HomeWorldSBKWSBK: Superstock verslag John Bakker: Engelsen verdelen de buit op Brands Hatch

WSBK: Superstock verslag John Bakker: Engelsen verdelen de buit op Brands Hatch

De zesde ronde om het EK Superstock had afgelopen weekend plaats op Brands Hatch (UK). Een raceweekend dat gekenmerkt werd door vele valpartijen en dito rode vlag situaties zorgden er voor dat verschillende races tot meerdere malen werden onderbroken. Mede door het grote aantal wildcard rijders wisten we op voorhand dat het een zware strijd zou worden aan de ander kant van de Noordzee. Immers de thuisrijders nemen allen deel aan het prestigieus Engels Superbike kampioenschap en kennen het circuit van Brands Hatch als hun broekzak. Voor vele vaste deelnemers aan het EK Superstock en Terneuzenaar John Bakker derhalve weinig spraakmakende resultaten dit weekend.

De vrije training op vrijdag ochtend liet John een 19e tijd noteren. Al snel bleek dat de gearing wat te lang stond voor dit circuit. Ook lieten de remmen het enigszins afweten (het team moest wegens leveringsproblemen noodgedwongen overgaan op andere remblokken, red.).

Met verse remblokken, een aangepaste gearing en vers rubber moest er dus nog de nodige progressie in zitten.
Ofschoon John zÕn tijd met bijna 1½ seconde wist te verbeteren in de tweede training op vrijdag middag, kwam hij in deze kwalificatie uiteindelijk niet verder dan een 20e klassering.

Op zaterdag ochtend vervolgens de tweede kwalificatie voor Bakker met zÕn Ducati 998S. Aangezien de temperatuur in de ochtend op een behoorlijk niveau lag (ook in Engeland bereikte de temperatuur tropische waarden dit weekend, red.) waren de verwachtingen bij het team en rijder hoog gespannen.
Al snel bleek dat zowat iedereen zÕn rondetijd verbeterde. John wist weer bijna 1 seconde sneller rond te gaan, maar dat deed de concurrentie ook. Meer dan een 24e startplaats zat er helaas niet in.

John na afloop van de trainingen:ÓDe motor is in orde. De remmen zouden nog een stuk beter kunnen, maar ik heb weer hetzelfde probleem als vorige week in Assen. Ik ben teveel aan het pushen om een goede tijd neer te zetten, dan ga ik minder soepel rijden en zie je ook dat de tijden niet genoeg verbeteren. Jammer, want ik had wel op wat meer gerekend. Morgens zorgen dat ik een goede start heb, kan ik misschien nog een paar plaatsjes terug pakkenÓ.

Op zondag eerst de warm-up. Na enkele ronden werd die overigens na een ongeval stilgelegd. Bij dit ongeval was betrokken de nummer drie uit het kampioenschap en tevens Ducati rijder: Lorenzo Alfonsi (I). Hij zou dit weekend evenals een Engelse collega rijder niet meer aan de start komen. Ofschoon nog een aantal seconden resteerden werd de warm-up afgeblazen.

Anderhalf uur later de start van de race. Dat John een goede start wilde maken vanaf de door opschuiving verkregen 22e startplaats, bleek al snel. Ook de officials hadden dat in de gaten en rapporteerden een jump start voor o.a. John Bakker. Na drie ronden was het weer bingo. Een flinke crash in de kopgroep en o.a. Iannuzzo (I), de nummer ŽŽn in het kampioenschap, moest naar het ziekenhuis worden afgevoerd. De wedstrijdleiding besloot ook nu weer de rode vlag te hanteren en bepaalde daarmee dat de uitslag van deze wedstrijd over
twee races zou worden behaald.

(indien meer dan twee ronden zijn gereden en de wedstrijd wordt stil gelegd, dan volgt voor de resterende ronden een nieuwe start, waarbij de resultaten van de twee deelraces bij elkaar worden opgeteld).

Ofschoon de reglementen zeggen dat binnen 20 minuten de vervolgrace moet worden gestart, waren de televisierechten, gekoppeld aan de Superbike wedstrijd, een voldoende plausibele reden om de tweede race naar het einde van de dag te verschuivenÉÉÉ Aangezien John nog een Stop & Go penalty tegoed had (pitlane binnen rijden, 5 seconden stil staan en weer vertrekken) nam hij deze straf reglementair mee naar het tweede deel van de race.

Ondanks het uitvallen van diverse rijders stond John ook nu weer op een 22e startplaats, bepaald door zÕn positie in de eerste race, ŽŽn ronde voor het stil leggen.

Enkele ronden na de start werd Bakker binnen gehaald om zÕn straf te ondergaan. Het mag duidelijk zijn dat je bij een race over maar twaalf ronden dan niet veel meer te vertellen hebt en deelname verder in het kader staat van alleen nog de Olympische gedachte: Òhet meedoen is belangrijker dan het winnenÓ. Twee ronden voor het einde van de race weer een schuiver en weer een rode vlag en daarmee het einde van de wedstrijd. De race werd gewonnen door wildcard rijder Burns (UK) en John eindigde op een 22e plaats.

ÒIk had vanmorgen bij de start wat problemen met de nieuwe koppeling en stond na een te vroege start uiteindelijk wel stil toen het rode licht uitging. Misschien wel voorbij mÕn startstreep en hebben ze me daarom de penalty gegevenÓ. De tweede race:ÓHet is niet lekker starten als je weet dat je nog binnen moet komen en na de Stop & Go rij je ergens helemaal alleen op het circuit. Uiteindelijk kreeg ik toch weer voorliggers in het vizier en kon daar naar toe rijden. Maar ja weer een crash en dus einde oefeningÓ, het gelaten commentaar van John Bakker op een zon overgoten Brands Hatch.

Komend weekend treed het team aan in Assen tijdens de Rizla Racing Day III. Dit weekend zullen er overigens weer de nodige collega rijders uit het EK Superstock zijn, aangezien dit de laatste trainingsmogelijkheid is voor de EK ronde van Nederland op 7 en 8 september tijdens de Superbikes op Assen.

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig