WSBK: Startschot SBK Assen gegeven

72

Dinsdagmiddag vond op het TT circuit van Assen het startschot plaats van het laatste grote motorsportevenement van dit seizoen, het wereldkampioenschap Superbike.

Veel nieuws was er eigenlijk niet vanmiddag of het moet wel zijn dat het circuit op Drentse hei toch nog weer op twee plekken op de schop gaat. In de Ramshoek waar Valentino Rossi tijdens de afgelopen TT zijn valpartij meemaakte, zal extra asfalt worden neergelegd zodat er meer ruimte ontstaat voordat het gravel wordt bereikt.







Rossi heeft weliswaar aangegeven dat de valpartij voor een groot deel zijn eigen schuld was maar toch denken de coureurs uit de veiligheidscommissie, waarin Rossi zelf samen met Loris Capirossi en Kenny Roberts Jr. inzit, dat het circuit veiliger zal worden als in de Ramshoek maar ook op enkele plekken in de zuidlus extra asfalt zal worden neergelegd. De kosten voor deze ingreep zijn niet mals en worden geschat op een bedrag tussen de 100 en 150 duizend euro.

Een investering die volgens voorzitter Jos Vaessen altijd gedaan moet worden omdat de veiligheid op het circuit nu eenmaal voorop staat.

Naast deze investering ging Jos Vaessen kort in op allerlei feiten waaronder de problematiek van het TT circuit van de hinderwetvergunningen. Hij had zich de afgelopen weken herhaaldelijk verbaasd dat bijvoorbeeld het rijden van Robert Doornbos op de afsluitdijk ogenschijnlijk zonder problemen te organiseren is terwijl voor een permanent circuit op de Drentse heide, wat er al jaren ligt, tot op de dag van vandaag regelmatig bij de raad van state moet worden gevochten voor diverse vergunningen.

Ook werd de mogelijke overgang van Jos Vaessen naar de internationale motorsportbond aangestipt. Zoals bekend is TVM directeur Arjan Bos de beoogde opvolger van Vaessen binnen het TT bestuur. Arjan Bos was vandaag nog op vakantie naar de scheidende voorzitter gaf te kennen dat zijn eventuele terugkeer naar de positie binnen de internationale motorsportbond zeker niet nadelig hoeft te zijn voor de toekomstige voorzitter die op nationaal vlak al veel heeft bereikt, maar die misschien op het internationale vlak nog iets minder gelouterd is.

Jos Vaessen verbaasde zich ook over de politieke belangstelling van onze minister-president tijdens een van de eerder aangehaalde evenementen die minder last lijken te hebben van hinderwetvergunning dan een circuit zoals dat van Assen met haar internationale uitstraling. Als afsluiting van dit deel van zijn betoog pleitte de scheidende voorzitter dan ook voor meer ruimte voor accommodaties zoals het circuit van Zandvoort maar ook het TT circuit als een dergelijk evenement in het westen van het land wel kan worden georganiseerd onder de vlag van een plaatselijke verordening terwijl de permanente circuits van Nederland moeten voldoen aan de milieuvergunning dan werd het tijd dat deze regelgeving dichter bij elkaar worden gebracht en dat de investering van de vele miljoenen in de permanente circuits eindelijk eens de politieke erkenning krijgen die nodig is om het fundament onder deze investeringen te kunnen behouden.