Michael van der Mark en Nicky Hayden namen dinsdag met een goed gevoel afscheid van het Motorland Aragon circuit. Ondanks de mindere weersomstandigheden konden beide rijders tijdens hun eerste wintertest diverse zaken testen en veel data verzamelen.
Het weer beperkte de teams helaas in het vooraf voor Motorland Aragon opgestelde testprogramma. De eerste dag was mistig, nat en koud waardoor er nauwelijks gereden kon worden. De mist en nattigheid waren op de tweede dag verdwenen maar de temperatuur was en bleef ondermaats. <p><br /> </p> <p>Ondanks de wat koudere omstandigheden werd er de tweede dag volop gereden. Dat gold ook voor de Ten Kate Honda coureurs Nicky Hayden en Michael van der Mark die in staat waren om diverse dingen te testen waarmee veel data is verzameld.</p> <p><br /> </p> <p>Die data zal snel worden geanalyseerd zodat daar de komende week, tijdens een nieuwe drie daagse test op het circuit van Jerez de la Frontera, gebruik van kan worden gemaakt om de motor en chassis te verbeteren. Die test vindt plaats van 25 tot en met 27 november waarna de verplichte winterpauze ingaat die voor het Ten Kate Honda team duurt tot eind januari.</p> <p><br /> </p> <p>De test in Aragon was de eerste rijdende kennismaking van Nicky Hayden met de huidige Honda CBR1000 Fireblade SP. Hayden wist zich gedurende zijn eerste test snel aan te passen aan de World Superbike machine. Normaal gesproken niet de makkelijkste klus als je de laatste 13 jaar met MotoGP motoren onderweg geweest bent. Hayden maakte er echter niet al te veel woorden aan vuil en drukte het treffend en nuchter uit:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> “Het blijft natuurlijk gewoon een motorfiets.”</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p>De Amerikaan kon tijdens de tweede dag veel ronden rijden en werkte onvermoeibaar aan het verbeteren van het gevoel op de in Nieuwleusen geprepareerde machine waarbij de meeste aandacht uitging naar de voorkant van de motor en de elektronica. In totaal reed Hayden over de twee dagen 83 ronden waarin hij tot een snelste tijd van 1’51.8 wist te komen.</p>
<p>Nicky Hayden over zijn eerste optreden met de Fireblade en de samenwerking met het Ten Kate Racing Team:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“We konden tijdens de tweede dag ons onmiddellijk verbeteren ten opzichte van de eerste dag om vervolgens steeds kleine stapjes voorwaarts te maken. Op een gegeven moment zaten we een beetje vast maar gelukkig konden we daar doorheen breken. We wisten ons te verbeteren bij het aanremmen en het insturen van bochten. We hebben een goed idee gekregen waarop we ons nog verder moeten ontwikkelen. We hebben vandaag twee motoren gebruikt met verschillende afstellingen. In beide afstellingen zaten positieve dingen. Het wordt nu zaak die positieve dingen uit beide afstellingen bij elkaar te brengen en dan kijken of het algemene gevoel daarmee verder verbeterd. Het is nog vroeg in het seizoen en het weer werkte ook niet echt mee maar ik heb genoten van het rijden op de motor en het werken met het team. We hebben nu een week om de data te analyseren waarna we testen in Jerez. Dat is, vergeleken met Aragon, een volledig ander type circuit en we gaan zien wat dat ons brengt. Ik kijk in ieder uit naar de volgende test.”</p> </blockquote> <div><br /> </div> <p> Michael van der Mark kwam tijdens de test tot in totaal 80 ronden waarvan 70 tijdens de tweede dag. De Nederlander werkte vooral aan oplossingen voor de problemen die hij het afgelopen seizoen min of meer ondervond tijdens de kwalificatietrainingen en de openingsronden in de races. De Rotterdammer toonde zich na afloop tevreden over de vorderingen al vond hij het de tijd eigenlijk te kort om dingen goed te kunnen testen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De test was over het algemeen ok. De eerste dag was moeilijk omdat we lang moesten wachten voordat de mist optrok en de temperatuur wat omhoog ging. Ik heb tijdens de tweede dag 70 ronden gereden waarin ik veel verschillende dingen heb geprobeerd. Het ging echter allemaal een beetje te snel om de dingen echt goed te kunnen testen. We hebben dingen goede en minder goede dingen gevonden. Het doel was zoveel mogelijk data te verzamelen en dat is in elk geval gelukt. Ik kijk nu uit naar Jerez waarbij we hopelijk beter weer zullen hebben. De motor deed het daar tijdens het raceweekend heel goed en we hebben op het einde van het seizoen nog een aantal goede resultaten weten te behalen. Het is belangrijk om hard te blijven werken en belangrijke data te verzamelen voordat we de winterpauze ingaan.”</p> </blockquote> <p> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>