WorldSBK: Nog vier dagen testen en dan wordt het ernst voor Reiterberger

52

Markus Reiterberger is de Duitse hoop in bange WorldSBK dagen. Na Max Neukirchner hadden onze Oosterburen geen snelle permanente rijder meer in het WorldSBK. Met Reiterberger komt daar komend seizoen verandering in.

Op 28 februari begint op Philip Island in Australi&euml; het 2016 WorldSBK raceseizoen en motorsportminnend Duitsland kijkt daar massaal naar uit. Markus Reiterberger is, na twee seizoen zonder vaste Duitse rijder, de Duitse hoop op nieuw succes in het op productiemotoren gebaseerde kampioenschap. <p><br /> </p> <p>Max Neukircher reed in 2013 als laatste Duitser een volledig WorldSBK seizoen. Op een Ducati van het MR Racing team kon Neukirchner geen potten breken. Een zevende plaats in de eerste race op het circuit van Moskou was zijn beste resultaat van het seizoen. Neukirchner werd 14e in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>De laatste keer dat een Duitse rijder in het kampioenschap onderweg was op een competitieve motor was in 2009. Neukirchner reed dat seizoen op een Alstare Suzuki. Na een goed begin met podiums in de eerste race van het seizoen op Philip Island en in de eerste race van de derde ronde op Valencia ging het voor Neukirchner mis op het circuit van Monza. Bij een massale crash direct na de start van de eerste race liep Neukirchner een gecompliceerde breuk op in zijn rechter dijbeen die hem de rest van het seizoen aan de kant hield.</p> <p><br /> </p> <p>De Duitse hoop is nu gevestigd op Markus Reiterberger. De jonge Duitser reed de afgelopen drie seizoenen in het Superbike IDM kampioenschap. Op de van Zon-Remeha BMW wist &ldquo;Reiti&rdquo; in 2013 en 2015 de titel te winnen en werd hij in 2014 tweede in de eindstand.</p> <p><br /> </p> <p>Samen met het team van Werner Daemen verscheen Reiterberger zowel in 2014 als 2015, met een wildcard, enkele malen aan de start in het WorldSBK en liet op die momenten zien klaar te zijn voor de overstap. Met de terugkeer van BMW in het WorldSBK was de keuze voor Reiterberger als &eacute;&eacute;n van de coureurs een logische.</p> <p><br /> </p> <p>De verwachtingen rondom Reiterberger en het Althea Racing BMW team zijn hooggespannen. Daar komt nog bij dat Duitsland na twee droge seizoenen in 2016 weer een WorldSBK ronde op de kalender heeft staan. Van 16 t/m 18 september is het circuit de Lausitzring wederom gastheer van het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Reiterberger test voor de start van het seizoen nog twee dagen op het Italiaanse Vallelunga circuit waarna in de week voor de eerste race nog twee testdagen volgen op het circuit van Philip Island. Speedweek.com vroeg de 21-jarige Duitser naar zijn verwachtingen.</p>







<strong>Is er een rijder en/of motorfiets die tijdens de eerste tests veel indruk op je heeft gemaakt?</strong><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb mijn ogen gericht op Jonathan Rea. Dat had ik al in de tijd dat hij nog op Honda reed. Je kon altijd al zien dat hij enorm veel talent had en een heel goede rijder is. Dat is iemand die ik bewonder en die indruk op mij heeft gemaakt. De manier waarop hij in Jerez er een 1&rsquo;40.1 uit wist te persen&hellip;&hellip;.&rdquo; </p> </blockquote> <p><strong><br /> </strong></p> <p><strong>Waar ligt het aan dat de banden bij jouw BMW na vijf ronden dramatisch afbouwen?</strong></p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Elke band kent na een aantal ronden een stukje afbouw. Het is duidelijk dat een band de eerste drie ronden beter presteert dan in de laatste tien ronden. We moeten dat beter in de hand krijgen. Waaraan het ligt? Dat kunnen veel dingen zijn. Chassis, vering en elektronica moeten optimaal afgestemd zijn op de banden. We werken hard daaraan.</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>Ik heb tot op heden enkel een paar races gereden met een wildcard. Dat was IDM niveau en dus veel meer standaard. We hadden alleen betere vering en grotere remschijven. Dat was het. Dat pakket is niet afgestemd op de raceafstanden van een WorldSBK race. Met de nieuwe motor hebben we veel meer mogelijkheden. Dat brengt ons hopelijk op het juiste spoor.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Zullen de vier testdagen die je nog hebt genoeg zijn om klaar te zijn voor de start van het raceseizoen?</strong></p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Je kunt nooit genoeg testen. Ik had liever gehad dat we bijvoorbeeld komende week in Jerez erbij zouden zijn. We zouden dan de gegevens van de test van eind november kunnen vergelijken met de gegevens van de nieuwe motor. Dat was perfect geweest.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Bij welk resultaat is de eerste race in Australi&euml; voor jou een succes?</strong></p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Dat is verschrikkelijk moeilijk om te zeggen. Het minste is dat ik mijn beste wildcard resultaat (13e) verbeter. Van daaruit moet ik proberen zo ver mogelijk naar voren te komen. Over klasseringen praten is vreselijk moeilijk. Er zijn 15 topcoureurs met topmotoren. Ik denk dat iedereen zich gelukkig mag prijzen met een top tien notering.&nbsp;Als ik de nieuwe motor geprobeerd heb en daarmee een raceafstand gereden heb kan ik misschien iets meer daarover zeggen. Voor mij is het &uuml;berhaupt een droom die uitkomt dat ik in Australi&euml; mag gaan racen.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Wat vindt je zo mooi aan het circuit van Philip Island?</strong></p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik wilde altijd al een keer naar Australi&euml;. Ik heb er veel over gehoord van mijn oom en mijn vader. Het circuit heeft iets wat mij aantrekt. Ik heb het circuit tot op heden alleen nog maar op de Playstation gereden maar zelfs dan is het een zeer uitdagend en opwindend circuit.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a><br /> </div> <!–nieuwsbrief link einde –>