Ducati Xerox rijder Troy Bayliss wist de voor dit seizoen nieuwe 1098 F08 op de derde testdag in Qatar naar de snelste tijd te rijden, zijn nieuwe teamgenoot Michel Fabrizio was een seconde langzamer en bezette daarmee de vijfde plaats.
De Australiër noteerde de eerste twee dagen nog de derde tijd achter de twee Yamaha’s van Troy Corser en Noriyuki Haga maar verhoogde het tempo op de derde en laatste dag om uiteindelijk met een 1’58.1 bovenaan te komen staan.
"We boekten goede vooruitgang," begon Bayliss. "De laatste paar dagen hebben we zo veel verschillende dingen geprobeerd om te kijken waar we met deze motor naar toe kunnen gaan. Soms is dat frustrerend want ik wil snel gaan, net als de anderen, maar toen de anderen snel gingen reden wij nog op oude banden en werkten we aan de afstelling. Na de lunch vandaag vonden we een richting waar we tevreden over waren en toen besloten we er een paar nieuwe banden tegenaan te gooien en toen lukte het om goede rondetijden te noteren. Ik ben hier nog nooit zo snel geweest, het snelste was een halve tiende langzamer en dat was met een kwalificatieband op de 999. Ik reed zo’n tien ronden op dezelfde band, de meeste daarvan in de 1’58-ers maar ik moest echt mijn best doen om deze rondetijden te krijgen en ik voel me ook nog niet helemaal comfortabel met de achterkant van de motor. Maar nu kan ik relaxen, wetende dat we een goede weg zijn ingeslagen, en van mijn kerst genieten tot onze volgende test begin januari op Phillip Island."
Michel Fabrizio kwam voor het eerst in actie met het team en was goed te spreken over het team en de nieuwe motor.
"Dit was mijn eerste test met het fabrieksteam en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze jongens en de manier hoe ze te werk gaan," vertelde Fabrizio. "Voor wat de test betreft kan ik zeggen dat het goed ging. Ik reed vandaag ene 1’59.1 en ik wilde het eigenlijk beter doen met de beste band die we voor het laats hadden bewaard maar we kregen ene klein probleem en daardoor lukte het niet om mijn tijd te verbeteren. Ik laat het aan anderen over om over mijn prestaties te oordelen maar ik wilde in ieder geval meer. De 1098 is een fantastische motor maar we hebben nog een lange weg te gaan en ik moet de machine ook nog beter leren kennen."