De eerste trainingsdag op Phillip Island was in ieder geval voor Arie Vos niet waar hij vooraf op had gehoopt want een flink crash zorgde voor aardig wat tijdverlies. Barry Veneman heeft het ‘rustig’ aan gedaan en aan de afstelling gewerkt.
Barry Veneman – 12e – 1’35.947
"De 1.36,1 uit de eerste sessie was al beter dan vorig jaar. Ik heb lekker alles los kunnen rijden en een paar sets banden kunnen uitproberen. Het verschil met de anderen uit de top-10 was klein (minder dan 0,7 sec.), zeker als je bedenkt dat een aantal van hen hier net nog had getest. De tweede sessie begon ook direct goed, waarbij ik vrij gemakkelijk het tempo omhoog kon schroeven. Tijdens deze sessie nam de grip af door de gestegen temperaturen. Het nieuwe rubber hadden we voor de tweede helft bewaard, wat door de mindere omstandigheden toch niet meer tot betere tijden leidde. Als we hadden gefocussed op het zetten van een snelle ronde, dan hadden we beter in het eerste deel kunnen vlammen. Ik heb gewoon heel makkelijk gereden en aan de setup kunnen werken. We hebben daarbij ook de verwachte omstandigheden voor zaterdag en zondag in het oog gehouden. Natuurlijk had ik graag bij de eerste 8 geëindigd, maar m’n kruit is nog lang niet verschoten".
Arie Vos – 27e – 1’37.914
"Dit was niet de ideale eerste dag als je op een circuit komt wat je niet kent. Vanmorgen tijdens de eerste vrije training werd ik in de vijfde ronde hard van de motor gegooid nadat er olie op de achterband was gekomen door een lekke en kapotte oliekering in het motorblok. Ik kwam vol op mijn rug op het asfalt terecht en heb momenteel een behoorlijke pijnlijke heup en hoofdpijn. Na de crash heb ik het nog wel even geprobeerd in de vrije training maar dat was misschien achteraf niet zo verstandig omdat ik toch nog behoorlijk dizzy was. Tijdens de kwalificatie ging het eerst ook helemaal niet maar nadat ik binnengekomen ben en mezelf even de tijd gegund heb zat ik er later goed op en kon ik, gezien de omstandigheden, nog een redelijke tijd rijden. Mijn eerste motor is bij de crash totaal afgeschreven zodat ik het de rest van het weekend met slechts één machine zal moeten doen. In totaal heb ongeveer 30 ronden kunnen rijden vandaag en dat is gewoon veel te weinig als je voor de eerste keer op een nieuw circuit komt. Kortom, niet de dag waar je vooraf op hoopt tijdens je eerste raceweekend van het seizoen. Morgen zal het allemaal wel blauw en stijf zijn maar ik ben er van overtuigd dat ik er na een goede nachtrust morgen beter bij zal staan want onze Honda CBR600 RR motoren zijn absoluut snel en de samenwerking binnen het team verloopt perfect."