Langzaam maar zeker ontwaken rijders en teams en coureurs weer uit hun winterslaap. Hoewel de hoeveelheid breaking news in deze tijd van het jaar mager is zijn er wel de nodige nieuwtjes, roddels en ook nog vraagtekens. De Racesport.nl redactie zet onderstaand wat zaken op een rijtje.
<p>Eind januari eindigt de winterpauze voor de rijders en teams in het World Superbike en World Supersport kampioenschap. Diverse teams zullen op 26 en 27 januari aan de start verschijnen op diverse Spaanse circuits voor de eerste test in dit nieuwe jaar. Een maand later gaat het circus echt van start met de eerste ronde van het World Superbike kampioenschap in Australië. </p> <p><br /> </p> <p>Het is nog steeds de vraag hoe de nieuwe kleurstelling van het Honda World Superbike Team eruit gaat zien. Tot op heden is er niets bekend over een nieuwe hoofdsponsor. Op het world wide web zijn geruchten te lezen dat Honda Europe “zeer binnenkort” een nieuwe hoofdsponsor zal presenteren. Ronald te Kate heeft ons inmiddels laten weten nog geen idee te hebben maar wel dringend te wachten op antwoord van Honda Europe omtrent de nieuwe kleuren aangezien het inmiddels kort dag begint te worden.</p> <p><br /> </p> <p>Verder zijn er geruchten rondom een langer verblijf van Aprilia binnen het WorldSBK. Lorenzo Salvadori heeft een waterdicht contract met de fabrikant uit Noale waarin hem een zitje wordt beloofd in de World Superbike klasse. Mocht dit niet lukken dan zou contractueel zijn vastgelegd dat de regerend FIM Superstock 1000 kampioen aan de slag kan als MotoGP testrijder bij Aprilia.</p> <p><br /> </p> <p>Die laatste rol is voor het seizoen 2016 echter al lang ingevuld. De Fransman Mike di Meglio is voor komend seizoen de vaste MotoGP testrijder van Aprilia naast de vaste rijders Alvaro Bautista en Stefan Bradl. Daarnaast heeft Aprilia voor het seizoen 2017 ook Sam Lowes al gecontracteerd als coureur voor de MotoGP klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Begin december dook vanuit het niets de naam JR Racing weer op. Joslin Robinson, Italiaanse met Caribische roots, kondigde met de inmiddels van haar bekende bluf aan dat zij, het seizoen 2016, met Aprilia aan de start zal verschijnen in de World Superbike klasse. Team en budget waren inmiddels rond. Aprilia heeft een lease contract opgesteld en aan haar toegezonden. Een kwestie van tekenen en betalen zou men denken. Helaas is het sindsdien weer volkomen stil rondom dat verhaal. Er is niets getekend en uiteraard ook niets betaald. Het lijkt dus wederom op een luchtkasteel uit te draaien.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia is volgens de geruchten nog steeds druk bezig om toch een oplossing te vinden voor Salvadori. Die oplossing zou gevonden moeten worden in het Nuova M2 Team. Met dat team kwam Salvadori afgelopen seizoen succesvol uit in de FIM Superstock 1000 klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Aprilia had al eerder met het team gesproken maar vanuit het team werd al snel aangegeven dat de door Aprilia voorgestelde lease constructie voor hen financieel niet haalbaar was. De fabriek uit Noale wil echter niet beschuldigd worden van contractbreuk richting Salvadori en is nu opnieuw bezig met het team om een oplossing te vinden. Die oplossing zou dan moeten bestaan uit het aan de start brengen van één Aprilia RSV4 met Lorenzo Salvadori als rijder. Ook hier dringt echter de tijd.</p>
<p>Inmiddels bevestigd is een vijfde Ducati in de World Superbike klasse. Stefano Menghi stapt vanuit de World Supersport klasse over. De 29-jarige Italiaan heeft een overeenkomst gesloten met het VFT Racing Team om met een Ducati Panigale 1199 aan de start te verschijnen. Het betreft in deze een 2015 Ducati die vorig seizoen nog in gebruik was bij het Althea Racing Team.</p> <p><br /> </p> <p>Ook voor wat betreft het FIM World Supersport Championship zijn enkele nieuwtjes te melden. Allereerst is daar de Australiër Lachlan Epis die met een nieuw en compleet Australisch team aan de start zal verschijnen in het kampioenschap. Epis reed afgelopen seizoen in het EK Superstock 600 kampioenschap maar kon daar absoluut geen potten breken. De Australiër had graag verder gewild in die klasse maar zag die wens in rook opgaan door het schrappen van de klasse. Met net 16 jaar wordt Epis de jongste World Supersport rijder ooit. Hij verschijnt aan de start met een Kawasaki ZX-6R.</p> <p><br /> </p> <p>Het blijft nog steeds stil rondom de deelname van PJ Jacobsen. De Amerikaan zou gaan rijden voor het World Core Motorsport Team op een Ten Kate getunede Honda CBR 600RR. Ten Kate Racing was een samenwerkingsverband aangegaan met het Thaise team waarbij het team voor de logistieke zaken verantwoordelijk was en Ten Kate technische ondersteuning zou bieden.</p> <p><br /> </p> <p>Eind november trok het Thaise team echter de stekker uit het stopcontact waardoor de deelname van de Amerikaan op losse schroeven is komen te staan. Ronald ten Kate gaf destijds aan volkomen verrast te zijn door de abrupte terugtrekking. Volgens de teambaas uit Nieuwleusen deed men er alles aan om een oplossing te vinden voor Jacobsen maar tot op heden is er nog geen nieuws daaromtrent.</p> <p><br /> </p> <p>Op de Facebook pagina van de Duitser Julian Puffe is een bericht geplaatst omtrent zijn deelname in de FIM Superstock 1000 klasse. De Duitser heeft een contract getekend met het nieuwe Nederlandse Agro-on Benjan Team om met dat team komend seizoen aan de start te verschijnen op een Kawasaki ZX-10R. Het team wil met drie rijders aan de start verschijnen waarbij Bryan Staring en David McFadden de andere rijders zijn.</p> <p><br /> </p> <p>Voor wat betreft Bryan Staring is het nog de vraag of de Australiër reglementair nog wel mag starten in de FIM Superstock 1000 klasse. Staring is geboren op 7 juni 1987. In de reglementen voor het seizoen 2015 was opgenomen dat deelnemende rijders geboren moesten zijn tussen 1 januari 1987 en 29 maart 1999. Deze lijn doortrekkend zou die geboortedatum voor dit jaar doorschuiven naar 1 januari 1988 en 29 maart 2000 waardoor de Australier buiten de boot komt te vallen.</p> <p><br /> </p> <p>Het Belgische MTM racing stond vorig seizoen met maar liefst drie rijders aan de start in de EK Superttock 600 klasse. De al genoemde Julian Puffe, de Fransman Guillaume Antiga en onze landgenoot Rob Hartog. Daarnaast reed Kevin Valk de eerste helft van het seizoen voor het team in de FIM Superstock 1000 klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Het team heeft inmiddels Wayne Tessels bevestigd voor de FIM Superstock 1000 klasse voor komend seizoen. Rondom de overige plannen en rijders van het team blijft het tot op heden angstig stil, behalve dan de hierboven genoemde berichten rondom Puffe.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>