Bagnaia, Rins en Morbidelli over hun eerste dag op Mugello

1404
Pecco Bagnaia - Autodromo Internazionale del Mugello | foto© Ducati Corse

Pecco Bagnaia was na de eerste dag op het Autodromo Internazionale del Mugello de snelste MotoGP coureur voor Alex Rins en Franco Morbidelli. Hoe hebben zij deze eerste dag beleefd op het zonnige Toscaanse circuit?

Nadat de Grand Prix van Italië op het Autodromo Internazionale del Mugello in 2020 helaas niet op de kalender stond keert de MotoGP paddock dit weekend terug naar het prachtige Italiaanse circuit. Een circuit met veel historie, gelegen tussen de Toscaanse heuvels, hoort gewoon bij het MotoGP kampioenschap.







De coureurs waren dan ook heel blij om weer te kunnen en mogen rijden op deze baan. Nog niet eens racen maar alleen al rondrijden op Mugello is voor de coureurs en hun machines een ware uitdaging, met name de vele hoogteverschillen en blinde bochten zorgen ervoor dat alles optimaal moet zijn voor een snelle rondetijd.

De eerste vrije training begon relatief rustig en aan het eind was Maverick Viñales, die vorige week vader is geworden van dochter Nina, het snelst voor Johann Zarco en Alex Rins. Pas in de middag gingen de coureurs er pas echt voor zitten aangezien de omstandigheden vaak veel meer gelijk zijn aan die van zondagmiddag wanneer de race van start gaat.

Gedurende de sessie werden de verschillende bandensoorten gemonteerd en de racesettings nog eens verfijnd. Met iets minder dan tien minuten op de klok kwamen de meeste coureurs naar binnen voor een soft-compound achterband om daar een snelle rondetijd mee te rijden. Niet voor iedereen verliep dat met succes want er was behoorlijk wat oponthoud, onder andere in bocht 12 (Correntaio) en bocht 1 (San Donato) bleven coureurs wachten, dit tot irritatie van onder andere Fabio Quartararó en Jack Miller. Zij deden in hun media debriefs een aantal felle uitspraken.

Uiteindelijk klokte Pecco Bagnaia met een 1’46.147 de snelste rondetijd van de dag voor Alex Rins en Franco Morbidelli. Dat was met name indrukwekkend van Morbidelli, zijn 2019 Yamaha YZR-M1 was veruit de langzaamste machine op het lange rechte stuk, ruim 5 km/h langzamer dan de op één na langzaamste machine. Daarnaast kregen de Suzuki coureurs een nieuw elektronica pakket op hun GSX-RR, iets dat best wel goed bleek te werken. Ook al probeerden Alex Rins en Joan Mir het lang vol te houden om niet te verhullen wat nou precies die update was die ze hadden ontvangen. Onderstaand de reacties van de top drie na deze eerste dag op Mugello.

Pecco Bagnaia (P1): Ik ben heel blij met deze eerste dag. Vergeleken met de vorige raceweekenden voelde ik me vandaag meteen vanaf de start veel comfortabeler. We hebben een goede setup gevonden voor de Desmocedici waardoor ik meteen een goed gevoel had en ik mijn beste rondetijd ooit op dit circuit wist te rijden.

De Italiaanse GP is onze thuisrace en het was cruciaal om daar goed aan te beginnen. Morgen hebben we na de time-attack in FP3 ook nog de FP4 sessie om daar onze keuzes te bevestigen. Als we op deze voet verder gaan weet ik zeker dat we in de race mee kunnen doen voor het podium of de overwinning.”

Alex Rins (P2): “Vandaag was een goede en productieve dag. Vanaf FP1 probeerde ik meteen het juiste gevoel in de machine te krijgen om Mugello zo goed mogelijk te kunnen rijden. Ik kreeg dat gevoel gelukkig best wel snel en ik voelde me goed bij het proberen van de verschillende bandencompounds. Ik kon goede rondetijden rijden in beide sessies, vooral in FP2. We zullen op deze voet verder werken want het gaat zeker een spannende race worden. We hebben wat verbeteringen gemaakt ten opzichte van de elektronica en tot dusver voelt de machine goed aan. We hebben vertrouwen in de uitkomst van de komende twee dagen.”

Franco Morbidelli (P3): “Allereerst voelt het heel goed om weer terug te zijn in Mugello. Dit circuit is uniek en het is zo mooi om hier weer te rijden, je vergeet altijd hoe mooi het is en het is alleen maar beter als je dan ook nog snel bent. Ik kon goede rondetijden rijden op gebruikte banden en we wisten wat meer te begrijpen van de machine. Ook was ik snel op de soft-compound band en eindigden we uiteindelijk in de top drie.

We moeten nog steeds beslissen welke banden we gaan gebruiken in de race maar we hebben naar alle kleine details gekeken en ik heb vandaag constant op de limiet gereden, ik denk dat we door deze combinatie een goed resultaat kunnen behalen. Deze thuisrace voelt anders en er is een extra motivatie om goed te presteren ook al is het natuurlijk heel jammer dat er geen fans op de heuvels zitten dit weekend.”

Zaterdagochtend om 09:55 uur komen de MotoGP coureurs weer in actie op het Autodromo Internazionale del Mugello voor de derde vrije training van het weekend. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatiesessies gaat om 13:30 uur van start.

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter