WSBK: De Nederlanders over de racedag

44

Na de fantastische zege van Michael van der Mark in de EK Superstock 600 race op zaterdag was het nu de beurt aan de Superstock 1000, Superbike en Supersport rijders. Roy ten Napel, Barry Veneman, Jos van der Aa en Kervin Bos vertellen over hun race

<blockquote><strong>Barry Veneman Ð WK Superbike Ð 13e en 17e</strong><br /> ÒJa, deze stap is toch groter dan ik had gedacht. De eerste race was een drama, de stock motor waar ik normaal mee rij is toch wel heel anders en dan vooral met de elektronica. Ik moest vechten met de motor en ben wel bijna tien keer onderuit gegaan. Ik reed verder nog te veel zoals in het IDM en met die crash in de kwalificatie heb ik het mezelf niet makkelijker gemaakt. Voor de tweede race hebben we de elektronica anders ingesteld en dat gaf een veel beter gevoel. Mijn start was een stuk beter en ik kon met veel meer plezier rijden. In de tweede helft van de race kreeg ik wel wat last van opgepompte armen waardoor een tweede keer punten niet mogelijk was.Ó&nbsp; <br /> <br /> <strong>Roy ten Napel Ð Superstock 1000 Ð 8e</strong><br /> ÒMijn start was goed maar ik remde iets te vroeg voor de eerste bocht waardoor ik weer wat plaatsen verloor doordat er een aantal in de Madijk binnendoor kwamen. Ik moet daarna weereven in mijn ritme komen maar toen dat gelukt was wist ik naar voren te komen maar ik had wat moeite om Zanetti te passeren. Twee ronden voor het einde begaf mijn stuurdemper het waardoor ik een aantal plaatsen verloor maar vlak voor de finish wist ik er nog ee terug te pakken en werd het een achtste plaats. Ik ben tevreden maar de volgende keer moeten mijn eerste paar ronden wel beter zijn."<br /> </blockquote>







<blockquote><strong>Kervin Bos Ð World Supersport Ð DNF</strong><br /> ÒWe hebben vandaag laten zien dat we vechtlust hebben, we zijn maar liefst twee keer in twee ronden tijd van de laatste naar de&nbsp; 14e plek weten te komen en dat is niet mis. Het is daarna heel zuur als je maar benzine in je tank hebt voor 14 ronden terwijl je er 16 moet rijden en dus twee ronden voor het einde met een lege tank komt te staan. Het team had geïnformeerd naar het aantal ronden en had daar de tankinhoud op aangepast maar op de grid bleek het twee ronden meer maar bijvullen was niet toegestaan. Verder was het erg jammer dat ik na mijn goede start door een ander in de grindbak terecht kwam, de rijder voor me ging onderuit en ik kwam daardoor ook in de grindbak terecht waar ik samen met mijn machine omviel, er was dus weinig schade en ik kon mijn race vervolgen maar mij n race was al voorbij. Deze wedstrijd was echt een gekkenhuis maar ik denk dat men inmiddels wel respect voor ons heeft.Ó<br /> <br /> <strong>Jos van der Aa Ð World Supersport Ð DNF</strong><br /> ÒHet was vandaag warmer dan de rest van het weekend en dat was funest voor mijn banden. We hadden een verkeerde voorband en bij de start schoof de voorband in de eerste bocht weg waardoor ik ineens als laatste reed. Het was daarna moeilijk om weer wat plaatsen goed te maken, ik was op mijn stock motor op sommige punten wel sneller maar zij kwamen me op andere punten net zo hard weer voorbij. Ik lag in het einde van de race op een 18e plaats en zag dat het gat naar de 15e plaats, en dus een puntje, niet zo groot was dus ik heb alles op alles gezet en dat ging mis. Al met al ben ik zeer tevreden, ook over de race. Mijn motor was misschien niet de snelste maar we hebben ons goed laten zien en veel geleerd.Ó<br /> </blockquote>