Jorge Viegas deed een week geleden een opmerkelijk uitspraak wat betreft de toekomst van het Mooney VR46 Racing Team. Volgens de FIM-president stapt het MotoGP team van Valentino Rossi na het seizoen 2023 over van Ducati naar Yamaha. Het team heeft bij monde van Alessio ‘Uccio’ Salucci nu echter laten weten dat dit sowieso niet het geval zal zijn.
Het was een merkwaardig schouwspel dat afgelopen weekend tijdens de jaarvergadering van de FIM in Rimini. President Jorge Viegas reageerde namelijk op de kritiek die er is ontstaan na de dominantie van Ducati en het feit dat de Italiaanse fabriek momenteel met maar liefst acht machines vertegenwoordigd is in de koningsklasse. Viergas wist met stelligheid te vertellen dat er na het komende seizoen een einde komt aan deze dominantie omdat het Mooney VR46 Racing Team in 2024 over zal stappen van Ducati naar Yamaha. Door deze deal zouden er volgens de FIM-president in 2024 weer vier Yamaha’s op de MotoGP startgrid staan en zou het aantal Ducati’s teruggebracht worden van acht naar zes machines.
Het feit dat de FIM-president een standpunt inneemt over dergelijke kwesties en zelfs een vroegtijdige beëindiging van het contract of een contractbreuk communiceert – het contract tussen Ducati en VR46 Racing loopt namelijk nog tot aan het einde van het seizoen 2024 – is meer dan ongebruikelijk. Vooral omdat de verklaringen klaarblijkelijk zonder enige onderbouwing zijn gedaan.
Volgens VR46 Racing is het verhaal uit de lucht gegrepen en is dit compleet nieuw voor hun.
Alessio ‘Uccio’ Salucci: “Ik weet niet waarom Viegas deze bom liet ontploffen. Het is vreemd omdat we er intern niets van weten. We hebben voorafgaand aan het afgelopen seizoen een contract van drie jaar met Ducati afgesloten, een contract dat afloopt aan het einde van het seizoen 2024. Op dat moment is er een optie voor een verlenging van nogmaals twee jaar. We zullen het bestaande contract sowieso respecteren en dan kijken we vervolgens eerst of en hoe we samen verder kunnen gaan.
Ik begrijp dan ook niet waar dit gerucht vandaan kwam. Als er al enige waarheid in zit, dan zou het goed zijn als we er eerst zelf kennis van hadden kunnen nemen. Nee serieus, we hebben een uitstekende relatie met Ducati, de motoren zijn competitief en zowel Marini als Bezzecchi zijn er erg blij mee. Daarom gaan we voorlopig gewoon door met Ducati. Persoonlijk gezien zou ik natuurlijk graag zien dat ook de Yamaha’s competitief zijn. We hebben namelijk ook een goede relatie met Yamaha. We zijn namelijk wel aan elkaar verbonden gezien het contract van Franco Morbidelli. Hij maakt tenslotte deel uit van de VR46 Academy en rijdt voor Yamaha. Maar dat heeft niets te maken met het Mooney VR46 Racing Team.”
In het Mooney VR46 Racing Team zijn de prioriteiten duidelijk, het afgelopen seizoen en ook de komende twee seizoenen zullen deze niet veranderen volgens de Mooney VR46 Racing teamdirecteur Salucci die wel een balletje opgooide en toegaf dat er binnenkort wel de nodige interne veranderingen op stapel staan
Alessio ‘Uccio’ Salucci: “Het belangrijkste voor ons is om competitieve motoren te hebben. Er staan intern wel enkele veranderingen op stapel. Ons MotoGP project groeit en hierdoor zullen er wel een aantal veranderingen plaats gaan vinden binnen de organisatie. Op dit moment hebben we veel interne besprekingen waar ook Vale bij aanwezig is. Maar goed als we veranderingen zijn dan zullen we deze zelf communiceren wanneer de tijd daar rijp voor is.”
Het moge duidelijk zijn dat Ducati momenteel de MotoGP de te kloppen MotoGP machine is. De fabrikant uit Borgo Panigale won het afgelopen seizoen alle drie de MotoGP-wereldtitels namelijk die voor de rijders, teams en constructeurs. Drie verschillende Ducati coureurs wonnen races, zes stonden er op het podium. Binnen de Yamaha familie kon daarentegen alleen Fabio Quartararo overtuigen. De Fransman trok duidelijk de kar, hij was de enige die op een Yamaha races wist te winnen en podiumklasseringen wist te scoren. Een zevende plaats van Franco Morbidelli tijdens een natte Indonesische MotoGP race was de beste klassering van één van drie andere coureurs die in 2022 op een Yamaha onderweg waren.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter