Romano Albesiano, sinds dit seizoen technisch directeur van HRC, heeft in een interview met het Spaanse Motosan zijn overstap van Aprilia naar Honda toegelicht. De Italiaan sprak openhartig over de cultuurverschillen tussen Europese en Japanse fabrikanten, de technische staat van de RC213V en waarom Johann Zarco op dit moment de best presterende Honda-coureur is in de koningsklasse.
Na jarenlange dienst bij Aprilia koos Romano Albesiano deze winter voor een nieuwe uitdaging bij Honda. “Bij Aprilia was alles perfect, maar deze kans kwam voorbij en ik heb besloten deze kans te grijpen”, aldus Albesiano. De overstap vergde enkele weken bedenktijd. De grootste verandering bleek de organisatiecultuur: “Een Europese structuur is eenvoudiger, terwijl een Japanse organisatie als Honda over veel meer schijven gaat en dus complexer is.”
Hoewel Honda niet meer tot de topteams behoort in de MotoGP, ziet Albesiano wel potentie in de huidige machine. “We hebben een redelijk goede motor. Ik had meer klachten van de coureurs verwacht. Natuurlijk zijn er zwakke punten, maar daar werken we samen hard aan.” Volgens de Italiaan moet elk aspect van de machine perfect zijn om in de huidige competitieve koningsklasse te kunnen winnen. “Foutloos remmen, insturen, accelereren én een sterke motor zijn essentieel. In deze competitie kun je je geen zwakke plek permitteren.”
Opvallend is dat Johann Zarco in eerste deel van het huidige seizoen het beste scoort van alle Honda-coureurs, met een overwinning in Le Mans en een podium tijdens de British Grand Prix in Silverstone. Volgens Albesiano is dat geen toeval. “Het zijn allemaal goede en sterke coureurs, maar Zarco heeft minder moeite met de beperkingen van onze huidige R213V.” Met name de vibraties vormen een terugkerend probleem. “Soms tonen de data hevige vibraties terwijl de rijder niets meldt, en soms is het omgekeerd. Zarco lijkt daar het beste mee om te gaan.”
Zarco bezet na zeven Grand Prix weekenden de vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De Fransman heeft 97 WK-punten achter zijn naam staan, 49 meer dan Luca Marini die met 38 gescoorde punten de dertiende plaats inneemt en daarmee na de British Grand Prix in Silverstone de tweede Honda coureur is tussenstand.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Tissot Grand Prix of the United Kingdom↓
Handige links Tissot Grand Prix of the United Kingdom
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’