Casey Stoner: “De huidige Honda MotoGP fietsen zijn niet eens zo heel slecht…”

10781
marc-marquez-casey-stoner
Marc Marquez (l) en Casey Stoner (r) | foto© motogp.com

Casey Stoner was dit weekend op Phillip Island één van de prominenten die te gast was tijdens de MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix. De voormalig MotoGP wereldkampioen steekt zijn mening normaalgesproken niet onder stoelen of banken en dat was dit weekend niet anders. Zo is de Honda RC213V op dit moment volgens de Australiër niet eens zo’n slechte machine.

Dat Honda het momenteel niet makkelijk heeft als fabrikant in de MotoGP categorie is een understatement en na het vertrek van Marc Marquez, die onlangs in goed onderling overleg met Honda besloot om zijn nog doorlopende contract aan het einde van dit seizoen vroegtijdig te beëindigen, bevindt ’s werelds grootste motorsportfabrikant zich misschien wel op het grootste dieptepunt ooit sinds hun deelname aan het wereldkampioenschap wegrace.







Maar Stoner zou Stoner niet zijn als hij niet zijn eigen blik had op de situatie bij de werkgever waarmee hij één MotoGP wereldtitel wist te behalen en het team waar hij actief in 2012 alvorens hij zijn helm aan de wilgen hing.

Casey Stoner: “Honda heeft het al een paar jaar moeilijk, dat moge duidelijk zijn. Vanaf de buitenkant is het makkelijk roepen dat het team het niet goed heeft gedaan of nog steeds niet goed doet. Maar het is niet echt het team. Het gaat veel verder dan dat. We weten niet half hoeveel energie en moeite ze in de racerij steken. Ik weet dat er een paar positiewisselingen zijn geweest binnen het management in Japan en dat lijkt invloed te hebben op het team. De twee Japanse fabrikanten lijken momenteel echter een paar stappen achter te lopen. De Europese fabrikanten waren er iets sneller bovenop, ze lopen momenteel duidelijk voorop. Het is wel verbijsterend om te zien dat de verschillen momenteel zo groot zijn. Marc [Marquez] heeft onlangs een beslissing genomen om Honda te verlaten en hiermee wil hij zichzelf een kans geven en ontdekken of hijzelf of de motor het probleem is.”

De grote vraag is dan ook, gaat Marquez in 2024 weer races winnen en komend seizoen eventueel meteen al meedoen voor de wereldtitel nu hij het komende seizoen de teamgenoot wordt van zijn jongere broer bij Gresini Racing MotoGP en binnen het team de beschikking krijgt over een één jaar oude Ducati.

Casey Stoner: “Marc is nog steeds één van de beste MotoGP coureurs en zonder twijfel de meest getalenteerde van allemaal. Ik denk nog steeds dat hij het kampioenschap kan winnen waarschijnlijk zelfs op een Honda, zolang hij de zaken goed aanpakt. We zagen Alex Rins dit seizoen nog winnen in Austin, hij domineerde deze race. Een motorfiets gaat niet zomaar van een winnende – naar een verre van niet-competitief zijnde machine. Ik ben van mening dat deze motoren niet zo slecht zijn…Als ze eerder in het seizoen een race kunnen winnen dan kan het niet zo zijn dat ze tijdens andere Grand Prix weekenden ineens buiten de top tien staan. Het is gemakkelijk om de moed, de motivatie en het vertrouwen te verliezen. Die dingen samen laten je in mijn ogen makkelijk bergafwaarts glijden. Helaas raak je in de racerij soms het spoor bijster en heb je iemand nodig die laat zien waartoe hij in staat is. Zo hebben we kunnen zien dat Dani Pedrosa op een KTM stapt en dit jaar er in Jerez gewoon bij staat en vervolgens hetzelfde kunstje in Misano weet te herhalen. Soms heb je een leider nodig die laat zien waartoe hij in staat is, dan geeft dat iedereen vervolgens het vertrouwen om net dat stapje extra te doen. Ducati heeft de meeste motorfietsen op de grid en ze doen het momenteel erg goed. Het is gemakkelijk om daarvoor te kiezen en te denken dat het gras daar groener is.”

Duidelijke taal dus van de inmiddels 38-jarige Australiër die in 2007 wereldkampioen werd in de koningsklasse op een Ducati en in 2011 het kunstje herhaalde op de Honda. In 2012 werd Stoner, die in totaal 38 Grand Prix overwinningen wist te behalen, in de kleuren van het Repsol Honda Team nog derde in de eindstand van het kampioenschap. Ondanks deze derde plaats besloot Stoner het na dat seizoen tot verrassing van velen voor gezien te houden en te stoppen als actief MotoGP coureur. De MotoGP Legend ging vervolgens aan de slag als Honda MotoGP testcoureur om vervolgens in 2016 opnieuw de overstap te maken naar Ducati waar hij ook enige tijd de rol van MotoGP testcoureur op zich nam.




Handige links MotoGP Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Tony Arbolino_podium
  • Safety Car
  • Sam Lowes_race
  • Ryusei Yamanaka_warm up
  • MotoGP Podium
  • Piero Taramasso
  • Pol Espargaró_grid
  • Riccardo Rossi
  • RJC_0805 copy
  • Moto2 Podium
  • Moto2 race start
  • Moto3 Podium
  • Maverick Viñales_race
  • Miguel Oliveira
  • Marcos Ramírez
  • Johann Zarco _ Jorge Martín
  • Jurgen van den Goorbergh
  • Joel Kelso
  • Jaume Masià_grid
  • Joan Mir_Hero Walk
  • Joel Kelso (66)_Collin Veijer (95)
  • Francesco Bagnaia_podium
  • Francesco Bagnaia_race
  • Fabio Di Giannantonio _ Teri Batis (grid girl)
  • Fabio Di Giannantonio_podium
  • Fermín Aldeguer
  • Fieten Olie Racing GP
  • Crowd_002
  • Dakar racer Daniel Sanders
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer_grid
  • Crowd_001
  • Augusto Fernández
  • Barry Baltus
  • Bo Bendsneyder #64
  • Sunrise
  • Greg Rust _ Isabella Leembruggen
  • Jack Appleyard
  • Phillip Island map
  • Dutch fans
  • Fieten Olie Racing GP
  • Gardner Staright_001
  • Aaron Slight
  • Brembo
  • Carlos Ezpeleta
  • Ducati race fans
  • Collin Veijer
  • Fermín Aldeguer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Jorge Martín
  • Maverick Viñales
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Augusto Fernández
  • Red Bull KTM Ajo
  • Repsol Honda Team
  • Thursday setup
  • Wilco Zeelenberg
  • Pol Espargaró
  • Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team
  • Lukey Heights
  • Marc Márquez _ fans
  • Marc Márquez
  • Michelin
  • Mooney VR46 Racing Team
  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • GasGas Factory Racing Tech3
  • Gardner Straight
  • Barry Baltus pit board
  • Davide Tardozzi
  • Martín, Bagnaia, Bezzecchi
  • Maverick Viñales
  • Marco Bezzecchi
  • Jorge Martín
  • Francesco Bagnaia
  • Jack Miller
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Di Giannantonio


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’