Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid

3503
collin-veijer
Collin Veijer | foto© Intact GP

Op Racesport.nl hebben we dit seizoen een aantal vaste columnisten die wekelijks hun visie delen over de actualiteiten in de motorsport. Deze vooraanstaande namen uit de Nederlandse motorsport kunnen dankzij hun positie een unieke inkijk geven in hoe het er met name achter de schermen aan toegaat. 

Deze week is Collin Veijer onze columnist. De achttienjarige coureur uit Staphorst maakt dit jaar zijn debuut als Grand Prix coureur in de Moto3 klasse bij het LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP team.








Na ruim vijf weken onderweg te zijn geweest ben ik wel weer blij om thuis te zijn. Halverwege maart waren we in Portimão voor de officiële test met een week later daar de eerste Grand Prix. Vervolgens was het meteen door naar Argentinië voor de tweede Grand Prix waarna we doorgereisd zijn naar de Verenigde Staten.

In deze column ga ik vertellen hoe ik mij voorbereid op een raceweekend, met name als we naar een circuit gaan waar ik nog nooit heb gereden zoals dat de afgelopen twee raceweekenden het geval was in Argentinië en Texas.

Het heeft voor mij weinig zin om de PlayStation te gebruiken. Je weet dan wel welke kant je op moet maar verder is het niet realistisch genoeg om er echt wat aan te hebben. In de week naar Austin toe heb ik iedere dag veel video’s gekeken. Met name naar de eerste vrije training van vorig jaar om te zien hoe de coureurs toen reden en welke sectortijden er gereden worden. Ik let ook veel op de slow-motion beelden die je vaak tijdens de sessies ziet, daaruit kun je opmaken hoe de motor reageert op de hobbels en hoe de rijders daarmee omgaan. Ik kijk ook wel naar on boards maar het probleem daarvan is dat de camera’s vrij laag zitten, en je daardoor niet goed zicht hebt van wat je als rijder zit.

Naast het kijken van de sessies en het in de gaten houden van de sectortijden kijk ik ook altijd de race vanuit de helikopter. In dit geval keek ik naar Izan Guevara die voorop reed en daardoor zijn eigen lijnen kon rijden. Op woensdag ga ik hardlopen op de baan en dan kun je echt zien hoe het zit. In dit geval vond ik dat het op het Circuit of The Americas wel meeviel met de hoogteverschillen, op de video’s leek het naar mijn mening erger.

Wat betreft data kun je in het geval van Austin niet zoveel voorbereiden. We wisten natuurlijk niet precies wat de staat van de baan was met het slechte asfalt, de rempunten waren daardoor ook anders. Eigenlijk begonnen we in dit geval pas met het kijken naar de data op vrijdagmiddag toen we al twee sessies gereden hadden. Qua voorbereiding is het dus vooral heel veel video’s kijken en sectortijden in de gaten houden, heel veel meer kun je niet doen.

Op vrijdagochtend, als ik bezig met mijn warm-up en rek- en strekoefeningen, kijk ik altijd nog even naar de FP1 sessie van het voorgaande jaar. Vorig jaar waren coureurs als Daniel Holgado en Diogo Moreira daar nieuw en dan kijk ik naar wat zij doen. Ik overleg vervolgens met mijn crew chief Stefan Kirsch wat het plan voor de eerste sessie is. Als hij iets wil proberen dan kom ik binnen, zo niet dan blijf ik de hele sessie rijden. In dit geval was het dus de tank vol, harde banden eronder en gewoon blijven rijden. Net als in Argentinië was het nu in de eerste sessie vooral de baan verkennen.

Na de sessie analyseren we alles en kijken we wat er beter kan. In de tweede sessie rijd ik achter mijn teamgenoot Ayumu Sasaki aan, dat spreken we ook samen met de crew chiefs af. Hij was in dit geval een stuk sneller, dus daar raakte ik vrij gauw de aansluiting kwijt. Ook in de tweede training was het gewoon een kwestie van blijven rijden en ik reed grotendeels alleen, ik had de snelheid toen vrij gauw te pakken. Het team heeft ook graag dat ik veel alleen rijd zodat ik zelf m’n tempo kan vinden. Na de tweede training gaan we pas naar de data kijken en mezelf vergelijken met andere rijders.

Na de trainingen op vrijdag ging zaterdagmiddag de kwalificatie niet helemaal volgens plan. In bocht 11 remde ik iets later aan, omdat ik wist dat ik al onder m’n tijd zat wilde ik nog sneller. Ik remde wat later en probeerde de bocht wat korter te maken, maar omdat het asfalt daar zo slecht is stapte de achterkant uit en ging ik er met een high-sider vanaf. Dat was op mentaal vlak wel even lastig om te verwerken, maar als je bezig bent met een zo snel mogelijke ronde te rijden dan kan zoiets gebeuren.

De race ging vervolgens niet slecht. Ik startte vanaf P21 dus dan kom je wel behoorlijk in het gedrang terecht. Ik zat achter Syarifuddin Azman en die liet een gat vallen naar de groep voor ons. Daar moest ik eerst langs maar toen was het gat al vrij groot dus, en als het tempo ongeveer hetzelfde is, dan is het lastig om daar naartoe te rijden. Ik zat wel op de limiet en had een paar keer bijna een high-sider, dus meer dan een dertiende plaats zat er niet in.

Voor het raceweekend in Jerez kijk ik voornamelijk weer naar de sectortijden, vooral ook omdat ik daar zelf een behoorlijk goede rondetijd heb gereden in het JuniorGP kampioenschap vorig jaar. Ik weet wat ik daar kan en wat je nodig hebt voor een snelle ronde. Verder is het vooral zorgen dat ik fysiek en mentaal topfit ben, heel veel video’s hoef ik niet te kijken omdat ik daar vaak geweest ben, het is dus anders dan afgelopen weekend in Austin.

Tot over vier weken,
Collin Veijer



Glenn van Straalen, Collin Veijer, Michael van der Mark en Wilco Zeelenberg zijn in 2023 de vier vaste Racesport.nl columnisten, zij zullen ons dit seizoen wekelijks om beurten op donderdag voorzien van een column.

Lees hieronder de vorige columns:

6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Podium (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #12 Filip Salac - (CZE) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start en 1e doorkomst #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP & #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • MotoGP Sprint - #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 - #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP  - #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Texas
  • #64 Mario Suryo Aji - (IDN) - Honda Team Asia - Honda NSF 250RW
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #54 Riccardo Rossi - (ITA) - SIC 58 Squardra Corse - Honda NSF 250RW
  • Texas
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #16 Joe Roberts - (USA) - Italtrans Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex