Alex Márquez (P7): “Met eerste crash limiet van de Ducati gevonden, zelfs dat is positief”

2927
Alex Márquez - Autódromo Internacional do Algarve | © motogp.com

Alex Márquez heeft zich tot dusver prima aan weten te passen aan de Ducati van Gresini Racing. De Spanjaard had op zondag zijn eerste crashes met de Italiaanse machine maar zag dat vooral als iets positiefs omdat hij daarmee eindelijk de limiet van de Desmocedici GP22 heeft gevonden.

Hij is de enige nieuwkomer binnen de groep van Ducati coureurs maar Alex Márquez heeft zich inmiddels uitstekend aangepast aan de Desmocedici GP22, de machine waarmee Pecco Bagnaia afgelopen november de eerste wereldtitel voor de Italiaanse fabrikant in de wacht sleepte. Een bewezen pakket dus maar na drie seizoenen op de Honda RC213V toch een hele uitdaging voor de Spanjaard.







Het was een rommelige start voor Alex Márquez in de MotoGP klasse. Na het behalen van zijn Moto2 wereldtitel in 2019 zou hij in 2020 nog een jaar in dezelfde categorie blijven, echter was er een plaats vrij bij het Repsol Honda Team toen Jorge Lorenzo in Valencia ineens aankondigde dat hij ermee ging stoppen.

Vanwege de coronapandemie duurde het uiteindelijk tot juli voordat het MotoGP seizoen daadwerkelijk van start ging, en op dat moment was Pol Espargaró al bevestigd als teamgenoot van Marc Márquez in 2021 en 2022. Voordat Alex Márquez dus één Grand Prix had gereden in de kleuren van Repsol Honda was dus al duidelijk dat hij aan het einde van dat seizoen moest vertrekken. Toch werden er in dat seizoen nog twee podiumfinishes behaald: de eerste op een regenachtig Le Mans, de tweede op een zonnig Motorland Aragón na een spannende strijd met Alex Rins.

De daaropvolgende twee seizoenen bij het LCR Honda Castrol team waren teleurstellend en er werd geen podiumfinish behaald. Vanwege het vertrek van Suzuki – en het daarmee beschikbaar komen van Joan Mir en Alex Rins – leek er aanvankelijk niet zoveel plaats meer voor Alex Márquez in de MotoGP klasse maar dankzij sponsor Estrella Galícia werd er een contract getekend bij Gresini Racing. Nog belangrijker: in plaats van de lastige Honda kreeg de Spanjaard nu de beschikking over een zeer competitieve Ducati.

Zoals gezegd is die overstap tot dusver prima verlopen en gebeurt dan ook niet vaak dat Alex Márquez zonder een glimlach op zijn gezicht door de paddock loopt.

Alex Márquez: “Ik heb ontzettend genoten van de twee testdagen. In Maleisië ook maar hier in Portimão nog meer. Op zaterdag hebben we dat dingen geprobeerd met de setting maar op zondag besloot ik me meer te richten op mijn rijstijl, en proberen om daar het maximale uit te halen.

Ik heb ook mijn eerste crash gehad met de Ducati en zelfs dat is iets positiefs, want tot dat moment had ik het gevoel dat alles met deze machine mogelijk is. Dat is niet zo maar nu heb ik in ieder geval de limiet gevonden, het is belangrijk om dat te begrijpen. Het is natuurlijk beter om daar tijdens een test achter te komen dan tijdens een Grand Prix. Deze twee dagen waren heel positief. We hebben nog steeds een aantal dingen te doen maar ik kijk er heel erg naar uit om aan het seizoen te beginnen.

Het is lang geleden dat ik zo genoten heb van het rijden, ik denk dat de race hier in Portimão in 2021 één van die keren was. Ons voorseizoen was afgelopen jaar ook wel goed maar uiteindelijk was vooral de tweede helft van het jaar erg zwaar. Toen ik tekende bij Gresini Racing kwamen er wel wat verbeteringen, en ik heb altijd 100% gegeven, maar nu is de situatie anders en ik moet het uiterste uit deze kans halen die ik heb gekregen.”

Waar Marc Márquez, ondanks zijn blessureleed, vrijwel altijd de overhand had over zijn jongere broertje lijkt dat nu – in ieder geval na de tests – enigszins veranderd te zijn. Hoe gaat de oudere van de twee daarmee om?

Alex Márquez: “We hebben niet veel gesproken want we waren allebei moe, maar hij zei “Wauw, jij bent snel hè.” Ik vroeg aan hem hoe zijn dag was en hij vertelde dat ze veel geprobeerd hebben maar dat niet alles werkt. Omdat we nu voor andere fabrikanten rijden blijft het bij algemene dingen, we gaan er niet dieper op in. Zij [Marc Márquez en Honda] hebben het lastig momenteel maar ik weet dat Marc er tijdens de GP nog een stapje bij zal zetten.”

Dat de Ducati Desmocedici GP22 een ver doorontwikkelde machine is, is wel duidelijk. Márquez voelt zich klaar om te racen en voorspelt betere resultaten dan hij afgelopen seizoenen op de Honda heeft weten te behalen.

Alex Márquez: “Het beste van de Ducati is de feedback. De manier hoe de machine reageert voelt heel ‘normaal’ en natuurlijk aan, er gebeuren geen dingen waarbij je je afvraagt: “Waarom gebeurt dit nu?” Daarnaast is ook het gasrespons heel goed.

Ik denk dat als de race morgen zou zijn, dat wij dan voor een plaats in de top vijf zouden kunnen gaan. Een overwinning of podium is denk ik niet mogelijk, maar vechten voor de top vijf, ook al zijn de verschillen zo klein, is mogelijk. Tijdens een GP zal alles echter anders zijn – met name vanwege het Dunlop rubber [van de Moto2 en Moto3] – dus we gaan het zien.”

De coureurs en teams hebben nu een paar dagen rust voordat ze terugkeren naar het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal om in het weekend van 24 t/m 26 maart de eerste Grand Prix van 2023 te verrijden.

Handige links Portimão MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 42 Alex Rins
  • 44 Pol Espargaró
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 1 Bagnaia
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 37 Augusto Fernandez
  • 41 Aleix Espargaró
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez