Toprak Razgatlioglu heeft woensdag tijdens de eerste dag van de WorldSBK Test in Jerez de snelste rondetijd op de klok weten te zetten. De Yamaha coureur was tijdens de acht uur durende sessie het snelst voor de Ducati coureurs Alvaro Bautista en Michael Ruben Rinaldi. Michael van der Mark sloot deze eerste dag af met de vijftiende rondetijd achter zijn naam.
Het was woensdagochtend fris in Jerez, heel fris, zo fris zelfs dat menig coureur alvorens men met de auto op weg kon naar het circuit hun ruiten dienden te krabben. Het had in in de nacht van dinsdag op woensdag namelijk flink gevroren. Op het moment dat de lichten om 10:00 uur op groen gingen was er in eerste instantie dan ook nog weinig actie op de baan. Maar de Spaanse zon en een heldere blauwe lucht zorgde ervoor dat de omstandigheden snel verbeterden waarna er onder goede omstandigheden getest kon worden.
Het was uiteindelijk Toprak Razgatlioglu die in de slotfase van de acht uren durende sessie de lijst aanvoerde. De Pata Yamaha WorldSBK Team coureur noteerde een snelste ronde van 1’38.59t en was daarmee 0,255 sec sneller dan regerend WorldSBK kampioen Alvaro Bautista de deze eerste dag afsloot als tweede. De derde rondetijd werd een prooi voor Bautista’s Aruba.it Racing – Ducati teamgenoot Michael Ruben Rinaldi.
De vierde rondetijd werd woensdag op de klok gezet door Jonathan Rea terwijl zijn Kawasaki Racing Team WorldSBK teamgenoot Alex Lowes de top vijf completeerde.
De best geklasseerde debutant in de klasse dit jaar werd Danilo Petrucci die tijdens zijn eerste optreden op de Barni Spark Racing Team Ducati de zesde rondetijd liet noteren.
De twee Team HRC coureurs Xavi Vierge en Iker Lecuona eindigden de eerste dag respectievelijk als zevende en achtste terwijl regerend WorldSSP wereldkampioen Dominique Aegerter de negende rondetijd op de klok zette.
Scott Redding werd met de tiende rondetijd de best geklasseerde BMW-coureur tijdens de openingsdag. Redding’s ROKiT BMW Motorrad WorldSBK teamgenoot Michael van der Mark noteerde de vijftiende rondetijd tijdens zijn eerste optreden op de BMW M 1000 RR na zijn operatie eind van het vorige jaar.
Het verloop van de dag en wie testte wat
Razgatlioglu richtte zich tijdens de eerste dag met name op de achterkant van zijn Yamaha YZF R1-machine om de grip en acceleratie te verbeteren, terwijl hij ook een nieuwe achterbrug uitprobeerde.
Bautista noteerde de twee rondetijd van de dag ondanks een crash in de middagsessie. De met de nummer 1 plaat rijdende Spanjaard kwam ten val in de eerste bocht van het circuit maar kon zijn machine na de val zelf terugrijden naar de pits en later de sessie vervolgen. Teamgenoot Rinaldi wisselde gedurende de dag regelmatig tussen de 2022- en 2023 uitvoering van de Ducati.
Rea kwam pas rond de klok van 14:00 uur voor het eerst in actie, de zesvoudig wereldkampioen koos ervoor om vanwege de lage temperaturen een halve testdag uit te sparen, maar was meteen snel. Al na vier ronden was de Kawasaki coureur bij de snelsten op de lijst te vinden om uiteindelijk de dag als vierde af te sluiten
Teamgenoot Lowes testte gedurende de middagsessie opvallend veel nieuwe onderdelen waaronder een aangepaste achterschokbreker. Kawasaki introduceerde daarnaast tijdens deze testdag ook een nieuw systeem op hun ZX-10RR dat voorkomt dat de machine onder het rijden in de neutraal schiet, iets wat in 2022 een paar keer voorkwam.
Petrucci stond aan het eind van de dag zesde met een 1’39,790, iets meer dan een seconde langzamer dan Razgatlioglu. De voormalig MotoGP coureur maakte gedurende deze eerste dag echter alleen nog maar gebruik van de 2022 uitvoering van de Ducati, dit om eerst het goede gevoel te krijgen alvorens twee verschillende fietsen te gebruiken
Vierge en Lecuona kwamen woensdag in actie met een volledig nieuwe kuip, dit onder het toeziend oog van een groot aantal Japanse HRC engineers die deze twee dagen in Jerez aanwezig zijn. Tevens zagen we de twee Honda coureurs een flink aantal andere nieuwe onderdelen uitproberen, waaronder nieuwe remklauwen van Nissin.
Aegerter noteerde de negende rondetijd, dit tijdens zijn eerste dag in droge omstandigheden op de Yamaha R1. De Zwitser werkte gedurende de dag met name aan de elektronica en probeerde daarnaast een tweetal verschillende achterbruggen.
Redding noteerde de tiende rondetijd van de dag tijdens de eerste dag dat BMW gebruikt maakt van Brembo remdelen. De Duitsers hebben onlangs afscheid genomen van Nissin en zijn dus overgestapt op remmen van het Italiaanse topmerk Brembo.
Van der Mark keek ondanks zijn ‘slechts’ vijftiende rondetijd terug op een geslaagde eerste testdag. De Nederlander, die deze dag voor het eerst weer op zijn BMW M 1000 RR stapte sinds de laatste race van 2022 in Australië, had zich ten doel gesteld om deze dag zoveel mogelijk ronden te rijden. Daarnaast diende Van der Mark nog een flink aantal nieuwe onderdelen te testen waardoor hij niet de mogelijkheid kreeg om zich al te richten op het rijden van snelle rondetijden. Het testen van deze nieuwe delen werd woensdag met succes afgerond waardoor hij donderdag tijdens de tweede en afsluitende testdag net als de anderen zich meer kan richten op het vinden van een juiste set-up en het rijden van snelle rondetijden.
World Supersport
Nicolo Bulega werd met de twintigste rondetijd algemeen de best geklasseerde WorldSSP coureur voor Can Oncu en Federico Cariscasulo.
Onderstaand de volledige uitslagen van deze eerste dag: