WSBK: Laguna Seca: Vermeulen traint zich naar de vierde plaats

117

In een seizoen vol met nieuwe ervaringen voor het Ten Kate Honda team, werd de laatste vuurproef met glans doorstaan door Chris Vermeulen. De uitdagingen van Laguna Seca worden door de ervaren SBK-rijders als met de nodige terughoudendheid aangegaan, zeker de tot de verbeelding sprekende Corkscrew chicane. Deze waanzinnige chicane is een snelle links-rechts combinatie met en enorm hoogteverschil. Het Ten kate team en Vermeulen gingen de uitdaging geenszins uit de weg en Vermeulen wist zich als vierde te kwalificeren tijdens de eerste tijdtraining.

Zijn tijd van 1:27.625 was een geweldige prestatie, slechts 0.229 seconden achter de pole-man Steve Martin (Ducati). Morgen staat er nog een kwalificatie van een uur te wachten waarin de posities voor de Superpole uitgemaakt zullen worden. Vermeulen verklaarde: “Ik moest vandaag veel tijd besteden om de baan te leren kennen. Op een zeker moment zat Haga een tijdje achter me aan, ik ben maar aan de kant gegaan want ik zou juist achter hem aan moeten rijden om de baan te leren kennen, en niet andersom! Mijn doel was om vandaag binnen de top-acht te staan, het gaat dus beter dan verwacht. Ik ben er van overtuigd dat we nog wat verbeteringen aan de motor weten te maken waardoor ik morgen nog wat sneller kan.” Team Manager Ronald ten Kate was onder de indruk van het goede werk van zijn team en rijder: “In Europa hebben we op de meeste circuits al behoorlijk wat tijd nodig om snel te gaan. Ook hier was dat weer zo, maar Chris heeft het circuit zeer snel onder de knie gekregen. Het is best een apart circuit, we hebben geen enkele data van dit circuit en de Corkscrew is toch wel een zeer unieke bochtencombinatie! We hebben al hard gewerkt aan een goede set-up en Chris wist tegen het einde van de sessie een behoorlijk goede tijd te zetten. Hij is al de “rookie of the year” maar het zou maar zo kunnen dat hij laat zien dat hij meer is dan dat alleen.”







Kwalificatietijden Laguna Seca eerste kwalificatietraining

      rijder motor tijd verschil
1.  99    AUS  Martin Steve Ducati  Ducati 999 RS 1’27.396   
2.  7    ITA  Chili Pierfrancesco Ducati  Ducati 998 RS 1’27.415    0.019
3.  55    FRA  Laconi RŽgis Ducati  Ducati 999 F04 1’27.593    0.197
4.  17    AUS  Vermeulen Chris Honda  Honda CBR 1000RR 1’27.625    0.229
5.  41    JPN  Haga Noriyuki Ducati  Ducati 999 RS 1’27.729    0.333
6.  52    GBR  Toseland James Ducati  Ducati 999 F04 1’27.787    0.391
7.  4    AUS  Corser Troy Petronas  Petronas FP1 1’27.903    0.507
8.  20    ITA  Borciani Marco Ducati  Ducati 999 RS 1’27.908    0.512
9.  19    ITA  Pedercini Lucio Ducati  Ducati 998 RS 1’28.016    0.620
10.  6    ITA  Sanchini Mauro Kawasaki  Kawasaki ZX 10 1’28.269    0.873
11.  24    AUS  McCoy Garry Ducati  Ducati 999 RS 1’28.646    1.250
12.  91    GBR  Haslam Leon Ducati  Ducati 999 RS 1’28.865    1.469
13.  9    GBR  Walker Chris Petronas  Petronas FP1 1’28.929    1.533
14.  8    ITA  Clementi Ivan Kawasaki  Kawasaki ZX 10 1’29.039    1.643
15.  5    ITA  Bontempi Piergiorgio Suzuki  Suzuki GSX-R 1000 1’29.147    1.751
16.  23    CZE  Mrkyvka Jiri Ducati  Ducati 998 RS 1’29.529    2.133
17.  69    ITA  Nannelli Gianluca Ducati  Ducati 998 RS 1’29.895    2.499
18.  50    POR  Praia Miguel Ducati  Ducati 999 RS 1’31.037    3.641
19.  22    AUT  Saiger Horst Yamaha  Yamaha YZF R1 1’31.070    3.674
20.  25    ITA  Velini Alessio Yamaha  Yamaha YZF R1 1’31.283    3.887
21.  12    AUS  Nowland Warwick Suzuki  Suzuki GSX-R 1000 1’31.583    4.187