Zarco terug in actie op een Ducati: “Geen probleem dat ik een 2019 machine heb”

307
Johann Zarco op de Ducati Desmocedici GP19 van het Reale Avintia Racing team | foto© motogp.com

Johann Zarco maakte vrijdag tijdens de eerste testdag op het Sepang International Circuit in Maleisië zijn debuut op de Ducati Desmocedici GP19. Met een negentiende rondetijd was het nog zeker geen reden voor een grote glimlach maar de Fransman liet weten het niet erg te vinden om met het materiaal van vorig seizoen te rijden.

Vrijdag kwamen alle vaste MotoGP coureurs voor het eerst in 2020 in actie op het Sepang International Circuit in Maleisië voor de eerste dag van de officiële test. Eerder in de week kwamen de rookies al in actie tijdens de Shakedown test, een regel die dit seizoen voor het eerst is ingetreden. Ook mochten KTM en Aprilia volop testen aangezien dit concessieteams zijn. Omdat zij nog geen overwinningen hebben behaald in de MotoGP klasse en niet genoeg podiumplaatsen.







Ook Johann Zarco keerde terug op een MotoGP machine. Voor de Fransman was het nog wat langer geleden dan de rest van de coureurs aangezien hij in de race op Valencia geraakt werd door de gecrashte motorfiets van Iker Lecuona en daardoor een enkelblessure opliep. Tevens was het toen nog niet officieel dat de tweevoudig Moto2 wereldkampioen het zitje van Karel Abraham in zou nemen binnen Reale Avintia Racing en kwam derhalve niet in actie tijdens de tests op Valencia en Jerez.

Zarco maakte dus op vrijdag zijn debuut op een Ducati, echter wel het model van 2019 die hij het hele seizoen tot zijn beschikking zal hebben. Na zijn eerste dag op de Italiaanse machine sloot Zarco de dag af met een 2’00.644, goed voor de negentiende tijd en anderhalve seconde langzamer dan landgenoot Fabio Quartararó die de snelste rondetijd wist te rijden.

Johann Zarco: “Ik had verwacht dat het iets beter zou gaan en dat ik wat sneller zou zijn. Ik heb veel geleerd vandaag en heb veel ronden gereden. Het is natuurlijk lang geleden dat ik voor het laatst gereden heb en dat merk ik wel. Ik ben rustig gebleven vandaag en aan het einde van de dag maakte ik een belangrijke stap waarbij ik een aantal van mijn fouten begreep en beter met deze Ducati kon rijden. Er zit heel veel potentie in deze machine. Stap voor stap zal ik dit leren en ik blijf lachen want het gevoel is goed. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat deze fiets uit 2019 komt want het is een fabrieksmachine binnen een satellietteam. Mijn plan voor de volgende twee dagen is om deze machine meer te gaan begrijpen en om rustig te blijven. Als het goed gaat kan ik een lage 1’59 rijden.”

Uniek is dat Zarco nu voor vijf van de zes fabrikanten in de MotoGP klasse heeft gereden. In 2016, het jaar dat de Fransman zijn tweede Moto2 wereldtitel behaalde, werd hij uitgenodigd door Suzuki om de GSX-RR te testen maar uiteindelijk koos de Japanse fabrikant voor Alex Rins en maakte Zarco zijn debuut in de MootoGP klasse met het Monster Yamaha Tech 3 team. Hier reed hij twee seizoenen voor waarna hij de overstap maakte naar het fabrieksteam van KTM. Dit huwelijk was van korte duur en in augustus, nota bene tijdens de thuisrace van KTM op de Red Bull Ring in Oostenrijk, kondigde Zarco aan dat hij het team zou verlaten.

Echter na afloop van de race op Misano werd 29-jarige coureur al bedankt voor zijn diensten waarna hij tijdens de laatste drie races van het seizoen de Honda van Takaaki Nakagami bemande binnen het LCR Honda team. De verwachting was dat Zarco in 2020 voor het Repsol Honda Team zou rijden naast Marc Márquez ter vervanging van Jorge Lorenzo, maar dit zitje ging naar het jongere broertje van de achtvoudig wereldkampioen.

Uiteindelijk werd bekendgemaakt dat Karel Abraham plaats moest maken voor Zarco binnen het Reale Aintia team en dat Ducati veel steun zou bieden aan het Spaanse team. Nu Zarco vandaag zijn eerste kilometers op de Ducati heeft gemaakt heeft hij op vijf van de zes merken gereden binnen de MotoGP klasse en brengt hij ongetwijfeld veel kennis met zich mee van de verschillende machines. Wie weet rijdt de Fransman in de toekomst nog op een Aprilia, in de hedendaagse MotoGP lijkt vrijwel niets onmogelijk …