Brad Binder (P2): “Met dit pakket kunnen we dit iedere week laten zien”

1927
Brad Binder in de MotoGP race op het Lusail International Circuit voor racewinnaar Enea Bastianini en Marc Márquez | © KTM Images - Polarity Photo

Brad Binder werd zondag tweede in de eerste MotoGP race van het jaar in Qatar. KTM leek er tijdens de tests nog niet zo goed voor te staan maar Binder is ervan overtuigd dat hij met de RC16 meer mooie dingen kan laten zien dit jaar.

Het contrast tussen 2021 en 2022 op het Lusail International Circuit in Qatar is voor KTM ontzettend groot. In 2021 werd de enige wintertest in Qatar gehouden met vervolgens twee Grand Prix weekenden op rij, waardoor de coureurs uiteindelijk negen dagen hadden volbracht op hetzelfde circuit.







Er werd voortdurend geklaagd over de nieuwe Michelin banden, ondanks dat waren de resultaten met een beste KTM op P13 in de eerste race en de beste KTM op P8 in de tweede race nog niet desastreus. Hoe dan ook werd het Lusail International Circuit vanaf nu bestempeld als één van de slechtere circuits voor de Oostenrijkse fabrikant en waren ze blij om het land na een aantal weken eindelijk te verlaten.

Nadat de wintertests van dit jaar ook niet echt geweldig verliepen waren daardoor de verwachtingen voor KTM in Qatar niet echt hooggespannen. Echter gaf Brad Binder meteen in FP1 al zijn visitekaartje af door de snelste rondetijd te rijden. Na FP2 stond er weliswaar geen KTM meer in de top tien, dus zo hoopvol was het allemaal nog niet.

Toch wist Binder op zaterdagavond de zevende rondetijd te rijden in de kwalificatie, één van zijn beste kwalificatieresultaten tot nu toe in de MotoGP klasse. Vooral omdat Binder een ware ‘zondag rijder’ is gebleken was die zevende plaats zo slecht nog niet.

Dat bewees de Zuid-Afrikaan want meteen vanaf de start zat hij er goed bij. Binder kwam goed weg en nam meteen de derde plaats in achter Repsol Honda coureurs Pol Espargaró en Marc Márquez. In de zesde ronde ging Márquez enigszins wijd waardoor Binder de tweede plaats kon overnemen en vervolgens de jacht kon inzetten op Espargaró.

Dat leek helaas niet te lukken en toen Enea Bastianini aan hem voorbijging leek een podiumfinish het maximale. Vijf ronden voor het einde profiteerde Binder nog van een fout van Espargaró waardoor hij weer opschoof naar de tweede plaats. Het werd daarmee pas zijn derde MotoGP podium na de twee zeges die hij behaalde in Brno 2020 en Oostenrijk 2021. Een geweldig resultaat voor de Zuid-Afrikaan in de eerste race van het jaar waar het dus in het verleden allesbehalve vlekkeloos verliep.

Brad Binder: “De start was echt ongekend goed. Ik wist dat ik vorig jaar ook meestal goed startte, maar deze was nog net iets beter. Toen ik opschakelde en de rij voor mij passeerde wist ik dat het goed zat. In bocht 1 zat ik al op de derde plaats en ik probeerde vooral kalm te blijven, en de jongens voor mij te volgen.

Wat rijden betreft was dit de beste race die ik tot nu toe in de MotoGP klasse heb gereden. Qatar was tot nu toe altijd één van onze zwakke circuits, dus als je een jaar geleden had gezegd dat we hier op het podium zouden staan had ik het niet geloofd. Ik merkte dat we tot nu toe nog een beetje terughoudend zijn geweest. Op bepaalde punten hield de traction control me een beetje tegen dus had ik niet de acceleratie die ik nodig had. In de race kun je dat natuurlijk niet meer veranderen dus het is jammer dat we dat niet eerder hadden gevonden.

Op een aantal vlakken kunnen we zeker nog een stap maken, maar ik heb een geweldig team achter me staan. Deze start van het seizoen is geweldig en we moeten nu gefocust blijven. Het pakket is nog redelijk nieuw dus daar moeten we nog aan werken, er zit nog veel potentie in en ik heb er vertrouwen in dat het alleen maar beter gaat worden.

