Andrea Doviozoso kondigt MotoGP afscheid aan: “Het is zeker dat ik volgend jaar niet race”

9440
Andrea Dovizioso - TT Circuit Assen | © Dorna Sports

Andrea Dovizioso is bezig met zijn laatste jaar in de MotoGP klasse. De Italiaan kent tot dusver een zeer teleurstellend seizoen en heeft aangegeven dat hij volgend jaar niet meer in de koningsklasse zal racen.

Het zal geen grote verrassing zijn om te lezen dat Andrea Dovizioso geen deel uit zal maken van de MotoGP klasse in 2023. Na elf races in 2022 staat de Italiaan op de 22e plaats in het kampioenschap met slechts tien gescoorde WK punten. Daarmee heeft de zeer ervaren Dovizioso er evenveel als rookie-teamgenoot Darryn Binder en is hij de slechtst geklasseerde Yamaha coureur, de enige vaste deelnemers die achter hem staan in het kampioenschap zijn Tech3 KTM Factory Racing coureurs Remy Gardner en Raúl Fernández.







In een openhartig interview met motogp.com vertelde Dovizioso over de problemen die hij heeft met de Yamaha YZR-M1 en waarom het zo lastig voor hem is om zich aan te passen aan de machine.

Andrea Dovizioso: “Ieder raceweekend is lastig. We beginnen ieder weekend met een achterstand en dan wordt het alleen maar moeilijker. Tijdens de vrije trainingen is het al lastig om in de middenmoot te staan, wanneer je vervolgens achterop de grid staat en aan de race begint wordt het alleen maar erger. Het laat zien dat we niet competitief zijn en dat past niet bij het beeld van mijn carrière. Dat is lastig om te accepteren.

Dit jaar is het voor het eerst dat niet voorin meerijd en het is moeilijk om daarmee om te gaan. Training na training en race na race wordt het duidelijk dat dit de realiteit is: ik ben simpelweg niet competitief. Gelukkig heb ik in 2012 op de Yamaha gereden was ik toen wel snel, anders was het heel makkelijk om nu te zeggen dat ik gewoon niet met de Yamaha overweg kan. Dat is niet het geval, de machine en de MotoGP in zijn geheel is namelijk veranderd. Ook de rijders zijn veranderd en de manier waarop je nu moet rijden is anders. Als je al deze factoren combineert dan kom je uit bij wat er nu bij mij gebeurt.”

Met zijn ervaring heeft Dovizioso natuurlijk een geïnformeerde kijk op de huidige situatie bij Yamaha. Hij is namelijk niet de enige coureur die het moeilijk heeft op de 2022 YZR-M1 want Monster Energy Yamaha coureur Franco Morbidelli, die in 2020 nog vicewereldkampioen werd met de Yamaha, kent eveneens een dramatisch jaar. Uiteraard is het betreft Darryn Binder lastig inschatten aangezien het zijn eerste seizoen is in de MotoGP klasse, maar het moge duidelijk zijn dat regerend wereldkampioen Fabio Quartararó de enige coureur is die het maximale uit de Yamaha weet te halen.

Andrea Dovizioso: “Ik denk dat de Yamaha nu een heel aparte machine is. Het gevoel met de motor is heel goed, je kunt goed insturen en laat remmen terwijl andere aspecten minder goed zijn. Als je niet rijdt zoals Fabio [Quartararó] is het heel lastig om competitief te zijn. Er is een reden dat de machine is zoals die is, omdat Fabio ermee kan winnen: dit betekent dat het mogelijk is om snel te zijn met deze M1. Maar als teamgenoten en andere coureurs al een hele tijd klagen betekent het dat er niet meerdere manieren zijn om snel te zijn met deze machine, zoals dat in het verleden wel was.

Zo is onze manier van rijden compleet anders. Franco [Morbidelli] heeft meer hellingshoek en remt lang en minder hard, dat is precies het tegenovergestelde van mij. Echter zijn onze resultaten nagenoeg hetzelfde. Dit bewijst dat er maar één manier is om competitief te zijn met de Yamaha.

Als je meer in het algemeen kijkt zie je dat alle Japanse fabrikanten het moeilijk hebben. Het is in de MotoGP ‘normaal’ dat er uiteindelijk een Japanse fabrikant wint maar het is de laatste jaren altijd vanwege de match tussen de machine en de rijder geweest. Als je vervolgens kijkt naar de tweede rijder dan zijn de verschillen groot. Dat betekent dat de basis van de machine ‘vreemd’ is. Dat was de laatste acht jaar zo bij Honda en zo is dat nu bij Yamaha, wellicht is dat ook bij Aprilia een beetje het geval.

MotoGP is erg veranderd. In de laatste tien jaar waren het min of meer altijd dezelfde coureurs die vooraan reden, ook dezelfde machines reden altijd vooraan. Nu is dat anders want het lijkt erop dat de motor minder van belang is geworden.”

Op de grote vraag of hij in 2023 nog deelnemer zal zijn in de MotoGP klasse had Dovizioso een duidelijk antwoord.

Andrea Dovizioso: “Ik zal zeker niet racen volgend jaar, daar is geen enkele reden voor. Ik heb altijd gezegd dat ik niet hier wil zijn als ik niet competitief ben, er is gewoon niets aan als je constant problemen hebt en je moet pushen terwijl je weet dat je het niveau wel hebt.  Zeker na twintig jaar is er dan geen reden om nog door te gaan. Ik heb ook niet geprobeerd om een zitje voor volgend jaar te krijgen want je moet middenin een project zitten waar iedereen achter staat, daarnaast is iedereen extreem competitief. Ik heb vorig jaar al een half jaar aan de kant gestaan dus ik heb al ‘getest’ hoe het is, maar ik voel me er niet slecht over. Ik wil natuurlijk het seizoen niet op deze manier afsluiten want het voelt zo goed als je competitief bent. Je voelt het wanneer je een goede ronde rijdt en wanneer je op een goede positie rijdt. Dat heb ik gevoeld maar niemand heeft alles onder controle, dit kan gebeuren.”

Na de zomerstop zal Andrea Dovizioso dus aan zijn laatste negen Grand Prix weekenden deelnemen. Doordat het WithU RNF MotoGP team volgend jaar met Aprilia’s zal rijden zullen er in 2023 slechts twee Yamaha’s aan de start verschijnen. Met het vertrek van Suzuki bestaat de MotoGP grid van volgend jaar dus maar uit zes Japanse machines en maar liefst zestien Europese machines (8x Ducati, 4x KTM en 4x Aprilia).



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter