Yoshimura Suzuki wint 8 uur van Suzuka

75

Yoshimura Suzuki heeft weer een overwinning behaald op Suzuka. Het Japanse team schreef in 2007 geschiedenis toen ze wisten te winnen en daarmee de tien achtereenvolgende zeges van Honda op Suzuka wisten te stoppen.

Het Suzuki Yoshimura team van Daisaku Sakai, Kasuki Tokudome en Nobuatsu Aoki heeft met een ronde verschil weten te winnen van het Kawasaki Trick Star Racing team van Hiloyasu Izutsu, Shinya Takeishi en Ryuji Tsuruta en het Honda Dream RT Sakurai team waarvoor de coureurs Takumi Takahashi en Chojun Kameya reden, die na een fantastisch einde van de race op een derde plek eindigden.







Het is opvallend dat Kawasaki op het podium van de 8 uur van Suzuka stond. De laatste keer dat een Kawasaki in dit kampioenschap op het podium heeft gestaan was in 2000, en de laatste keer dat Kawasaki op Suzuka wist te winnen is nog veel langer geleden, in 1993.

Het Yamaha Austria Racing Team heeft op Suzuka geschiedenis geschreven door net naast het podium te eindigen, één ronde achter Honda Dream RT Sakurai. Igor Jerman, Steve Martin en Gwen Giabbani wisten het beste resultaat ooit te scoren op Suzuka voor YART en zijn nu heel dicht bij het behalen van de 2009 wereldtitel. Er zijn nog 65 punten te verdelen in de komende twee ronden, Bol d’Or en de 8 uur van Doha, en YART staat nu 64 punten voor op het RT Racing Team.

De Suzuki Plot Faro Panthera van Osamu Deguchi en Koji Teramoto eindigde op de vijfde plek, nadat zij lang met het leidende trio mee konden rijden. Tegen het einde van de race hebben zij wat tijd verloren. Achter hen vinden we het Kawasaki Beet Racing Team, de Honda Weider DD Boys met A-Style en Team Plus One & TSR.

Startend vanaf pole position eindigde Honda FCC TSR de race op de negende plek. Vanaf de kwalificaties vond er al een gevecht plaats tussen de Suzuki Yoshimura met Jomo en de twee top Hondas, FCC TSR en Musashi Harc-Pro, maar in de race was dit slechts voor een paar ronden. Toen Kosuke Akiyoshi op de Honda FCC TSR aan de race begonnen was, crashte hij in de tweede ronde. Op de Honda Musashi Harc-Pro crashte Tatsuya Yamaguchi na een half uur gereden te hebben. Dat gaf Yoshimura Suzuki wat ruimte om voor de rest van de race het leiderschap over te nemen. Toen de Honda FCC TSR een geweldige comeback wist temaken en op de negende plek kwam te rijden, crashte de Honda Harc-Pro opnieuw.

Het Honda Teluru Honeybee team maakte de top tien compleet, net voor twee Japanse teams.  Het Yamaha BK Maco Moto Racing Team van Dani Ribalta en Jason Pridmore eindigde op de elfde plek, zeven ronden achter de winnaars en net voor het Yamaha Phase One Endurance team van Pedro Vallcaneras, Graeme Gowland en Damian Cudlin.

De volgende ronde van het Qtel FIM Endurance wereldkampioenschap vindt plaats op 12 en 13 september in Frankrijk; de Bol d’Or at Magny-Cours.