Eind deze maand wordt de eerste races op Europese bodem verreden en daar zullen naast het WK Superbike en het WK Supersport ook de twee Superstock klassen in actie komen. De FIM komt nu met de startlijst van de FIM Superstock 1000 Cup.
De FIM Superstock 1000 Cup heeft met 31 rijders – eigenlijk zijn het er 30 – het grootste startveld van de tot nu toe bekend gemaakte klassen. Een flink aantal rijders is in het kampioenschap blijven hangen maar er is ook wat nieuwe aanwas.
Opvallend is de naam van Hugo van den Berg bij het Get2Race team waardoor het er op lijkt dat we met van den Berg een ‘vervanging’ hebben voor Raymond Schouten die te oud is geworden voor deze categorie. Dat van den Berg op de lijst staat is echter niet correct aangezien de Hulshorster niet aan het kampioenschap zal deelnemen. (Later vandaag zullen we hierover een bericht plaatsen met het laatste nieuws van Hugo zelf)
Na het vertrek van regerend kampioen Xavier Simeon en vice kampioen Claudio Corti naar de Moto2 categorie lijkt de weg vrij voor Ten Kate junior rijder Maxime Berger om een gooi te doen naar de titel in deze klasse aangezien deze drie rijders samen met de eveneens vertrokken Javier Fores in 2009 een maatje te groot waren voor de rest.
De kans is groot dat Berger af zal moeten rekenen met het BMW Italia team dat van de teamstructuur van het Ducati Xerox Juniorteam gebruik maakt en in ieder geval met Ayrton Bodovini zeer waarschijnlijk Berger goed partij zal kunnen geven.
Wat de rest van de rijders betreft zullen we even moeten kijken wie zijn zaken goed voor elkaar zal hebben. Mogelijk dat René Mähr de vorig jaar ingezette goede lijn kan vervolgen met het Belgische MtM team. Ook Loris Baz zou zich na een jaar ervaring wat vaker voorin kunnen laten zien.
Op de startlijst staan acht fabrikanten – Aprilia, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, KTM, Suzuki en Yamaha – maar dat hadden er negen kunnen zijn als MV Agusta het niet af had laten weten.