Voor Jonathan Rea en het Pata Honda World Superbike Team is het weekend op de Nrburgring uitgelopen op een grote teleurstelling. Tijdens de eerste World Superbike race op het Duitse circuit, met uitzicht op het podium, kwam de Brit ten val over een oliespoor waarbij hij een gebroken linker bovenbeen opliep.
De eerste wedstrijd op het Nürburgring circuit verliep voor Rea uitstekend totdat een oliespoor in het laatste deel van de wedstrijd een einde maakte aan het uitzicht op het podium – Rea reed op het moment van de crash op de vierde plaats met uitzicht op meer. <br /> <br /> Met nog enkele ronden te gaan blies Federico Sandi zijn motorblok op waarbij hij een groot oliespoor achterliet op het circuit. Na enige onduidelijkheid, de ene bocht werd wel gezwaaid met een vlag ten teken dat er een oliespoor op de baan was en vervolgens de andere bocht weer niet, werden Rea en Leon Camier de dupe hiervan. <br /> <br /> Rea kwam op hoge snelheid ten val, raakte daarbij de langs het circuit staande luchtkussens om vervolgens ternauwernood niet geraakt te worden door de brokstukken van de machine van de op dezelfde plaats crashende Camier.<br /> <br /> De wedstrijd werd onmiddellijk stilgelegd om Rea en Camier medische assistentie te verlenen. Beide werden overgebracht naar het ziekenhuis waar bleek dat de Pata Honda coureur een gebroken linker bovenbeen had opgelopen bij de crash.<br /> <br /> <p> De ongelukkig coureur werd zondagavond in Duitsland geopereerd waarbij de artsen een metalen pen aanbrachten in het gekwetste been. Over een paar dagen hoopt de Pata Honda coureur terug te mogen keren naar zijn geboorteland om daar te beginnen aan zijn revalidatie, een herstelperiode die minimaal een maand zal duren, zo niet langer waardoor het seizoen voor Rea zo goed als zeker over zal zijn.</p> <br /> Vanuit het ziekenhuis in Koblenz liet Rea vlak voor zijn operatie het volgende weten: <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik heb me weleens beter gevoeld, maar ik hoop dat de artsen later vanavond de metalen pen aan kunnen brengen zodat ik hopelijk binnen een aantal dagen naar huis kan en kan starten met de revalidatie om zo snel mogelijk weer fit te zijn. Het is ongelofelijk wat er gebeurde met de vlaggen tijdens de race omdat ik in bocht zes marshalls zag zwaaien met vlaggen ten teken dat er olie op de baan lag, in bocht zeven en daarna waren er geen vlaggen meer te zien. Ik naderde de snelle linkse bocht acht, en helaas ging het daar helemaal mis. Tot aan dat moment voelde ik me heel erg goed, hoewel ik niet de snelheid had de jongens voor me te kunnen passeren, het was duidelijk dat ik het beste pakket had, en ondanks dat het al laat in de race was had ik nog steeds voldoende grip. Totdat ik de olie op de baan raakte.”</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> <br /> <br /> </p>
Naast Rea kwamen ook Matej Smrz, Leon Camier en Loris Baz zondag ten val op het Duitse circuit in de Eifel. Ook deze drie coureurs kwamen niet geheel ongeschonden uit de strijd. <br /> <br /> Baz kwam tijdens de warm-up ten val en werd overgebracht naar het ziekenhuis voor het maken van een aantal scans van het hoofd en schouder. De Fransman hield een flinke hersenschudding en een schouderblessure over aan de crash, de berichten uit het ziekenhuis waren dat er niks gebroken is maar de Kawasaki coureur zal zich bij thuiskomst opnieuw melden bij zijn eigen artsen voor verder onderzoek.<br /> <br /> Camier werd ook overgebracht naar het ziekenhuis in Koblenz met nek- en rugklachten. Na het maken van een aantal scans keerde de Suzuki coureur zondagavond terug op het circuit, niks gebroken maar door de impact van de crash zal de Brit de komende dagen zeker nog de nodige spierpijn voelen.<br /> <br /> Smrz klaagde na afloop over een pijnlijke rechter schouder, pols en enkel. In het op het circuit gevestigde medical centre bleek er geen sprake was van breuken in de drie genoemde ledematen. De Tsjech keerde nog op zondagavond terug naar huis alwaar hij zich maandagmorgen in Praag zal melden voor verder onderzoek. <p><br /> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <div class="fb-comments" data-href="https://www.racesport.nl/HOME/Welkom/tabid/38/WSBK/Superbikes/jonathan-rea-breekt-bij-crash-linker-bovenbeen/tabid/100/iNews_ID/33046/Default.aspx" data-width="468" data-num-posts="100"></div>