Komend weekend wordt op Motorland Aragon de derde ronde van het WorldSBK kampioenschap verreden. Uiteraard kijken we allemaal uit naar de confrontatie op het Noord-Spaanse circuit waarbij onze speciale belangstelling zal uitgaan naar onze Nederlandse troef Michael van der Mark.
Na de overzeese races op het circuit van Phillip Island in Australië en Buriram in Thailand opent het WorldSBK kampioenschap het internationale wegraceseizoen in Europa. Het Motorland Aragon circuit nabij Alcañiz is de plaats van handeling voor de derde ronde van het WorldSBK kampioenschap. <p><br /> </p> <p>Naast uiteraard de WorldSBK en WorldSSP klassen zullen ook de rijders in de Stock1000 FIM Cup klasse hun opwachting maken met in het veld onze landgenoten Wayne Tessels en Rob Hartog. Daarnaast gaat ook het WorldSSP veld aangevuld worden met de diverse deelnemers die zich voor het aparte Europese klassement hebben ingeschreven in de Supersport 600 klasse. Helaas hebben we daarbij geen permanente Nederlandse deelname.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Het circuit:<br /> </strong>Het Motorland Aragon circuit is een relatief nieuw circuit. Het circuit is ontworpen door de bekende Duitse ontwerper Herman Tilke die bij het ontwerp ondersteund werd door oud Formule 1 coureur Pedro de la Rosa. Het circuit ligt nabij de Noord-Spaanse plaats Alcañiz op een afstand van circa 100 km van de bekendere stad Zaragoza.</p> <p><br /> </p> <p>Het uitdagende circuit ligt in heuvelachtig gebied waardoor het wordt gekenmerkt door flinke hoogteverschillen. Het eerste deel van het circuit is eigenlijk een slingerende klim naar de top van een heuvel waarna via de bochtencombinatie 8 en 9 een steile afdaling gemaakt wordt. Het tweede deel van het circuit is vervolgens grotendeels vlak. Door de forse afdaling die via de bochtencombinatie 8 en 9 wordt gemaakt worden deze bochten wel vergeleken met de beroemde Corkscrew bochten op het circuit van Laguna Seca. In zekere zin valt daar iets voor te zeggen al moet worden opgemerkt dat het dan in elk geval gaat om een gespiegeld beeld van die Corkscrew.</p> <p><br /> </p> <p>Motorland Aragon is in totaal ruim 5 km lang en kent 10 rechter- en 7 linkerbochten. Het circuit is 15 meter breed en kent een langste rechte stuk van 968 meter. Dit rechte stuk is niet het start-finish gedeelte maar het stuk naar de laatste bocht toe.</p> <p><br /> </p> <p>Het circuit staat sinds 2011 op de kalender van het WorldSBK kampioenschap. De eerste vier seizoenen werd gebruik gemaakt van een wat andere lay-out dan nu het geval is. In het laatste deel gaan de rijders nu via een zeer snelle linker doordraaier richting start-finish. In de 2011 tot en met 2014 edities ging men die doordraaier nog voorbij waarna er via een krappe linkerbocht en vervolgens een rechter en linker bochten combinatie het start-finish gedeelte werd opgekomen. Het huidige circuit is gelijk aan het circuit dat bij de MotoGP race wordt gereden.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Geschiedenis:<br /> </strong>Omdat het circuit pas sinds 2011 op de WorldSBK kalender staat is er nauwelijks sprake van geschiedenis. De races tijdens de eerste editie werden een Italiaanse aangelegenheid. Marco Melandri versloeg op zijn Yamaha R1 in de eerste race Max Biaggi op zijn Aprilia en in de tweede race was de volgorde tussen de beide Italianen omgekeerd.</p> <p><br /> </p> <p>Een jaar later droegen de winnaars dezelfde namen al was het toen Biaggi die de eerste race wist te winnen voor Melandri en wist diezelfde Melandri de tweede race te winnen voor Eugene Laverty. In 2013 ging Chaz Daviez op Ducati met de dubbel aan de haal en in 2014 deed Tom Sykes hetzelfde maar dan op Kawasaki. Het afgelopen seizoen gingen de overwinningen naar Jonathan Rea op Kawasaki in race één en Chaz Davies op Ducati in race twee.</p> <p><br /> </p> <p>Het Motorland Aragon circuit is in de afgelopen vijf jaar geen Honda circuit gebleken voor wat betreft de WorldSBK klasse. Het ten Kate Honda team uit Nieuwleusen mocht pas één keer in de tien verreden races juichen als het gaat om een podiumpositie. In 2014 behaalde Jonathan Rea voor het team de derde plaats in de eerste race van dat weekend.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Stand van zaken:</strong></p> <p>In de eerste vier races van het seizoen is gebleken dat Kawasaki nog het dominante merk is. Alle vier de races werden immers gewonnen door de rijders van het Kawasaki fabrieksteam. Jonathan Rea pakte de dubbel in Australië en diezelfde Rea en teamgenoot Tom Sykes deelden de overwinningen in Thailand. Uiteraard behoren beiden komend weekend ook weer tot de topfavorieten.</p> <p><br /> </p> <p>Er zitten echter wat rijders op het vinkentouw. Ducati is op Motorland Aragon traditioneel sterk waardoor Chaz Davies en Davide Giugliano van het Aruba.it Ducati team ook zeker tot de favorieten gerekend moeten worden.</p> <p><br /> </p> <p>Zoals gezegd kent Honda een wat mindere conduitestaat op dit circuit. Slechts één derde plaats in tien verreden races is niet om over naar huis te schrijven. De vooruitzichten voor het door Ten Kate gerunde Honda WorldSBK team zijn dit seizoen echter een stuk beter geworden.</p>
