24H Spa EWC Motos: Winst voor YART Yamaha en National Motos Honda

1394
yart-spa-2023
YART (7) op weg naar de winst | foto© Yamaha Racing

De 2023 editie van de 24H Spa EWC Motos ging qua spanning een beetje uit als een nachtkaars. YART Yamaha reed uiteindelijk onbedreigd naar de overwinning in de EWC-klasse en datzelfde gold ook voor het National Motos Honda team in de Superstock klasse.

Na 16 uur racen lag het zowel in de EWC als de Superstock klasse nog volledig open maar in de laatste 8 uur liepen de directe achtervolgers in de beide klassen tegen problemen aan die de nodige tijd vergden. Hierdoor konden YART en National Motos Honda veel gemakkelijker naar de overwinning rijden dan het na 16 uur nog leek. In de EWC-klasse kreeg eerst FCC TSR Honda France te maken met een technisch probleem wat het team ongeveer 6 minuten tijdverlies opleverde. SERT Suzuki profiteerde in eerste instantie en nam op 2 ronden de tweede plaats over. SERT kreeg echter ook te maken met problemen. Een kapotte waterpomp leverde enkele ronden tijdverlies op waardoor in eerste instantie FCC TSR Honda weer voorbijkwam maar even later ook het BMW Motorrad World Endurance Team zodat SERT terugviel naar de vierde plaats. Daarbij bleef het ook. Niccolò Canepa mocht de YART Yamaha na 24 uur onder het zwart-wit geblokt doorrijden waarna ook Karel Hanika en Marvin Fritz deelgenoot werden van de feestvreugde.







Josh Hook, Mike di Meglio en Alan Techer mochten namens FCC TSR Honda France plaatsnemen op het één na hoogste schavot en Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik en Jeremy Guarnoni namens BMW op het laagste treetje van het podium. SERT Suzuki finishte op de vierde plaats voor Kawasaki Webike Tricstar en het Belgische KM99 Yamaha team met Bastien Mackels als één van de rijders.

Voor het LRP Poland team, met Pepijn Bijsterbosch in de gelederen, eindigde de race in mineur. Het team kwam voor het eerst in de problemen na een kleine 9 uur racen doordat Julian Puffe bovenop bij Les Combes zonder benzine viel en dan is het een hele lange weg, weliswaar grotendeels naar beneden, terug naar de pits. Dat kostte het team eigenlijk al een toppositie. Daar kwamen op zondagmorgen technische problemen bij waardoor het team het complete blok moest uitbouwen en de motor vervolgens niet meer rijdend terug op de baan terug wisten te krijgen. De BMW werd nog wel duwend onder de vlag doorgewerkt zodat het team nog wel geklasseerd werd. Of die truc ook gewerkt heeft is nog niet duidelijk want de wedstrijdleiding was niet helemaal blij met die actie gezien de melding dat de teammanager per direct bij hen ontboden werd. Als de klassering wel telt is het team drieëntwintigste overall en dertiende in de EWC-klasse geworden.

In de Superstock klasse viel de spanning definitief weg in het zeventiende uur. Chris Leesch ging met de Chromeburner RAC41 onderaan Eau Rouge onderuit. De Luxemburger kon verder maar de reparatie van de schade kostte zodanig veel tijd dat het podium helaas onbereikbaar werd. Sebastian Suchet, Guillaume Raymond en Valentin Suchet konden daardoor verder onbedreigd naar de zege rijden. Team 33 Louit April Moto pakte met Kevin Calia, Christian Gamarino en Gabriel Pons de tweede plaats met daarachter Johan Nigon, Lorenzo Gabellini en Alexis Masbou namens het Honda No Limits team op de derde plaats. Wayne Tessels reed een ijzersterke race voor het Chromeburner RAC41 Honda team maar zag zijn uitstekende optreden dus niet beloond worden met een podiumplaats. De ondankbare vierde plaats werd hun deel waarbij er in het laatste half uur nog het nodige gezweet moest worden omdat de Honda kuren vertoonde. Chris Leesch kon gelukkig rijdend onder de vlag doorkomen zodat de vierde plaats niet meer in gevaar kwam. Als troost kan gelden dat het team met deze vierde plaats wel aan de leiding gaat in de tussenstand om het Superstock kampioenschap.

Een bijzondere prestatie werd er geleverd door Martin van Ruitenbeek en Xavier van Duffelen die de laatste 20 uur van de race als duo afwerkten na de crash en blessure bij teamgenoot Jaivy Eikeleboom. Het was duidelijk dat het bijzonder zwaar was voor de volhouders maar gelukkig konden ze zich in de laatste uren een aantal verlengde pitstops veroorloven omdat er naar voren niets extra’s meer te halen viel en er van achteren ook geen dreiging meer was. Het Holland Motostore Racing team kwam als twintigste overall over de finish en werd daarmee tiende in de Superstock klasse.

Luca de Vleeschauwer was na een crash in de tweede ronde de eerste uitvaller in de race. Het 3ART Best of Bike team met Ricardo Brink in de gelederen moest na ruim 6 uur racen de handdoek werpen na een geploft motorblok. Ook het, in de Superstock-klasse, zwaar favoriete Tecmas-MRP BMW Racing team (winnaar van de 24 uren van Le Mans) moest al vrij vroeg de garagedeur sluiten en behoorde tot de uiteindelijk 11 uitgevallen teams. Of LRP Poland daar nog bij komt moet nog even worden afgewacht.

Met dank aan Tiny Kolsters.




Handige links FIM EWC 24H of Spa Motos 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.