Na de beslissing afgelopen week van Kawasaki, waarin men bekendmaakte zich als fabrieksteam terug te trekken uit de MotoGP, kwamen er diverse speculaties of deze beslissing van de Japanse fabrikant ook van invloed zouden zijn op de raceactiviteiten in de andere race categorieën.
Na een reeks teleurstellende resultaten in het World Superbike en het World Supersport kampioenschap werd eind 2008 de bezem gehaald door de tot dan toe bestaande technische structuren bij Kawasaki.
In de Superbike categorie verloor het PSG-1 Corse haar status als fabrieksteam, Kawasaki koos ervoor om samen te gaan werken met Paul Bird Motorsport, terwijl in de Supersport klasse Gil Motorsport ook haar status verloor ten koste van het Spaanse Provec Motocard, het team wat het afgelopen seizoen actief was op Honda met de Spanjaard Joan Lascorz.
Kawasaki’s Race Planning Coördinator, Steve Guttridge, gaf onlangs een toelichting op de nieuwste ontwikkelingen.
"De World Superbike en World Supersport programma’s gaan door zoals ze gepland stonden voor 2009 en we zullen alle mogelijke inspanningen doen om succesvol te worden. We hebben twee nieuwe teams, een in elke categorie, en de samenwerking verlopen goed bij beide teams. Er is geen verandering gepland op dit vlak."
"In de Superbike klasse zal de fabriek haar steun aan het team van Paul Bird verhogen en er is meer samenwerking dan voorheen met Kawasaki Motors Europe en Kawasaki Heavy Industries. Dit moet leiden tot grote stappen voorwaarts, voor zowel het team als de machines. De samenwerking is pas vlak voor de kerst echt begonnen, maar bij de eerste race willen we al verbeteringen van onze resultaten zien."
"In de Supersport klasse gaat het Provec Motocard Kawasaki team al erg goed en lopen we voor op onze planning. Joan Lascorz blijkt zeer snel te zijn, hij voelt zich goed op de motor en iedereen is enthousiast over het project. We denken dat er weer een paar verrassingen in zullen zitten dit jaar."