<p>Van der Mark kende een buitengewoon goede start van het seizoen. Op het circuit van Phillip Island reed de Rotterdammer naar een derde en tweede plaats in de races. Aangezien de Honda op dat circuit goed tot zijn recht komt was dat misschien niet direct verwacht maar was het ook geen torenhoge verrassing. </p> <p><br /> </p> <p>Op het Buriram circuit in Thailand waren de derde en vierde plaats van Van der Mark dat zeker wel. Vorig seizoen kwamen de Honda’s op dat circuit niet in het stuk voor en streden van der Mark en Guintoli in het middenveld van de top tien.</p> <p><br /> </p> <p>Die derde en vierde plaats in Buriram laten zien dat ten Kate team met de Honda’s een flinke stap voorwaarts gemaakt heeft en het gat met Kawasaki en Ducati aanzienlijk hebben weten te verkleinen. Of Michael van der Mark en Nicky Hayden die lijn in Aragon kunnen doortrekken moet uiteraard nog worden afgewacht maar de voortekenen zijn een stuk gunstiger dan bijvoorbeeld afgelopen seizoen waardoor beiden ook voor dit circuit een favorieten status hebben.</p> <p><br /> </p> <p>Verder is het de vraag hoever het Pata Yamaha team is bij deze Europese seizoensopening. De eerste vier races hebben Sylvain Guintoli en Alex Lowes laten zien redelijk mee te kunnen komen maar nog niet tot de echte top hebben weten door te dringen. Datzelfde geldt voor het Althea BMW team waarin de Duitser Markus Reiterberger tot op heden de meeste indruk gemaakt heeft in de eerste vier races maar in de tussenstand teamgenoot Torres nog voor zich moet dulden door de nulscore van Reiterberger in de eerste race van het seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>In die tussenstand van het kampioenschap gaat Jonathan Rea aan de leiding. De Britse Kawasaki rijder verzamelde door zijn drie overwinningen en een tweede plaats reeds 95 punten en heeft daarmee al een redelijk gaatje geslagen naar zijn land- en teamgenoot Tom Sykes die met 66 punten de tweede plaats in handen heeft. Sykes heeft echter van der Mark in de nek want onze landgenoot neemt met 65 punten de derde plaats in. Chaz Davies staat met 55 punten op de vierde plaats gevolgd door Sylvain Guintoli met 40 punten en Davide Giugliano met 35 punten. Nicky Hayden staat met 31 punten op de achtste plaats pal achter Jordi Torres.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Overige klassen:</strong> </p> <p>In het WorldSSP kampioenschap werd voorafgaand aan het seizoen verwacht dat Kenan Sofuoglu de rest van het veld zijn wil op zou leggen. Na twee races is er echter niets minder waar. Sofuoglu crashte in Australië door een ontplofte achterband en moest in Thailand na een bikkelhard duel zijn meerdere erkennen in de Fransman Jules Cluzel met zijn MV Agusta.</p> <p><br /> </p> <p>Verrassende leider in de tussenstand van het kampioenschap is echter nieuwkomer Randy Krummenacher. De Zwitsere Kawasaki teamgenoot van Sofuoglu won de openingsrace in Australië en finishte in de Thaise thriller als vierde achter Cluzel, Sofuoglu en Jacobsen. Krummenacher verzamelde daarmee tot nu toe 38 punten.</p> <p><br /> </p> <p>De Amerikaan PJ Jacobsen uit het Honda WorldSSP team staat tweede in de tussenstand op 11 punten achterstand van Krummenacher en wordt gevolgd door Cluzel die door een nulscore in Australië en zijn winst in Thailand 25 punten op zijn conto heeft staan. Sofuglu neemt met 20 punten de vierde plaats in. De Turk deelt die positie met de Italiaan Frederico Caricasulo die in Australië een verrassende tweede plaats wist te pakken.</p> <p><br /> </p> <p>Voor diverse Supersport 600 rijders begint in Aragon het seizoen. Binnen deze klasse wordt een apart Europees gedeelte verreden met een eigen kampioenschap. Hiermee wordt het verdwijnen van de European Stock 600 klasse opgevangen. Helaas staan er in deze klasse geen Nederlanders aan de start. Onze zuiderburen kunnen met duidelijk meer belangstelling naar deze klasse kijken door de deelname van Gauthier Duwelz, Angelo Licciardi en Loris Cresson.</p> <p><br /> </p> <p>Het Motorland Aragon circuit wordt ook de seizoensopener voor de rijders in de Stock 1000 FIM Cup. In deze klasse zien we gelukkig wel Nederlandse deelname. Wayne Tessels is na een toch wat teleurstellend seizoen op de eigenlijk kansloze, verouderde, Suzuki overgestapt naar het MTM Kawasaki team. Rob Hartog maakt dit seizoen de overstap van de European Stock 600 klasse naar de grotere broer. Hartog komt uit met het eigen Hartog – Jenik – Against Cancer team en verschijnt net als Tessels aan de start op een Kawasaki ZX 10-R.</p> <p><br /> </p> <p>Ook de rijders in de European Junior Cup maken in Aragon hun eerste opwachting van het seizoen. In deze opleidingsklasse staan er voor dit seizoen helaas geen vaste Nederlandse of Belgische rijders ingeschreven.</p> <p><br /> </p> <strong><em>Handige links Pirelli Aragón Round:</em></strong><br /> <ul> <li><a href="http://bit.ly/1RzfN0R" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="http://bit.ly/1qkLSmm" target="_blank">Waar te volgen op TV</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>