Na Monza volgt ook nu weer een circuit met een grote historie. Het is de eerste van twee races op Engelse bodem want later dit jaar volgt ook het raceweekend op Brands Hatch maar eerst is Silverstone aan de beurt.
Afbeelding: Het volledige circuit van Silverstone, de Superbikes rijden over het linkergedeelte van de baan waarbij tussen de bochten Becketts en Abbey het circuit wordt ‘gehalveerd’.
Circuit statistieken:
Pole positie: links
Rijrichting: met de klok mee
Lengte: 3,561 km
Rechterbochten: 8
Linkerbochten: 7
Rechte stuk bij Start/Finish: 421 m
Het circuit van Silverstone, dat schuin boven London en tussen de steden Oxford en Northampton ligt, werd geopend in oktober 1948. Het terrein was voorheen een trainingslocatie voor de bommenwerpers van de Royal Air Force en nog steeds ligt er een start/landingsbaan in het midden van het circuit.
De eerste race daar, de eerste Grand Prix na de tweede wereldoorlog, vond plaats op een haastig met hooibalen en olievaten afgebakend parcours rondom dat vliegveld. Sindsdien is er natuurlijk een heleboel veranderd.
Het WK Superbike doet het circuit van Silverstone aan sinds 2002 en het werd dat eerste jaar meteen een spektakel door hevige regen. Troy Bayliss ging in de eerste race zelfs twee keer onderuit maar werd toch nog vijfde. Colin Edwards wist de eerste race toen te winnen. Bayliss won wel de tweede race. In 2003 was het Neil Hodgson die beide races wist te winnen. Twee jaar geleden was er in beide races een leuk duel te zien tussen Noriyuki Haga en Chris Vermeulen. Haga wist de eerste te winnen en Vermeulen de tweede, wat tevens zijn eerste Superbike overwinning was. Vorig jaar werden de prijzen verdeeld tussen Régis Laconi (race 1) en James Toseland.
In de Supersport zagen we sinds 2002 overwinningen voor Jamie Witham, Chris Vermeulen, Fabien Foret en Sebastien Charpentier
In de eerste drie jaar werd er gereden op de volledige baan maar sinds 2005 wordt gebruikt gemaakt van het kortere maar meer intensieve nationale circuit. Door de variëteit aan bochten blijft het veld redelijk bij elkaar want er is voor elk wat wils – snelle bochten in het eerste stuk maar ook een flink stel langzame bochten waarbij de goede stuurman weer wat profijt heeft. Het is dan ook geen snelle baan maar een technische baan en daarnaast ook nog eens de kleinste op de kalender van 2006.
Voor 2002 werd er in Engeland, naast de ronde op Brands Hatch, sinds het begin van het WK Superbike in 1988 op Donington Park gereden.
Records SBK:
Superpole: 1’26.679 – Yukio Kagayama, Suzuki, 2005
Ronde record: 1’27.130 – Régis Laconi, Ducati, 2005
Beste Ronde: 1’26.679 – Yukio Kagayama, Suzuki, 2005
Records WSS:
Ronde record: 1’29.027 – Sebastien Charpentier, Honda, 2005
Beste ronde: 1’28.750 – Sebastien Charpentier, Honda, 2005
Records Superstock 1000:
Ronde record: 1’29.615 – Massimo Roccoli, Yamaha, 2005
Beste ronde: 1’29.392 – Massimo Roccoli, Yamaha, 2005
Records Superstock 600:
Ronde record: 1’32.977 – Maxime Berger, Honda, 2005
Beste ronde: 1’33.138 – Claudio Corti, Yamaha, 2005
Volgende race:
De eerste helft van het Superbike seizoen 2006 zit er al weer bijna op. De volgende race, de zesde van in totaal twaalf raceweekends, vind van 23 – 25 juni plaats op Misano in Italië. Een dagje eerder begint hier in Nederland de TT van Assen.