De nieuwe Superpole kwalificatie, waarbij in drie sessies steeds enkele coureurs afvallen, heeft tijdens de eerste vier rondes van het World Superbike kampioenschap voor een aantal verrassingen gezorgd en word daarom door veel volgers met enthousiasme begroet, maar natuurlijk zijn er ook mensen minder gelukkig met het nieuwe systeem, waaronder Aprilia en Suzuki.
Francis Batta, de Belgische teambaas van het Alstare Brux Suzuki team, heeft in het Duitse Motorsport Aktuell voorgesteld om het kwalificatiesysteem weer te veranderen, wat is zijn bezwaar?
In de drie delen van de Superpole hebben de coureurs maar twee keer de beschikking over de zachtste kwalificatieband, hierdoor overkwam het o.a. Max Biaggi en Max Neukirchner dat men buiten de boot viel omdat de concurrentie wel de zachtste band gebruikte terwijl de genoemde rijders deze banden voor het laatste deel van de kwalificatie wilden bewaren.
Batta wil nu tijdens de eerstvolgende wedstrijd in Monza een wijziging van de reglementen voorstellen.
"De Superpole is een loterij geworden. Mijn voorstel is de volgende: de zachte kwalificatiebanden zullen uitsluitend beschikbaar worden gesteld aan de laatste acht overgebleven rijders die overgebleven zijn voor het derde deel van de kwalificatiesessie. Op deze manier kunnen de toprijders strijden op gelijkwaardig materiaal."
Natuurlijk blijven er altijd critici die hun bedenkingen hebben over het nieuwe kwalificatie systeem maar wat zeker ook een punt is, en een veel voorkomende klacht bij de coureurs, is de niet constante kwaliteit van de Pirelli banden. Het is dit seizoen al diverse keren voorgekomen dat coureurs de baan opgingen tijdens het eerste deel van de Superpole kwalificatie en dat men tot hun eigen schrik te maken kreeg met een niet werkende Pirelli band – terwijl men een exact gelijke band in de vrije training voorafgaand aan de Superpole nog getest had en die toen wel naar behoren functioneerde. Een op papier exact gelijkwaardige band die het in de praktijk vervolgens helemaal laat afweten. Zo gaf Jonathan Rea na afloop van een mislukte Superpole sessie, waar hij tijdens het eerste deel werd uitgeschakeld, aan wel naar huis te kunnen rijden met de gebruikte band (totaal geen slijtage maar ook geen enkele grip) en dat zijn gebruikte band geen schim was van hetzelfde type band die hij even daarvoor getest had in de vrije training.
Natuurlijk vergt de nieuwe Superpole kwalificatie een totaal andere aanpak van de coureur en het team, iets wat ook als een uitdaging en een tactisch steekspel gezien kan worden. Iets wat anders is hoeft natuurlijk niet direct als negatief beschouwd en afgebrand te worden als het een keer tegenzit, maar dat er een aantal details voor verbetering vatbaar zijn moge duidelijk zijn. De grote vraag blijft dan natuurlijk wel of het aan het nieuwe systeem ligt of dat er andere factoren spelen die invloed hebben op het wel of niet halen van het tweede of derde deel van de nieuwe Superpole kwalificatie.