Voor de WorldSBK en WorldSSP coureurs staat maandag en dinsdag op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië de laatste gezamenlijke test op het programma alvorens vrijdag op het Australische circuit het 2023 seizoen van start gaat.
Voor het eerst sinds 2020 verwelkomt Phillip Island en Australië het FIM Superbike World Championship weer voor de eerste ronde van een nieuw raceseizoen. Zoals traditie is voorafgaand aan het eerste weekend van het jaar, vindt de officiële tweedaagse test plaats, een testmogelijkheid waar het volledige deelnemersveld aanwezig is. Wat kunnen we maandag en dinsdag allemaal verwachten?
Kawasaki
Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK) en teamgenoot Alex Lowes beschikken vanaf 2023 over een verbeterde motorspecificatie. Teambaas Guim Roda beweerde onlangs dat het geen “revolutie” wordt, maar dat het bedoeld is om hun achterstand op regerend wereldkampioen Ducati en lichtgewicht Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) op de rechte stukken te verkleinen. Of het genoeg zal brengen, valt nog te bezien, en of het Phillip Island Grand Prix Circuit het beste circuit is om deze verbetering te testen is ook de vraag; misschien geven circuits als Barcelona, Portimão en San Juan een beter beeld. Hoe dan ook, het topsnelheidsrecord van Kawasaki op Phillip Island behoort toe aan Alex Lowes uit 2020 met 329,3 km per uur, 1 km per uur langzamer dan het absolute topsnelheidsrecord op het circuit, maar 2 km per uur sneller dan de beste topsnelheid welke in 2022 werd gereden. Wordt Kawasaki lid van de 330 km per uur club?
Ducati
Met een nieuw model in 2023 hoopt regerend wereldkampioen Alvaro Bautista dat hij tijdens de tweedaagse test meteen aan zijn raceweekend kan werken om vervolgens daar zijn indrukwekkende vijf WorldSBK-racezeges op Phillip Island enkele dagen later aan te vullen. Terwijl Bautista zich in de mix bevindt, is de vraag of teamgenoot Michael Ruben Rinaldi tijdens de officiële test op Phillip Island zijn sprankelende vorm van het voorseizoen kan voortzetten. De Italiaan noteerde tijdens de test in Portimão de derde rondetijd en dook onder het ronderecord, maar ook in Jerez was hij erg goed bezig; heeft hij zijn snelheid uit 2021 gecombineerd met zijn consistentie uit 2022 om een bedreiging te vormen voor de bekende top drie? Deze tweedaagse test zal ons een idee geven van de gemaakte stappen. Nadat een aantal “tips” van zijn goede vriend Andrea Dovizioso, deelt Rinaldi ook dezelfde trainer als ‘Dovi’ en teamgenoot Bautista. Is Ducati sterker dan ooit om te beginnen aan het 2023 seizoen? De druk van Axel Bassani (Motocorsa Racing), Danilo Petrucci (Barni Racing) en Philipp Õttl (Team GoEleven) zal het tweetal scherp houden.
Debutanten
Met maar liefst vijf debutanten in de klasse zal er tijdens de tweedaagse test door de ‘rookies’ hard gewerkt worden om op tijd klaar te zijn voor het eerste raceweekend van het seizoen. Te beginnen met Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) die erop gebrand is om vanaf het begin te schitteren voor zijn thuispubliek. Of er extra druk is om te presteren voor een volgepakt Australisch publiek valt nog te bezien, maar thuis debuteren is natuurlijk wel speciaal. Danilo Petrucci voor het eerst sinds zijn MotoGP tijd terug naar Phillip Island, dit keer op een World Superbike machine. Hij zal zijn kennis uit het verleden willen gebruiken om de 2023 Ducati Panigale V4 R onder de knie te krijgen. De Italiaan, die onlangs in Portimão zijn draai nog niet echt kon vinden, blijft jagen op het vinden van een basisafstelling. Dominique Aegerter (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) won op Phillip Island in WorldSSP en hoopt dat de test hem goed van pas komt om dat nog eens te doen, terwijl Lorenzo Baldassarri (GMT94 Yamaha) het Australische circuit zal betreden op de krachtigste motorfiets waarop hij ooit heeft gereden. Eric Granado (MIE Racing Honda Team) zal ook in actie komen. Phillip Island is weliswaar niet het meest technische circuit, maar het is wel een circuit waar de coureur het verschil kan maken. Ervaring is ook belangrijk en hoewel hij geen rookie is, keert Tom Sykes (Kawasaki Puccetti Racing) officieel terug in actie tijdens de test en de ronde.