Ik zou graag willen zeggen dat we vanaf nu week in, week uit mee kunnen doen met de top. Maar ik wil natuurlijk niets vervloeken. Ik denk oprecht dat wij in staat zijn om iedere week voor de topposities mee te strijden, de machine werkt ontzettend goed. Ook heb ik nu een geweldig gevoel met de voorkant van de machine, dat is een grote stap vergeleken met vorig jaar. Als we nu ook nog het gevoel aan de achterkant kunnen verbeteren denk ik dat we een heel goed pakket hebben.”

Zoals gezegd zag het er met name na de eerste test op het Sepang International Circuit in Maleisië nog helemaal niet zo rooskleurig uit voor Binder en KTM. De Oostenrijkers rustten echter niet en werkten hard om het probleem te vinden voor de tweede wintertest, die slechts een week later plaatsvond op het nieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië.

Brad Binder: “Het klopt dat ik helemaal niet zo blij was toen we Sepang verlieten. Ik wist niet precies wat er aan de hand was, maar het team heeft tijd gehad om alles te analyseren en ze wisten al gauw wat er moest gebeuren om de problemen te verhelpen. In Mandalika werd meteen duidelijk dat de machine flink verbeterd was. Hoe dan ook is de machine nog behoorlijk nieuw en zullen we nog veel moeten leren, met meer tests denk ik dat we het volledige potentieel eruit kunnen halen. Ik kan ze niet genoeg bedanken. Dit circuit is ontzettend moeilijk voor ons, daarom is het haast niet te geloven dat we hier op het podium staan.”

Aan de buitenkant zijn de veranderingen aan de KTM RC16 niet zo goed te zien, maar voor Binder zijn ze ontzettend groot.

Brad Binder: “De machine stuurt nu veel beter. Vorig jaar was het zo dat de voorkant gauw grip verloor bij het insturen voor de bocht. Nu kan ik de voorrem beter loslaten en de machine meer laten rollen voor hogere bochtensnelheid. Het maakt een groot verschil en geeft heel veel vertrouwen omdat je niet in iedere bocht volledig op de limiet hoeft te zitten.”

Een goed begin voor Binder en het Red Bull KTM Factory Racing Team, alhoewel dat niet gezegd kan worden over teamgenoot Miguel Oliveira die in de race ten val kwam. Remy Gardner scoorde één WK punt op de vijftiende plaats terwijl Raúl Fernández op een enigszins teleurstellende 18e en laatste plaats eindigde. Voorafgaand aan het seizoen werd de naam Binder door niemand uitgesproken als titelkandidaat, hoe snel gaat dat veranderen?

De volgende Grand Prix vindt in het weekend van 18 t/m 20 maart plaats op het Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië.




ziggo-sport




Handige links Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Losail International Circuit
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • Media event - woensdag
  • 2022 Moto2 startgrid
  • 2022 Moto3 stargrid
  • 2022 MotoGP startgrid
  • MotoGP pre event persconferentie
  • MotoGP pre event persconferentie
  • MotoGP bikes
  • Zonta van den Goorbergh & Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus & Zonta van den Goorbergh
  • 10 Diogo Moreira
  • 11 Sergio Garcia
  • 16 Andrea Migno
  • 17 John Mcphee
  • 19 Scott Ogden
  • 28 Izan GuevaraAJ4I2335
  • 70 Joshua Whatley
  • 99 Carlos Tatay
  • 05 Romano Fenatia
  • 07 Barry Baltus
  • 13 Celestino Vietti
  • 22 Sam Lowes
  • 28 Niccolo Antonelli
  • 40 Aron Canet
  • 54 Fermin Aldeguer
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • Grand Prix of Qatar
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 42 Alex Rins
  • 44 Pol Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 21 Franco Morbidelli
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro, 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 88 Miguel Oliveira
  • 71 Ayumu Sasaki
  • 05 Jaume Masia
  • 28 Izan Guevara
  • Qatar22_Moto3QP
  • 13 Celestino Vietti
  • 14 Tony Arbolino
  • 22 Sam Lowes
  • Qatar22_Moto2_QP
  • 07 Barry Baltus
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • Moto3 race
  • 16 Andrea Migno
  • 11 Sergio Garcia
  • 16 Andrea Migno
  • 27 Kaito Toba
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • Enea Bastianini



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter