WSBK: Vraaggesprek met Davide Tardozzi

90

Zo vlak voor aanvang van de eerste trainingen nog een kort interview met oud-coureur en Ducati Xerox Teammanager Davide Tardozzi.

Paolo Ciabatti en Davide Tardozzi  (foto: Ducati)







Naar wat voor kampioenschap kunnen we uitkijken ?
"Het zal denk ik … zeer evenwichtig zijn. Met minstens zes coureurs die op papier een kans hebben op de overwinning."

Kunt u ze voor ons opnoemen?
"Dat zijn degenen waar iedereen het over heeft; Bayliss, Biaggi, Corser, Toseland en Haga. Maar ik zou Lanzi toevoegen omdat hij in het voorseizoen zo goed heeft getest. Als je bedenkt dat hij op vier circuits – Valencia, Losail, Phillip Island en Vallelunga – altijd rondetijden reed die dicht in de buurt zaten van Bayliss, kan hij niet uitgesloten worden."

In de laatste twee seizoenen, hebben de eerste twee races het patroon gezet voor het kampioenschap. Zal dit hetzelfde zijn dit jaar?
"Ik denk het niet. Tot halverwege het seizoen, laten we zeggen tot na Brands Hatch, zal het moeilijk zijn om een ware favoriet te kiezen. Hierna zal een kleine groep van beste rijders te voorschijn komen en die zullen tot het eind strijden voor de titel. Tot dan zal het zeer evenwichtig zijn, met veel rijders in een positie om het kampioenschap te winnen."

Zal Ducati nog steeds de motor zijn om te verslaan?
"Als je naar de resultaten van de tests kijkt, kun je dit denken. Ik denk daarentegen dat dit het werk is van twee rijders die in goede vorm zijn, op een motor die ze kennen en het meest halen uit de laatste ontwikkeling. Anderzijds de viercilinder motoren, waaronder de nieuwe Yamaha en Suzuki, moeten ons nog overtuigen dat het verschil van 20 pk tussen de twee en vier cilinders genoeg zijn."

Ook dit jaar heeft Pirelli veel werk gestopt in ontwikkeling. Wat vindt u ervan?
"Dat is zo en ik ben er niet blij mee dat de vier cilinders nu de mogelijkheid hebben om al hun vermogen op de baan kwijt kunnen. Om eerlijk te zijn, Pirelli verdient alle lof om duizenden banden te construeren – niet alleen prototypen – en zo’n hoge kwaliteitsnorm te waarborgen."

Een laatste vraag; hoe vindt een rijder als Bayliss – die zoveel heeft bereikt – nog steeds de motovatie?
"Alleen maar racen voor het winnen zit in zijn aard. Hij houdt er niet eens van om te verliezen als hij een spelletje doet met zijn zoon op het strand. Als hij deze wil om te winnen niet meer heeft, dan zal hij stoppen. Hij zal niet zo’n rijder zijn die alleen maar voor het geld rijdt. Hij zal dan zeggen; ik stop ermee, het is genoeg."