BMW vs Honda
BMW en Honda hebben beiden een reeks wijzigingen doorgevoerd voor het komende seizoen. Om met BMW te beginnen: de Duitse fabrikant heeft o.a. een nieuw aero-pakket, is overgestapt van Nissin naar Brembo-remmen en presenteerde onlangs een nieuwe livery. Met de nieuwe homologatie van het M1000RR-model komt BMW niet langer in aanmerking voor superconcessies, hoewel de superconcessie die ze zouden hebben gehad nu is opgenomen in de nieuwe homologatie van het model.Scott Redding en Michael van der Mark hadden het moeilijk tijdens de test in Portimão en Phillip Island wordt de belangrijkste test tot nu toe; dat geldt ook voor het Bonovo Action BMW-team (Garrett Gerloff en Loris Baz).
Bij Honda zijn de motorspecificaties bijgewerkt, terwijl hun superconcessie een nieuw punt voor het chassis is, waardoor ze meer geometrie-opties hebben. Team HRC-baas Leon Camier verklaarde onlangs dat tijdens de inmiddels verreden testdagen BMW “niet zo sterk waren” en dat Honda “hen voor was”, dus alle ogen zullen gericht zijn op wie van hen als eerste het gat naar de voorsten kan dichten. Iker Lecuona en Xavi Vierge zijn net als vorig jaar de twee vlaggendragers voor Team HRC.
Startnummer #54 is terug…
Terwijl Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) onlangs besloot om in 2023 als wereldkampioen gebruik te maken van startnummer 1 zien we dit seizoen uittredend wereldkampioen Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK) weer in actie met zijn bekende startnummer 54. Tijdens de onlangs verreden test in Jerez kwam Razgatlioglu lelijk te val, terwijl hij in Portimão onder het ronderecord zat maar ondanks dit slechts als vierde eindigde op de tijdlijst. Tijdens de test zal de 2021 wereldkampioen werken aan een stevig racetempo, want hij hoopt zijn seizoen op dezelfde manier te beginnen als in 2020 toen hij bij Yamaha aan de slag ging. Met een nieuwe achterbrug en de nodige andere aanpassingen hebben hij en teamgenoot Andrea Locatelli hun ogen gericht op een grote prijs tijdens het raceweekend Down Under.
Waarom is de test op Phillip Island anders dan de eerdere pre-season tests?
Op het Circuito de Jerez – Angel Nieto en het Autodromo Internacional do Algarve testten de teams een scala aan nieuwe onderdelen. Maar zelfs tijdens de laatste testdag in Portimão begonnen de teams zich al te richten op racetempo en te “werken voor Australië”, maar wat betekent dat? Wees niet verbaasd als we maandag en dinsdag veel racesimulaties zullen zien, vergelijkbaar met een normale vrije training tijdens een wedstrijdweekend. Vergeet niet dat, aangezien dit een officiële test is, er getimede sessies zijn, in tegenstelling tot privétests waar een circuit meestal een bepaalde tijd openblijft zonder vaste pauzes. De teams zullen zich dan ook hoofdzakelijk richten op het komende wedstrijdweekend, zodat wanneer de vrijdag begint, de basisinstellingen en -strategieën al klaar zijn en het alleen nog gaat om het zich aanpassen aan de mogelijk andere circuit condities.
LINK: Volledige 2023 WorldSBK deelnemerslijst
WorldSSP
Naast de WorldSBK coureurs komen maandag en dinsdag ook de WorldSSP coureurs in actie. Hier zal met name uitgekeken worden naar de prestaties van o.a. Triumph en MV Agusta. Beide motormerken lieten zich in aanloop naar het 2023 seizoen nog niet zien tijdens de gezamenlijke testdagen, ze waren zowel in Jerez als ook in Portimão afwezig. Dit gold ook voor het nieuwe onder de vlag van Ten Kate Racing opererend Yamaha Thailand en Glenn van Straalen met het EAB Racing Team. Het Nederlandse team besloot aan het einde van vorig seizoen hun materiaal na afloop van de finaleronde op Phillip Island in Australië achter te laten. Van Straalen werkte hierdoor onlangs op een reserve motorfiets een aantal testdagen af op een anders Spaans circuit.
Ook voor het Yamaha Thailand Racing Team, het Aziatische team dat in 2023 met Apiwath Wongthananon en Anupab Sarmoon aan de start zal verschijnen in de WorldSSP categorie, is het een eerste kennismaking. Het team dat gevestigd is in Nieuwleusen en onder supervisie valt van Ten Kate Racing bestaat uit zowel Nederlandse als ook Thaise monteurs. De twee Thaise coureurs hebben de beschikking over hetzelfde materiaal als Stefano Manzi en Jorge Navarro waarmee ze dus maandag voor het eerst in actie gaan komen.
Er zal daarnaast met veel belangstelling uitgekeken worden naar het optreden van de Ducati coureurs, dit aangezien deze tijdens de testdagen in Jerez en Portimão wel heel erg snel waren en geen ander motormerk ook maar enigszins in de buurt kwam van hun topsnelheid. Maandag en dinsdag gaat het echter voor het eerst om het ‘echhie’, de grote vraag is dan ook hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende motormerken op het Australische circuit.
LINK: Volledige 2023 WorldSSP deelnemerslijst
Handige links WorldSBK & WorldSSP Test – Phillip Island 2023:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag