Zelf een keertje racen? Met de BMW 3 serie heb je een multifunctionele auto

79
bmw-3

Wat zou het fijn zijn hè om een keer met Max Verstappen te kunnen ruilen? Of, sorry fans van Max, met Lewis Hamilton. Lekker door de bochten vliegen en op het rechte stuk vol gas geven. Helaas kan dit niet.

Om te beginnen heeft niet iedereen een Formule 1-wagen in de garage staan. Daarnaast heb je vooral een goede gezinswagen nodig. Die moet praktisch zijn, en niet zozeer snel. Dit levert alleen maar brieven op met de letters CJIB erop. Dat snelheid en praktijk gecombineerd kunnen worden, blijkt als je een BMW 3 serie gaat kopen.







Oerdegelijk en bijna klassiek
De BMW 3-serie werd al in 1975 geïntroduceerd. De auto is niet meer weg te denken van de Nederlandse snelwegen. Dat is niet zo vreemd, want deze auto´s liggen bijzonder goed op de weg en zijn daarmee perfect voor lange autoritten en dagelijks woon-werkverkeer. Omdat deze auto’s zo populair zijn, en dat al sinds de jaren zeventig, is het aanbod occasions erg groot.

Het voornaamste pluspunt van een occasion is de lagere prijs. Hier kan nog wel veel verschil in zitten. Je kunt bijvoorbeeld voor een relatief kleine 1.6 liter gaan, maar net zo goed voor een 3.0 met turbo kiezen. Aangezien je een liefhebber van racen bent, lijkt een 3.0 eerder in aanmerking te komen.

Als je echt sportief wilt rijden, komt de M3 het meest in aanmerking. Dit is de sportiefste en krachtigste variant uit de 3-serie. Deze auto combineert alle gemakken van een normale 3-serie met de prestaties van een echte sportwagen.

De topsnelheid van auto’s uit de 3-serie loopt uiteen van 205 kilometer per uur tot 250.

Wat is het kostenplaatje?
Het zal je niet verbazen dat kwaliteit ook geld kost. De BMW 3-serie valt in een duurder segment dan vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Opel of Volkswagen. Dat heeft puur met het merk BMW en de daarbij horende kwaliteit te maken.

Een goed onderhouden auto uit deze serie zal, met niet overdreven veel kilometers op de teller, bij ongeveer 15.000 euro beginnen. Dit kan oplopen tot 50.000 euro.

Een keertje racen?
Hoe graag je dit misschien ook zou willen, is het niet verstandig om de topsnelheid van de BMW uit te testen op de openbare weg. Om te beginnen is het onveilig, voor jou, andere weggebruikers en eventueel je passagiers. Daarnaast vinden oom en tante agent het niet zo leuk als jij met dik 200 over de snelweg raast. Gelukkig kan je ook met je eigen auto op een circuit rijden.

Zo zijn er in Zandvoort, Zolder, Spa en de Nürburgring regelmatig trackdays. Op deze dagen kun je je helemaal uitleven en lekker op een circuit scheuren. Er is een ochtend- en een middagprogramma. Je betaalt een behoorlijk bedrag om aan trackday mee te doen, maar het is wel een onvergetelijke ervaring.