Voor de meeste WorldSBK teams zit het Europees gedeelte van het wintertest seizoen erop. De komende weken wordt het materiaal overgevlogen naar Australi waar voorafgaand aan de seizoensstart nog een tweedaagse test op het circuit van Phillip Island op het programma staat.
Vanaf maandag 22 februari wordt op het circuit van Philip Island nog een tweedaagse test afgewerkt waarna teams en rijders op vrijdag 26 februari beginnen aan de eerste vrije training voor de openingsronde van het 2006 WorldSBK kampioenschap op datzelfde circuit. <p><br /> </p> <p>Na het afsluiten van de tweedaagse test op het circuit van Jerez regende het, zoals gewoonlijk, positieve berichten. Iedereen heeft uiteraard progressie weten te maken en iedereen kijkt vol vertrouwen uit naar de seizoensopener in Philip Island.</p> <p><br /> </p> <p>Dat Tom Sykes dat doet is niet meer dan logisch. De Kawasaki rijder was op beide testdagen in Jerez duidelijk de snelste. De Kawasaki is goed en daarom is de zevende tijd van Jonathan Rea tijdens deze test ook niet iets voor de regerend wereldkampioen om zich zorgen over te maken. Rea en Sykes zijn klaar voor het seizoen, zoveel is wel duidelijk. Sykes was met 1’39.924 de enige rijder die de 1’40 grens wist te doorbreken.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We hebben hard gewerkt met de nieuwe motor en de resultaten van dat werk zorgt uiteraard voor blije gezichten bij mij en mijn team. We hebben veel dingen weten te verbeteren en daarvoor verdienen Marcel (Duinker), Danilo en de rest van de monteurs een dikke pluim. Zij werken tot laat in de avond terwijl ik alleen maar hoef te rijden. Deze test is voor ons de bevestiging dat we nu oogsten wat we de afgelopen jaren gezaaid hebben. De 2016 motor is de baby van het werk van de afgelopen jaren. De motor werkt goed voor zowel Jonathan als mij en Kawasaki heeft daarmee geweldig werk verricht. Er zijn nog steeds dingen die we willen en kunnen verbeteren. Twee keer de snelste zijn in Jerez is geweldig voor mij omdat dit zeker niet mijn sterkste circuit is. Ik ben tot op het bot gemotiveerd om op de nieuwe ZX10-R aan het seizoen te beginnen,” aldus Sykes.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Zoals gezegd kwam regerend wereldkampioen Jonathan Rea tijdens deze test niet verder dan de zevende plaats. Rea gebruikte tijdens deze test echter geen kwalificatieband waardoor die zevende plaats wel in het juiste perspectief geplaatst moet worden. Zijn 1’40.856 is op racebanden natuurlijk gewoon supersnel.</p> <p><br /> </p> <p>Ook tevreden gezichten bij het Aruba.it Racing team waarin Davide Giugliano en Chaz Davies de tweede en derde tijd klokten. Zij hebben zich vooral gericht op het chassis en de elektronica. Er is onder andere gespeeld met de gewichtsverdeling om een goede race set-up te vinden.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben blij na deze test. We hebben de motor meer en meer kunnen aanpassen in de richting die ik wil en we hebben een flinke stap voorwaarts gezet ten opzichte van Portimao. We hebben veel gereden met gebruikte banden om wat problemen die ik in het verleden daarmee had op te lossen en het was goed dat we die benadering gekozen hebben. Ik ben blij met het niveau waarop ik nu zit, na die lange gedwongen pauze. Dat geeft mij veel vertrouwen,” meldde de Italiaan na afloop van de test.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Diezelfde tevredenheid zagen we terug in de reactie van Chaz Davies:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We hebben ons de afgelopen dagen gefocust op het verfijnen van de afstelling van het chassis en de elektronica. Mijn gevoel met de 2016 motor is op dit moment al heel goed en vergeleken met de test hier in november hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt. Ik kon er ook met de kwalificatieband een goede ronde uitpersen en dat is normaal niet mijn sterkste kant. Ik ga moe maar voldaan naar huis.”</p> </blockquote>
Het Ten Kate Honda Racing team liet tijdens deze test zien goed mee te kunnen komen. Opvallend daarbij is het om te zien hoe snel en goed Nicky Hayden de omschakeling heeft weten te maken van een MotoGP motor naar de WorldSBK machine. <p><br /> </p> <p>De Amerikaanse veteraan voltooide maar liefst 159 ronden tijdens deze twee dagen waarbij in ogenschouw moet worden genomen dat de beide ochtenden eigenlijk verloren gingen door een natte baan op maandag en mist op de dinsdag. Hayden testte een nieuwe swing-arm voor meer stabiliteit en diverse afstellingen om het remmen en accelereren te verbeteren. Hayden ging tijdens de tweede dag nog even onderuit maar kon ongeschonden terugkeren naar de pits. Aan het eind van de test werd nog even een kwalificatieband gestoken waarmee Hayden naar een 1’40.534 wist te knallen wat hem een vierde plaats in de tijdenlijst opleverde.<br /> <br /> <br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> “Het was zeker geen perfecte dag omdat de mist ons vanmorgen enkele uren aan de kant hield. Hierdoor moesten we ons programma in een korter tijdsbestek zien af te werken. Dat is jammer omdat we daardoor niet alles hebben kunnen doen. Die tijd zou heel waardevol voor mij zijn geweest. We hebben gedaan wat we konden doen. Ik heb een racesimulatie kunnen rijden en heb aan het einde nog een kwalificatieband kunnen proberen. De rondetijd daarmee was zeker niet verkeerd. Er is nog steeds ruimte voor verbetering. Het winterseizoen is eigenlijk te snel voorbij gegaan en het weer zat ook niet mee. Het is wat het is en nu is het tijd om ons te richten op Philip Island. Ik kijk er naar uit en hoop er een beetje plezier te kunnen hebben.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>We zien na een test eigenlijk nooit negatieve cq minder positieve reacties van teams en rijders. Dat betekent dat ook Pata Yamaha en Milwaukee BMW met positieve berichten deze test afsluiten. Hoewel beide teams en hun rijders niet overdreven ver achterblijven bij de topteams is er nog wel het nodige werk te doen voor hen om de aansluiting te vinden.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het Milwaukee team was deze test de eerste kennismaking met de voor hen nieuwe BMW. Joshua Brookes en Karel Abraham zullen daarom in de eerste races van het seizoen waarschijnlijk nog de nodige moeite hebben om de aansluiting met de top tien te vinden.</p> <p><br /> </p> <p>Pata Yamaha rijders Sylvian Guintoli en Alex Lowes waren en blijven lovend over de nieuwe Yamaha R1. Achterstanden van ruim een seconde (Guintoli) en bijna 1’5 seconde (Lowes) geven echter aan dat er nog een pittige stap gezet moet worden om de R1 om te toveren tot een winnende machine. Uiteraard zijn we benieuwd naar waar ze in Australië werkelijk staan.</p> <p><br /> </p> <p>Uitgebreid fotoverslag:<a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157663461560030" target="_blank"> World Superbike test Jerez</a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>