Het eerste podium voor de Honda CBR1000RR Fireblade SP is een feit nadat Pata Honda coureur Jonathan Rea het afgelopen weekend tijdens de eerste race op het Motorland Aragon circuit als derde achter Tom Sykes en Loris Baz over de finish wist te komen.
Met nog een flink aantal testdagen achter de rug sinds de races op Phillip Island was het Pata Honda team helemaal klaar voor het raceweekend op het Motorland Aragon circuit en dat bleek, want de al lange tijd voor het in Nieuwleusen gevestigde team uitkomende Jonathan Rea liet zich gedurende de trainingen van zijn goede kant zien en stond in drie van de vier trainingen helemaal bovenaan.<br /> <br /> In de kwalificatie zat er helaas niet meer in dan een vijfde startplaats en dus een tweede startrij met zicht op de podiumplaatsen. Bij de start wist Rea al een plekje te pakken maar reed daarna de rest van de race achter kopman Tom Sykes, Loris Baz en Davide Giugliano. Op het laatste wist Rea Giugliano te passeren voor de derde plaats. De Italiaan probeerde deze plek nog terug te pakken, botste tegen Rea en ging onderuit. Rea bleef wonderwel overeind en kon zo zijn eerste podium van het seizoen pakken.<br /> <br /> In de tweede race kampte de Brit met een gebrek aan gevoel in de zachtere voorband waardoor hij niet kon pushen met de Honda CBR1000RR Fireblade SP, Rea werd in deze race vijfde.<br /> <br /> Rea’s teamgenoot Leon Haslam moest van verder weg komen na een crash in de Superpole en kampte gedurende de race met wat kleine probleempjes, in de eerste race werd hij negende en in de tweede race achtste.
<blockquote>“Het was een zeer positief weekend voor ons met dit podium zo vroeg in het seizoen. Dat was bij ons de laatste tijd helaas geen trend dus dit heeft iedereen een enorme boost gegeven, nu moeten we hiermee door zien te gaan,” vertelde <strong>Rea</strong>. “Ik heb erg genoten van het rijden met de motor op dit circuit en we hebben sinds Phillip Island veel vorderingen gemaakt. In de eerste race kampte ik in de eindfase met wat probleempjes met mijn achterband, maar in de tweede race kozen we voor de zachtere optie, net als het merendeel van de andere rijders deed. Die werkte wel oké maar helaas hadden we ook de zachtere voorband gestoken voor de hogere temperatuur. Ik had wat problemen met het remmen op het motorblok in de langzamere bochten, met het gebrek aan gevoel in de voorkant voelde ik me af en toe een beetje een passagier. Ik kreeg zo ongeveer halverwege de race een paar waarschuwingen en heb daarna wat voorzichtiger gereden. We hebben deze top vijf posities gepakt en ik heb het gevoel dat we nu wat momentum kunnen meenemen naar Assen, we weten dat de motor daar goed is en het is ene circuit waar ik gek op ben.”<br /> <br /> “We liepen hier duidelijk achter de feiten aan en verloren ene groot deel van de eerste sessie op vrijdag. Vanaf dat moment hebben we goed gewerkt en was ik vol zelfvertrouwen. Net voor de Superpole noteerde ik nog de vierde tijd maar toen had ik de crash in de Superpole,” aldus <strong>Haslam</strong>. “Ik had het in beide race moeilijk, ik vocht met het openen van het gas en met het remmen op het motorblok. We hebben weliswaar twee goede top tien posities gepakt maar na de vierde vrije training had ik het gevoel dat ik voor de top vijf zou kunnen knokken. Ik ben blij dat deze achter de rug is en dat we ons nu kunnen gaan richten op Assen. We hebben in recente tests grote stappen gemaakt met de motor en ik vind dat de resultaten dat niet laten zien. Jonathan had echter een fantastische eerste race en hij zat er ook in de tweede race goed bij. We hebben nog wat probleempjes maar we weten dat we die op kunnen lossen.”<br /> </blockquote>Wil je de Pata Honda Superbike rijders Jonathan Rea en Leon Haslam en de Pata Honda Supersport rijders Michael van der Mark en Lorenzo Zanetti van dichtbij bekijken, kom dan zaterdag 19 april naar de <a target="_blank" href="http://www.tenkatemotoren.nl/nieuws/item/151-pitstopdag-2014-ten-kate-motoren">Ten Kate Motoren Pitstopdag</a>.<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>