Nadat hij vorig jaar nog in hetzelfde kleurschema als zijn teamgenoten reed verscheen Ryuichi Kiyonari’s Honda vandaag met ‘Honda Accessoires’ op de kuip en een kleurschema dat lijkt op de kleurstelling die Honda vorig jaar gebruikte in de acht uren van Suzuka.
Het was aan de hand van de startlijst voor het komende seizoen al duidelijk dat er een soort van opsplitsing in het team van Ten Kate had plaatsgevonden want Checa en Rea stonden ingeschreven voor het Hannspree Ten Kate Honda team terwijl Kiyonari voor Ten Kate Honda Racing zou gaan rijden en na deze eerste dag in Portimão weten we nu ook wat het verschil is.
Voor het eerst sinds Colin Edwards in 2002 met de SP2 reed zijn de HRC stickers duidelijk zichtbaar op de Honda Superbike, dit zorgde voor speculaties dat Kiyonari’s machine wel eens een volledige fabrieks fiets kon zijn.
Maar nadere bestudering van de motor maar ook de reactie van teambaas Ronald ten Kate richting MCN bevestigen dat de specificaties van de motor niet verschillen ten opzichte van de motoren van Jonathan Rea en Carlos Checa.
"Tijdens het seizoen 2008 heeft Hannspree aangegeven dat zij maar twee motoren in ons Superbike team en twee motoren in ons Supersport team wilden sponsoren," zei Ronald Ten Kate over de andere kleurstelling.
"Maar wij als team, maar ook Honda, wilde graag de drie rijders binnen onze structuur behouden. De financiering voor de derde motor is afkomstig van Honda accessoires en het kleurschema lijkt op de 8-uur replica, die Honda verkoopt."
"De reden voor de HRC stickers is dat, net zoals de rest van het team we bij onze motoren gebruik maken van HRC Kit onderdelen. Honda’s filosofie in het Superbike kampioenschap is dat we werken met als basis gewone productie machines, die de teams daarna zelf naar hun eigen inzichten en met HRC Kit delen kunnen doorontwikkelen."
"Ik kan bevestigen dat Kiyo’s motor momenteel identiek is aan de Hannspree motoren van Checa en Rea en dat hij ook met dezelfde mensen en dezelfde chefmonteur als vorig jaar werkt."