WorldSBK: Van der Mark over zijn eerste race in Donington

56

Michael van der Mark wist zaterdag vanaf een twaalfde plaats op de grid een achtste plaats te scoren in de eerste World Superbike race van de Acerbis UK Round. Helemaal tevreden was de Nederlander na afloop echter niet.

Na een moeilijke eerste dag, waar Michael van der Mark genoegen moest nemen met een achttiende en vijftiende tijd tijdens de eerste twee vrije trainingen, werd er vrijdagavond door de Honda World SBK Team monteurs hard gewerkt aan een oplossing.







De veranderingen aan de Honda CBR1000RR Fireblade bleken zaterdagochtend echter niet helemaal zo uit te pakken waarop was gehoopt. Van der Mark kreeg het goede gevoel niet te pakken waardoor er tijdens de Superpole 1 kwalificatie niet meer in zat dan de derde tijd, geen plaatsing voor de Superpole 2 kwalificatie en normaal gesproken een dertiende startplaats.

Door het terugtrekken van Alex Lowes voor de wedstrijd – de Yamaha coureur kreeg van de circuitarts geen toestemming om deel te nemen aan de race vanwege zijn nog niet herstelde schouderblessure – mocht de Rotterdammer vanaf de twaalfde plaats op de grid aan de race beginnen.

Na een goede start kwam Van der Mark na drieëntwintig ronden als achtste over de finish, niet de plaats waarop vooraf gehoopt was en waarmee de 2014 World Supersport kampioen na afloop helemaal tevreden was.

Michael van der Mark, Honda WorldSBK Team, achtste:

“Vanmorgen hadden we iets veranderd aan de motorfiets, iets dat uiteindelijk niet goed bleek te werken en het goede gevoel ontbrak dan ook tijdens de Superpole. Helaas zat er hierdoor niet meer in dan de twaalfde startplaats. In de race kreeg ik na een goede start te maken met een elektronisch probleempje en dat koste me in de beginfase de nodige tijd en een paar posities. Ik wist vervolgens mijn tempo weer te herpakken en een aantal plaatsen goed te maken, maar in de slotfase lukte het me niet meer om de coureur voor me nog te pakken waardoor ik genoegen moest nemen met de achtste plaats. Het belangrijkste doel voor morgen is het vinden van iets meer grip met de nieuwe banden; als we dit voor elkaar weten te krijgen dat moeten we het in de tweede race een stuk beter kunnen doen.”