Pirelli is sinds 2004 de enige bandenfabrikant in het wereldkampioenschap Superbike maar deze monopolypositie zorgt niet voor minder ambities bij de Italiaanse bandenfabrikant, net als het afgelopen seizoen wil men zes tiende van een seconde van de rondetijden afhalen.
Om deze ambitie te behalen zal in de komende winter een intensief testprogramma worden afgewerkt waarbij onder andere het circuit van Kyalami, in Zuid-Afrika zal worden gebruikt.
Het ontwikkelingswerk van Pirelli hielp de diverse Superbike coureurs om gemiddeld ruim een halve seconde van hun snelste rondetijd af te halen in vergelijking met 2007, dit resultaat zou Giorgio Barbier de directeur van Pirelli in 2009 graag herhalen.
"Dit jaar hebben we gezien dat de rondetijden gemiddeld zes tiende van een seconde sneller waren dan het jaar ervoor, dat gold bijna voor alle circuits en natuurlijk zouden we graag zien dat de rondetijden ook het komende seizoen met dezelfde marge omlaag zullen gaan," aldus Barbier.
Met de komst van BMW en Aprilia komt het aantal fabrikanten dat betrokken is bij het kampioenschap opgelopen tot zeven en ook Barbier bevestigd dat dit in het komende seizoen een grote uitdaging zal worden.
"De test op Kyalami zal inderdaad tevens de eerste test zijn met Aprilia en BMW, ons belangrijkste doel voor die test zal zijn om voor alle fabrikanten onze laatste evolutie versie van onze banden beschikbaar te hebben, zodat iedereen op dezelfde voet aan de voorbereidingen van 2009 kan beginnen."
"We verwachten veel innovatieve ontwikkeling in het komende seizoen, natuurlijk ook al door de komst van de twee nieuwe motormerken, daarnaast staan er andere circuits op de kalender waar we al enkele jaren niet meer zijn geweest, en natuurlijk ook de komst van het nieuwe format voor de Superpole. Al deze veranderingen zullen ook hun invloed hebben op de banden. Daarop zullen we ook de ontwikkelingen van de banden moeten aanpassen."