HomeWorldSBKWSBK: Checa over de 1198, de extra kiloÕs en het hebben van...

WSBK: Checa over de 1198, de extra kiloÕs en het hebben van maar een motor

Ducati presenteerde eind vorig jaar de nieuwe 1199 Panigale maar wereldkampioen Carlos Checa is ondanks de extra kiloÕs blij dat hij en het Althea Racing team nog een jaar met de 1198 rijden.

De kritieken zijn vooralsnog lovend over de nieuwe Ducati 1199 Panigale maar voor het WK Superbike koos de Italiaanse fabrikant ervoor om de nieuwe machine nog niet in te zetten en daar is Carlos Checa niet rouwig om. Zo voelt de Spanjaard zich comfortabel op de 1198 maar ook denkt Checa dat er met de Panigale misschien nog wel meer kilo&rsquo;s bij hadden gemoeten.<br /> <blockquote> &ldquo;We hebben nu reglementair gezien 6 kg extra op de 1198 gekregen en ik denk dat als we de nieuwe machine hadden ingezet dat er dan nog zwaardere maatregelen hadden gevolgd. De strategie van Ducati om met de Panigale in het Superstock kampioenschap te gaan racen is denk ik wel een goede, het geeft ze meer tijd voor het verfijnen van de machine net zoals ze in 2007 hebben gedaan met de 1098,&rdquo; vertelde <strong>Checa</strong>. &ldquo;Persoonlijk gezien voelde ik me in 2011 zeer comfortabel op de 1198 en samen met deze machine ben ik wereldkampioen geworden. Ik moet dus toegeven dat een beetje terughoudend was over de komst van de 1199 want dit lijkt een heel andere motor te zijn. Ik heb er veel goede dingen over gehoord maar ik heb er nog niet mee gereden, daar kan ik dus niets over zeggen maar van wat ik heb gehoord is er zeker potentieel.&rdquo;</blockquote>

Checa ging verder nog in op de nadelen van het hogere minimum gewicht, wat door het goede presteren van Ducati in het 2011 seizoen is aangepast, en het hebben van maar een motor voor trainingen, kwalificatie en de races.<br /> <blockquote>&ldquo;We hebben het met de Ducati altijd moeilijk gehad met de topsnelheid en dat is het best te merken op circuits zoals Monza en Portim&atilde;o. Het toevoegen van extra gewicht is zeker een nadeel. De filosofie van het racen is gebaseerd op het zo licht mogelijk maken van de motor, 6 kg meer dan vorig jaar is op zeker een probleem. We hebben goed gekeken waar we het gewicht het beste konden stoppen maar dat is alles wat we konden doen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Het &eacute;&eacute;n motor reglement geeft de teams veel meer te doen. Ik was sceptisch toen ik voor het eerst over deze plannen hoorde. Het achterliggende idee is het beperken van onkosten maar een team moet nog steeds genoeg onderdelen hebben om als dat nodig is van een rollend chassis een &lsquo;tweede&rsquo; motor te bouwen. Misschien dachten ze dat rijders voorzichtiger zouden gaan rijden en dat er minder crashes zouden zijn maar kijk maar naar hoeveel crashes er op Phillip Island waren. Ik vraag me dus af of de teams echt minder onkosten hebben. De sessies zijn wel wat meer verspreid zodat teams de kans krijgen om gecrashte motoren te repareren maar dat is niet makkelijk. Ik ging in de eerste race op Phillip Island onderuit en mijn jongens moesten als gekken werken om een motor op te bouwen voor de tweede race.&rdquo;</blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fcheca-over-de-1198-de-extra-kilos-en-het-hebben-van-maar-een-motor%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28898%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig