Alle 22 MotoGP coureurs aan het woord over hun eerste dag op Phillip Island

2038
miller-vinales-quartararo
V.l.n.r. Jack Miller, Maverick Viñales en Fabio Quartararo | foto© Russell Colvin

De eerste dag van de MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix zit erop. Voor de MotoGP coureurs stond er een vrije training en een training op het programma. Kortom volop actie en genoeg te vertellen na afloop. Onderstaand de reacties van alle 22 MotoGP coureurs over hun eerste dag op het Phillip Island Grand Prix Circuit.

Brad Binder – Red Bull KTM Factory Racing (P1): “We hebben vandaag twee runs gedaan aan het eind van de sessie op nieuwe banden. In de eerste run wist ik niet alle sectoren goed aan elkaar te knopen voor een snelle ronde, maar op het tweede set nieuwe banden was mijn eerste ronde meteen heel erg goed. De motor voelt geweldig aan, alles werkt goed. Het belangrijkste is dat we weer rechtstreeks naar Q2 zijn gegaan. Nu willen we morgen een goede kwalificatie en race rijden.”







Jack Miller – Red Bull KTM Factory Racing (P2): “Ik voel me goed, de motor werkt fantastisch. Ik mag niet klagen. Zeker niet als je op Phillip Island kunt rijden onder deze omstandigheden. Dat maken we niet zo heel vaak mee. Ik ben blij met hoe de dag is verlopen. Elke keer dat ik naar buiten ging, voelde ik me een beetje comfortabeler op de motor en wisten we ons te verbeteren. We moeten nog een paar kleine dingen regelen over de hele ronde, maar ik heb er vertrouwen in dat we dat morgen kunnen doen.”

Maverick Viñales – Aprilia Racing (P3): “Het was een erg positieve dag, we hebben goed gewerkt en het weer was ook fantastisch. Ik voel me goed op de motor, net als in Mandalika. Het is erg belangrijk om dezelfde sensaties te hebben op twee verschillende circuits, circuits met een totaal verschillend gripniveau, ook al moeten we constateren dat het circuit hier dit jaar veel hobbels kent. Voor morgen moeten we ons verbeteren in de laatste sector, vooral in de laatste bocht verlies ik nog te veel. We zullen de data samen met het team analyseren en zodra we begrijpen wat er aan de hand was, zullen we het probleem oplossen.

Jorge Martin – Prima Pramac Racing (P4): “Ik concentreer me op mezelf. We hebben ons werk gedaan, we zijn snel en zitten in Q2. Over het algemeen voel ik me erg goed, het tempo is hoog, zowel met soft als met medium achter. Ik ben blij dat we met beide opties snel zijn. Nu moeten we alleen nog begrijpen welke band de beste optie is voor morgen.”

Pol Espargaró – GASGAS Factory Racing Tech3 (P5): “Ik heb hier altijd graag gereden, maar vandaag was echt een goede dag voor ons. Ik ben erg blij met het resultaat. Alle rijders zijn erg snel, dus het is erg moeilijk om je plaats in te vinden in de bovenste regionen van de tijdlijst. Ik ben hier graag in Australië. Onze gemoedstoestand is erg positief, waardoor we vandaag ontspannen en snel konden zijn. Natuurlijk hebben we een deel van het werk gedaan, maar het belangrijkste is morgen. Laten we vanavond flink doorwerken en proberen zo goed mogelijk voorbereid te zijn op zaterdag.”

Marco Bezzecchi – Mooney VR46 Racing Team (P6): “Vandaag ging het goed. Er zijn nog wat punten die verbeterd moeten worden aan de motor, in sommige secties is de moter namelijk nog erg nerveus, maar het gevoel is positief. Ik kan ook een stap maken wat bettreft mijn rijstijl. De verandering van schema is in mijn ogen niet slecht, vooral voor onze veiligheid en ook voor de show. Morgen zal ik zeker minder vermoeid zijn dan zondag en dat kan een voordeel zijn op de lange afstand.”

Fabio Di Giannantonio – Gresini Racing MotoGP (P7): “Het was een geweldige dag op een te gek circuit, een circuit waar ik echt graag kom. Ik ben echt enthousiast als ik hier mag rijden. Ik had vanochtend iets beters verwacht op de motor, maar het potentieel was duidelijk omdat we snel waren op gebruikte banden. In de middag konden we het allemaal samenvoegen en waren we competitief op alle banden. Q2 is behaald, dus vooralsnog missie volbracht.”

Enea Bastianini – Ducati Lenovo Team(P8): “Het was een goede eerste dag. Op de nieuwe medium band was mijn gevoel niet meteen echt goed, maar na drie of vier ronden had ik de band op temperatuur en toen werkte het goed. Tijdens de timeattack was mijn eerste ronde niet erg goed, ik moest te veel pushen om vertrouwen te hebben in de zachte band, maar de tweede ronde was dat vertrouwen er wel en ik zette een goede tijd neer. Morgen hebben we de race vanwege het verwachte probleem met het weer voor zondag; ik denk dat ik nog niet op de top zit dus ik weet niet wat ik van de race kan verwachten, ook al zijn we snel. We moeten ons nog iets zien te verbeteren in sector 2 want daar ben ik erg langzaam vergeleken met de andere Ducati-rijders, dus laten we kijken of we dat probleem morgen kunnen oplossen.”

Aleix Espargaró – Aprilia Racing (P9): “Dit jaar heeft het circuit veel hobbels en verlies ik tijd, vooral in de laatste bocht. Op de rest van het circuit voel ik me goed. Vandaag hebben we hard en goed gewerkt met de medium band en ik ben erg blij met mijn tempo. Wat betreft de beslissing om op zaterdag te racen: Ik ben het ermee eens, het lijkt de juiste beslissing voor het kampioenschap, voor de punten en voor de fans. Op zondag, als de omstandigheden goed zijn, zelfs als het regent of waait, doen we de Sprint.”

Johann Zarco – Prima Pramac Racing (P10): Quote nog niet beschikbaar

Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team (P11): “Ik begon de sessie met de medium band en ik voelde me goed, mijn tempo was één van de beste. Maar toen ik de zachte band liet monteren, begon ik problemen te krijgen. Misschien had ik het voorbeeld van de andere coureurs moeten volgen en de zachte band er meteen in het begin op moeten laten leggen om te zien hoe die zich gedroeg. Maar we dachten dat onze strategie de beste was. Gedurende het seizoen heb ik het op vrijdag altijd moeilijk, maar op zaterdag gaat het vaak beter en op zondag zit ik vaak wel bij de snelsten. Maar dit weekend moet ik het gewoon in twee dagen doen.”

Alex Rins – LCR Honda Team Castrol (P12): “Het was een positieve eerste dag. We werken eraan om ons op sommige gebieden te verbeteren. Ondanks de pijn in mijn rechterbeen zat ik bijna in Q2. We zitten ook dicht bij elkaar qua rondetijden, wat belangrijk is. De races zullen zwaar worden, maar ik zal mijn best doen.”

Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3 (P13): “Het was echt een positieve dag voor ons omdat we vanochtend in FP1 meteen de snelheid hadden. Normaal heb ik het moeilijkst op vrijdag, omdat het altijd een ‘nieuw’ circuit voor me is vanwege mijn eerste seizoen in de MotoGP klasse, maar we hadden al snel een goed gevoel en het tempo was er zowel vanmorgen in FP1 als ook vanmiddag in de Training. Ik ben een beetje teleurgesteld dat ik niet in de top 10 sta, maar we hebben morgenochtend nog een kans om in Q2 te komen, dus laten we proberen die stap te zetten.”

Raul Fernandez – CryptoDATA RNF MotoGP Team (P14): “Het was een goede eerste dag, maar ik maakte een fout met de laatste band. Om de een of andere reden kon ik niet mijn volledige potentieel gebruiken in de laatste run. Toen ik een tijdaanval wilde doen, was ik iets te voorzichtig, vooral aan de rechterkant van de band, en daarom zit ik niet in Q2. Het spijt me voor het team, want vandaag hadden we bij de eerste tien moeten zitten. Vergeleken met Indonesië vorige week kwamen we hier met een goed gevoel naar toe. Ik heb het tempo, ik voel me comfortabel en ik kan de motor momenteel rijden zoals ik wil. Dus eigenlijk ben ik blij met deze dag. Het doel voor morgen is om in Q2 te komen. Het zal moeilijk worden, maar we hebben het tempo. Ik ben optimistisch en voel me competitief, dus morgen kan het weer een goede dag worden.”

Alex Marquez – Gresini Racing MotoGP (P15): “Het was een erg positieve dag; we kregen de bevestiging dat ik fysiek gezien weer op de motor kan rijden. Ik had meer pijn verwacht en ging ervan uit dat ik wat meer tijd nodig had om het ritme te vinden. De tweede sessie was lang en ingewikkeld, maar we zijn er en het doel is om in Q2 te komen.”

Marc Marquez – Repsol Honda Team (P16): “Ik had vandaag twee momenten in bocht 10, vooral de tweede wist ik bijna te redden, net als 2019 en 2022! Het weekend verloopt ongeveer zoals we hadden verwacht. Ik moet mijn zelfvertrouwen weer opbouwen en de momenten in bocht 10 hielpen daar vandaag niet bij. Morgen proberen we mijn rijgedrag te verbeteren om verdere vooruitgang te boeken. De hoofdrace op zaterdag zal niet veel veranderen aan onze situatie, maar alle rijders en het kampioenschap waren het erover eens dat dit de beste beslissing was.”

Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha MotoGP (P17): “We hadden vandaag veel problemen bij het insturen, meer dan vorig jaar. Ik sta een seconde los van de top en mijn teamgenoot heeft het ook moeilijk. Vandaag was het erger dan ik had verwacht. Ik ben een halve seconde sneller dan vorig jaar, maar ik sta zeventiende, dat is best wel gek. De band met het hardere karkas die we in Indonesië hadden, heeft ons vorige week geholpen. Hier is het een ander verhaal. Met de race morgen in plaats van zondag moeten we ons verbeteren en proberen vooraan mee te doen.”

Joan Mir – Repsol Honda Team (P18): “Vandaag was een erg zware dag. Als een weekend zo moeilijk begint, heb je veel werk te doen. Helaas is onze motor hier niet zo sterk als in India, Motegi of Mandalika, maar er is zeker meer uit te halen dan vandaag. Je moet de motor nu eenmaal veel aanpassen voor een circuit als dit en daar hebben we vandaag veel tijd in gestoken. Maar ik voel me nog niet zo comfortabel als ik zou willen, dus we zijn hier een beetje beperkt. Tractie is het belangrijkste gebied waar we aan moeten werken. Ik denk dat het een goede beslissing is om morgen te racen, want het weer begint nu al een beetje te veranderen.”

Luca Marini – Mooney VR46 Racing Team (P19): “Ik heb het moeilijker dan ik had verwacht. Vanochtend had ik geen grip, ik had veel moeite met de achterband. Vanmiddag ging het beter, maar ik ben gewoon niet snel genoeg. We moeten blijven werken, een set-up zien te vinden en onze data vergelijken met die van de andere Ducati coureurs. Fysiek ben ik zeker nog niet 100 procent. In Indonesië had ik meer last van mijn sleutelbeen, terwijl het hier meer een spierprobleem is. Er zijn veel linkerbochten: dat had zeker effect vandaag, maar het was niet het doorslaggevende aspect. We zullen ons aanpassen aan het nieuwe schema, maar ik had liever met een beter gevoel op de motor de race ingegaan.”

Miguel Oliveira – CryptoDATA RNF MotoGP Team (P20): “Vandaag was een beetje een vreemde dag. Ik had totaal geen gevoel met de motor, met name de voorkant in de snelle bochten was een issue. Er was veel beweging en niet echt veel grip aan de achterkant. Het is niet normaal dat ik er zo ver achter zit als vandaag. Vanochtend dacht ik dat ik misschien een slechte band had, maar eerlijk gezegd had ik ook vanmiddag niet veel meer over. Er is zeker de nodige informatie die we moeten analyseren en we zullen proberen om morgen een goede stap voorwaarts te maken, vooral omdat we zo weinig tijd hebben tussen FP2 en de kwalificatie. Omdat morgen ook de race is, moeten we voorbereid zijn en snel een oplossing zien te vinden.”

Takaaki Nakagami – LCR Honda Idemitsu (P21): “Ik had dit gevoel op de motor niet verwacht. Vanochtend hebben we wat dingen geprobeerd die me niet bevielen. Vanmiddag heb ik de twee motoren vergeleken, maar eerlijk gezegd moeten we beslissen hoe we al mijn potentieel in de hogesnelheidsbochten kunnen benutten. We zullen de data analyseren om een stap te maken en te verbeteren.”

Franco Morbidelli – Monster Energy Yamaha MotoGP (P22): “We hadden het moeilijk vandaag. We hebben niet de snelheid die de voorste mannen wel hebben. We moeten ons gewoon verbeteren voor morgen, proberen het maximale eruit te halen en kijken wat er gebeurt. We missen bochtensnelheid en topsnelheid, dus daar werken we aan.”




Handige links MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Tony Arbolino_podium
  • Safety Car
  • Sam Lowes_race
  • Ryusei Yamanaka_warm up
  • MotoGP Podium
  • Piero Taramasso
  • Pol Espargaró_grid
  • Riccardo Rossi
  • RJC_0805 copy
  • Moto2 Podium
  • Moto2 race start
  • Moto3 Podium
  • Maverick Viñales_race
  • Miguel Oliveira
  • Marcos Ramírez
  • Johann Zarco _ Jorge Martín
  • Jurgen van den Goorbergh
  • Joel Kelso
  • Jaume Masià_grid
  • Joan Mir_Hero Walk
  • Joel Kelso (66)_Collin Veijer (95)
  • Francesco Bagnaia_podium
  • Francesco Bagnaia_race
  • Fabio Di Giannantonio _ Teri Batis (grid girl)
  • Fabio Di Giannantonio_podium
  • Fermín Aldeguer
  • Fieten Olie Racing GP
  • Crowd_002
  • Dakar racer Daniel Sanders
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer_grid
  • Crowd_001
  • Augusto Fernández
  • Barry Baltus
  • Bo Bendsneyder #64
  • Sunrise
  • Greg Rust _ Isabella Leembruggen
  • Jack Appleyard
  • Phillip Island map
  • Dutch fans
  • Fieten Olie Racing GP
  • Gardner Staright_001
  • Aaron Slight
  • Brembo
  • Carlos Ezpeleta
  • Ducati race fans
  • Collin Veijer
  • Fermín Aldeguer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Jorge Martín
  • Maverick Viñales
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernández
  • Red Bull KTM Ajo
  • Repsol Honda Team
  • Thursday setup
  • Wilco Zeelenberg
  • Pol Espargaró
  • Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team
  • Lukey Heights
  • Marc Márquez _ fans
  • Marc Márquez
  • Michelin
  • Mooney VR46 Racing Team
  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • GasGas Factory Racing Tech3
  • Gardner Straight
  • Barry Baltus pit board
  • Davide Tardozzi
  • Martín, Bagnaia, Bezzecchi
  • Maverick Viñales
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martín
  • Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’