In een seizoen vol met nieuwe ervaringen voor het Ten Kate Honda team, werd de laatste vuurproef met glans doorstaan door Chris Vermeulen. De uitdagingen van Laguna Seca worden door de ervaren SBK-rijders als met de nodige terughoudendheid aangegaan, zeker de tot de verbeelding sprekende Corkscrew chicane. Deze waanzinnige chicane is een snelle links-rechts combinatie met en enorm hoogteverschil. Het Ten kate team en Vermeulen gingen de uitdaging geenszins uit de weg en Vermeulen wist zich als vierde te kwalificeren tijdens de eerste tijdtraining.
Zijn tijd van 1:27.625 was een geweldige prestatie, slechts 0.229 seconden achter de pole-man Steve Martin (Ducati). Morgen staat er nog een kwalificatie van een uur te wachten waarin de posities voor de Superpole uitgemaakt zullen worden. Vermeulen verklaarde: “Ik moest vandaag veel tijd besteden om de baan te leren kennen. Op een zeker moment zat Haga een tijdje achter me aan, ik ben maar aan de kant gegaan want ik zou juist achter hem aan moeten rijden om de baan te leren kennen, en niet andersom! Mijn doel was om vandaag binnen de top-acht te staan, het gaat dus beter dan verwacht. Ik ben er van overtuigd dat we nog wat verbeteringen aan de motor weten te maken waardoor ik morgen nog wat sneller kan.” Team Manager Ronald ten Kate was onder de indruk van het goede werk van zijn team en rijder: “In Europa hebben we op de meeste circuits al behoorlijk wat tijd nodig om snel te gaan. Ook hier was dat weer zo, maar Chris heeft het circuit zeer snel onder de knie gekregen. Het is best een apart circuit, we hebben geen enkele data van dit circuit en de Corkscrew is toch wel een zeer unieke bochtencombinatie! We hebben al hard gewerkt aan een goede set-up en Chris wist tegen het einde van de sessie een behoorlijk goede tijd te zetten. Hij is al de “rookie of the year” maar het zou maar zo kunnen dat hij laat zien dat hij meer is dan dat alleen.”
Kwalificatietijden Laguna Seca eerste kwalificatietraining
rijder | motor | tijd | verschil | |||
1. | 99 | Martin Steve | Ducati 999 RS | 1’27.396 | ||
2. | 7 | Chili Pierfrancesco | Ducati 998 RS | 1’27.415 | 0.019 | |
3. | 55 | Laconi Rgis | Ducati 999 F04 | 1’27.593 | 0.197 | |
4. | 17 | Vermeulen Chris | Honda CBR 1000RR | 1’27.625 | 0.229 | |
5. | 41 | Haga Noriyuki | Ducati 999 RS | 1’27.729 | 0.333 | |
6. | 52 | Toseland James | Ducati 999 F04 | 1’27.787 | 0.391 | |
7. | 4 | Corser Troy | Petronas FP1 | 1’27.903 | 0.507 | |
8. | 20 | Borciani Marco | Ducati 999 RS | 1’27.908 | 0.512 | |
9. | 19 | Pedercini Lucio | Ducati 998 RS | 1’28.016 | 0.620 | |
10. | 6 | Sanchini Mauro | Kawasaki ZX 10 | 1’28.269 | 0.873 | |
11. | 24 | McCoy Garry | Ducati 999 RS | 1’28.646 | 1.250 | |
12. | 91 | Haslam Leon | Ducati 999 RS | 1’28.865 | 1.469 | |
13. | 9 | Walker Chris | Petronas FP1 | 1’28.929 | 1.533 | |
14. | 8 | Clementi Ivan | Kawasaki ZX 10 | 1’29.039 | 1.643 | |
15. | 5 | Bontempi Piergiorgio | Suzuki GSX-R 1000 | 1’29.147 | 1.751 | |
16. | 23 | Mrkyvka Jiri | Ducati 998 RS | 1’29.529 | 2.133 | |
17. | 69 | Nannelli Gianluca | Ducati 998 RS | 1’29.895 | 2.499 | |
18. | 50 | Praia Miguel | Ducati 999 RS | 1’31.037 | 3.641 | |
19. | 22 | Saiger Horst | Yamaha YZF R1 | 1’31.070 | 3.674 | |
20. | 25 | Velini Alessio | Yamaha YZF R1 | 1’31.283 | 3.887 | |
21. | 12 | Nowland Warwick | Suzuki GSX-R 1000 | 1’31.583 | 4.187 |