Bezzecchi het snelst tijdens zonnige MotoGP test in Jerez, veel nieuwe onderdelen

2563
Marco Bezzecchi - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Randy van Maasdijk

Marco Bezzecchi was op maandag de snelste coureur aan het einde van de MotoGP testdag op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Terwijl de Italiaan zich bezighield met het verbeteren van zijn starts brachten alle fabrikanten nieuwe onderdelen mee om ze voor het eerst door hun fabrieksrijders uit te laten proberen.

Na een zonnige en warme Grand Prix op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto afgelopen weekend waren de omstandigheden op maandag niet anders. Na een enigszins bewolkte start van de dag stond de zon fel aan de hemel boven het Zuid-Spaanse circuit. Met wederom een buitentemperatuur van zo’n 30°C konden de teams en fabrikanten daardoor in gelijke omstandigheden als het weekend testen.







Mooney VR46, Gresini, Ducati Lenovo & Prima Pramac
Zoals te verwachten was er niets nieuws voor de 2022 Ducati’s van het Mooney VR46 Racing Team en Gresini Racing, maar dat weerhield Mooney VR46 Racing Team er niet van om er een 1-2 van te maken. Luca Marini was slechts een tiende verwijderd van Marco Bezzecchi, die op zijn beurt ongeveer vier tienden verwijderd was van het all-time ronderecord dat vorig jaar gereden werd. Bezzecchi had gedurende de dag wel zo’n dertig proefstarts gemaakt omdat hij vond dat daar nog winst te behalen was. Sinds zijn debuutjaar in de MotoGP klasse weet de Italiaan niet wanneer hij soms wel een goede start maakt en wanneer niet.

Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing) had een goede dag op de tijdlijsten door als vierde te eindigen met regerend kampioen en Spaanse Grand Prix winnaar Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) als zesde. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) werd negende, Alex Marquez (Gresini Racing) tiende en Johann Zarco (Prima Pramac Racing) 13e.

De enige nieuwigheid bij Ducati, het huis van de nieuwigheid – een eigenschap die nu lijkt te worden bedreigd door KTM – was een nieuwe onderkuip op Zarco’s Prima Pramac, met een kleine luchtinlaat aan de onderkant.

Monster Energy Yamaha
Bij Monster Energy Yamaha MotoGP waren er twee verschillende chassis voor Fabio Quartararo en Franco Morbidelli. Pitlane-verslaggever Simon Crafar was ervan overtuigd dat hij het “andere” chassis al eerder had gezien, want het wordt getest, opnieuw getest en vervolgens op de lange baan geschoven. Quartararo reed tijdens het weekend ook met de nieuwere swingarm – en die had hij tijdens test op beide machines zitten – nadat hij eerder was teruggegaan naar een eerdere versie.

Op Morbidelli’s machine verschenen ook enkele interessante vleugels, en de sidepods waren groter. Ondertussen testte Quartararo ‘s middags de nieuwe uitlaat door er een paar runs mee te maken. De Fransman was derde op de tijdlijst en stond tot de laatste fase bovenaan, met Morbidelli op P16.

Aprilia & CryptoData RNF
Bij Aprilia Racing leek de focus meer te liggen op het finetunen van wat ze hebben en het werken met de setup. Het leek er ook op dat beide kanten van de garage meer dan een beetje bezig waren met het maken van proefstarts. Vooral Maverick Viñales greep elke kans om een start te proberen en teamgenoot Aleix Espargaro deed er een paar nadat ook hij dit weekend vier keer op rij posities moest inleveren in bocht 1 nadat hij vanaf pole position mocht starten. Viñales werd vijfde en Espargaro zevende.

Bij het CryptoData RNF MotoGP™ Team viel Lorenzo Savadori in voor de uitgevallen Miguel Oliveira, toch reed hij bijna vijftig ronden. Raul Fernandez deed er ondertussen meer dan 70, en eindigde de dag op P11. De Spanjaard had echter veel last van arm pump waardoor hij steeds korte runs reed en weer naar binnen kwam. Het is waarschijnlijk dat hij daar deze week aan geopereerd wordt.

Red Bull KTM & GASGAS Tech3
De Oostenrijkse fabrikant had nog niet genoeg gepresteerd tijdens het raceweekend dus dachten ze er maandag nog een schep bovenop te doen. Brad Binder en Jack Miller hebben enkele van de nieuwe aero’s die Dani Pedrosa (Red Bull KTM Factory Racing) dit weekend voor het eerst in handen had aan de tand gevoeld, en ook werd een sidepod gespot die meer een extra verticaal paneel is tot aan de onderkant van de kuip. Daarnaast was er ook een nieuw chassis voor Pedrosa en werd iemand van Red Bull Advanced Technologies werd gezien in de box.

Binder eindigde de dag als achtste, Miller op P14 en Pedrosa achteraan in het klassement, waar hij zijn heldendaden op het gebied van het rijden van snelle rondetijden, waartoe hij dit weekend nog steeds in staat was, achterwege liet.

GASGAS Factory Racing Tech3’s Augusto Fernandez maakte van de gelegenheid gebruik om 69 ronden te rijden terwijl hij zich blijft aanpassen aan de MotoGP klasse. Hij had de nieuwe aero, zonder de zijwaartse toevoeging, waarmee Pedrosa reed. Zijn tijdelijke teamgenoot – testrijder Jonas Folger – reed 63 ronden.

Repsol Honda & LCR Honda Castrol/Idemitsu
Bij Honda werd het langverwachte Kalex-chassis in gebruik genomen door HRC-testrijder Stefan Bradl. Repsol Honda Team Manager Alberto Puig zei dat de eerste tekenen goed waren. De pech sloeg echter toe toen Joan Mir (Repsol Honda Team) een poging deed om ermee te rijden. De machine sloeg al in bocht 5 af waardoor hij bijna met zijn kin op het stuur kwam en hij deze vervolgens aan de kant moest parkeren. Mir crashte eerder in de sessie ook al maar voltooide 67 ronden voor P15.

De nummer 36 had in de ochtend twee van zijn normale chassis maar daarna één van het chassis dat teamgenoot Marc Marquez gebruikte. Mir probeerde ook de kleine aero-update die Bradl gedurende het hele raceweekend had, evenals nieuwe ‘ducts’.

Alex Rins (LCR Honda Castrol) werd gezien met een eerder door Mir gebruikt chassis en diezelfde ‘ducts’. Honda had ook een nieuwe “winglet” op de achterbrug. Rins reed 82 ronden en werd P17. Aan het eind crashte hij maar bleek in orde te zijn. Takaaki Nakagami (LCR Honda Castrol) was de snelste Honda coureur op de twaalfde plaats na 70 ronden.

Op dinsdag wordt er nog getest door de meeste Moto3 en Moto2 teams op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 12 t/m 14 mei verreden op het Bugatti Circuit in Le Mans, Frankrijk.

Klik hier voor de volledige uitslag