Andrea Dovizioso (P22): “Kan niet tevreden zijn met waar we nu staan”

3217
Andrea Dovizioso - Sepang International Circuit | © Dorna

Andrea Dovizioso heeft de twee testdagen op het Sepang International Circuit afgesloten met een 22e tijd. De ervaren Italiaan was dan ook niet echt te spreken over het verloop van de test en is zich ervan bewust dat hij nog grote stappen moet maken om competitief te zijn met de Yamaha.

De eerste testdagen van 2022 zijn voor Andrea Dovizioso niet naar wens verlopen. Aan het eind van de eerste dag stond de WithU Yamaha RNF MotoGP Team coureur als 23e op de tijdlijst met een marge van bijna twee seconden richting Aleix Espargaró. Op de tweede dag wist Dovizioso zijn rondetijd weliswaar met meer dan een seconde aan te scherpen, maar met 1,1 seconde achterstand op landgenoot Enea Bastianini stond de Italiaan op een teleurstellende 22e plaats geklasseerd.







Nu zeggen rondetijd en posities niet zoveel tijdens een test, maar volgens Dovizioso zijn er meer redenen om bezorgd te zijn over hoe de eerste dagen op de Yamaha YZR-M1 in 2022 voor hem verlopen zijn. Sinds zijn terugkeer in de MotoGP klasse in september 2021 reed Dovizioso met 2019 materiaal bij het Petronas Yamaha SRT team. Het nieuwe contract dat hij tekende was rechtstreeks met Yamaha waarin stond dat hij bij het WithU Yamaha RNF MotoGP Team over het nieuwste materiaal zou beschikken, net als Fabio Quartararó en Franco Morbidelli in het fabrieksteam.

Na acht jaar op de Ducati is het voor Dovizioso voornamelijk zijn rijstijl aanpassen aan de YZR-M1. De twee machines zijn compleet verschillend en vereisen dan ook een heel andere manier van rijden. Naar eigen zeggen verloopt het proces van aanpassen nog niet zo goed voor Dovizioso en zal er nog veel werk verzet moeten worden voordat hij begin maart in Qatar aan de start verschijnt. Teambaas Razlan Razali vertelde in de teampresentatie dat hij verwacht dat Dovizioso mee kan strijden voor de wereldtitel, de vraag is nu of dat wel een reële inschatting is van de Maleisiër.

Of het echter volledig te wijten is aan Dovizioso dat het nog niet zo gaat zoals hij zelf ziet is maar de vraag, wereldkampioen Fabio Quartararó heeft ook al geklaagd dat het ontwikkelingswerk van Yamaha deze winter verre van vergelijkbaar is met wat de concurrentie gedurende test heeft laten zien.

Andrea Dovizioso: “We hebben zeker vooruitgang geboekt, maar ik kan niet tevreden zijn met waar we nu staan, want er zijn nog te veel dingen die ik niet onder controle heb. De manier waarop ik met de motor rijd is niet goed genoeg. Ik kan zeker sneller, want vanochtend heb ik het potentieel van de zachte band niet kunnen benutten. Afgezien daarvan voel ik me nog steeds niet zo goed, deze twee dagen waren erg moeilijk. Zoals altijd in Maleisië denk ik dat dit het beste circuit is om snelle bochten te testen, maar de met de hoge temperaturen en luchtvochtigheid zitten we al gauw over de limiet. De grip verandert en je hebt niet genoeg banden om te alles vergelijken. Hoe dan ook, ik heb er zin in om naar een nieuw circuit te gaan en ik zal met het team blijven werken om het beter te doen.

Het gevoel vandaag was beter, maar niet in de richting waar ik op hoopte. Ik had misschien een betere ronde kunnen rijden maar ik had de machine niet dusdanig onder controle om echt hard te pushen. Ik heb geprobeerd ervan te leren, maar ik voel me gelimiteerd met deze machine. Als er kleine dingen ontbreken kan ik niet rijden op de manier zoals ik zou willen. De enige die hierin het verschil kan maken is [Fabio] Quartararó. Vorig jaar heeft hij laten zien dat je competitief kunt zijn met de M1. Ik denk dat de basis van de M1 solide is, maar in bepaalde gedeelten voelt het vreemd aan. Het lijkt erop dat momenteel de enige optie is om net zoals Fabio te rijden, maar dat kan ik niet en dat is duidelijk. Het aanremmen en het middelste gedeelte van de bocht voelt goed aan, echter is de Yamaha niet zo goed bij het uitkomen van de bocht en het accelereren. De machine is niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Ik weet niet of we alles in orde kunnen krijgen tijdens de volgende test.”

De MotoGP paddock is inmiddels al afgereisd naar het eiland Lombok in Indonesië om daar komend weekend van vrijdag t/m zondag de laatste drie testdagen af te werken op het nieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit. Het nieuwe seizoen begint volgende maand in Qatar op het Losail International Circuit.




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter