WSBK: Officieel: 1200cc twins toegestaan in 2008

104

Ducati, en andere fabrikanten, mag in 2008 racen met een 1200cc twee cilinder in het World Superbike Kampioenschap. Dit is na eindeloze discussies en dreigingen van voor en tegenstanders om te stoppen met het kampioenschap tot stand gekomen.

Voor het komende seizoen zijn de volgende configuraties toegestaan:
– 2 cilinders van 850cc tot 1200cc
– 3 cilinders van 750cc tot 1000cc
– 4 cilinders van 750cc tot 1000cc







het minimum gewicht van de configuraties.
– 2 cilinders van 850cc tot 1200cc: 168kg
– 4 cilinders van 750cc tot 1000cc: 162kg

De 1200cc twee cilinder, waar in het begin flink tegen werd geprotesteerd, mag meedoen met het World Superbike kampioenschap als ze aan de volgende eisen van het technisch reglement voldoen:

– Het minimum gewicht gaat met 6 kg omhoog
– Er komt een 50 mm lucht restrictor op
– Er moeten standaard drijfstangen in

Dit alles kan tijdens het nieuwe seizoen nog veranderen als uit een punten analyse blijkt dat er te veel voor- of nadeel is. Dit zal in de volgende stappen gaan indien blijkt dat er te veel voor- of nadeel is.

-verandering van gewicht met stappen van drie kilo (minimaal 162kg-maximaal 171kg)
-verandering van de lucht restrictors met stappen van 2mm (minimaal 46mm en indien nodig geen restrictors meer)
-de standaard drijfstangen mogen indien nodig gelijke tuning krijgen als de 4 cilinders

Het huidige reglement tot maximaal 1000cc laat toe dat de twee cilinders meer getuned mogen worden om zo meer in de buurt van de pk’s te komen van de vier cilinders. Dit heeft voor de Ducati rijders het grote nadeel dat het veel duurder is om met een Ducati te racen. Ducati wil nu een 1098 opboren naar 1200cc en deze in de markt zetten als raceversie.

De laatste wijziging zal zijn dat het aantal motoren dat moet worden gehomologeerd per merk in 2008 en 2009 minimaal 1000 stuks is en in 2010 gaat dit zelfs naar 3000 stuks.