Er duiken geruchten in diverse media op dat de World Supersport Honda’s van het HANNspree Ten Kate Honda team en het Parkalgar Honda team de afgelopen raceweekenden gebruik zouden hebben gemaakt van een illegaal onderdeel wat mogelijk wat extra vermogen op zou leveren.
Volgens de geruchten zou het Nederlandse en het Brits/Portugese team tijdens de afgelopen World Supersport races gebruik gemaakt hebben van een elektrische pomp die in het motorblok verwerkt zou zitten en op die manier een paar extra pk’s levert door de uitlaatgassen op te zuigen en een soort van vacuüm te creëren.
Het betreffende onderdeel is op de markt leverbaar maar geen standaard onderdeel van de Honda waardoor het, indien het onderdeel bij een technische controle gevonden zou worden, meteen een diskwalificatie zou opleveren. Het onderdeel, bij een controle in Qatar door technisch inspecteur Fabio Fazio gevonden, blijkt nu de aanleiding te zijn van een discussie omdat Ten Kate het afgelopen seizoen toestemming heeft gekregen om het te mogen gebruiken op hun snelle Honda CBR600 RR machines.
Navraag bij Ronald ten Kate leverde het volgende commentaar op, en zoals zo vaak blijkt hier het verhaal dus ook twee kanten te hebben:
"Eind 2008 is door ons gevraagd aan de technische commissie van de FIM of er materialen en/of apparaten mochten worden toegevoegd aan het carter ontluchtingssysteem. Dus niet in het motorblok, maar daarbuiten. Wij kregen hierop schriftelijk het antwoord dat dit was toegestaan.
In Qatar is de FIM op dit standpunt teruggekomen en hebben we ons systeem per direct moeten verwijderen na de eerste vrije training. Deze gang van zaken zal uiteraard verder geen consequenties hebben voor ons, vanwege de eerdere schriftelijke goedkeuring door de FIM. Wel zal de FIM komen met een nieuw artikel aangaande de carter ontluchting.
Voor alle duidelijkheid wil ik graag nog opmerken dat, de foto’s die her en der op internet opduiken, niet van het systeem zijn zoals door ons werd gebruikt."