Enea Bastianini (P1): “In het eerste deel van het seizoen kunnen we verrassen”

1619
Enea Bastianini - Sepang International Circuit | © Dorna

Enea Bastianini was de snelste coureur na twee dagen testen op het Sepang International Circuit in Maleisië. De Italiaan verbrak op zondagochtend het ronderecord en ziet kansen voor de eerste paar races van 2022.

In 2021 kende Enea Bastianini een indrukwekkend debuutjaar. De sympathieke Italiaan, rijdend voor het Avintia Esponsorama team op een Ducati Desmocedici GP19, finishte twee keer op het podium. Niet geheel verrassend gebeurde dat op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, het thuiscircuit van Bastianini, maar hoe dan ook waren dat zeer knappe prestaties.







Waar hij in 2021 met een tweejaar oude machine reed mag de Italiaan het in 2022 doen met een machine die één jaar oud is. Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn, sterker nog, dat kan in de beginfase van het seizoen zelfs een voordeel zijn. Aan het eind van 2021 bleek hoe sterk de Ducati Desmocedici GP21 is, Pecco Bagnaia won vier van de laatste zes races waarbij het podium tijdens de laatste race van het seizoen zelfs volledig uit Ducati’s bestond.

De GP21 is een doorontwikkelde machine en kan in de beginfase van 2022 zonder twijfel meestrijden voor het podium of zelfs de overwinning. Echter hebben de Ducati coureurs die met het nieuwste model rijden (Pecco Bagnaia, Jack Miller, Jorge Martin, Johann Zarco en Luca Marini) al wel laten weten dat de machine van 2022 meer potentie heeft, maar dat deze nog wel wat ontwikkelingswerk nodig heeft.

Hoe dan ook, het was een indrukwekkende prestatie van Bastianini die met een 1’58.131 een nieuw absoluut ronderecord van het Sepang International Circuit op zijn naam heeft staan. Als rijder voor een satellietteam zal hij waarschijnlijk niet meestrijden voor de wereldtitel, maar de nodige dagsuccessen kunnen bij Bastianini zeker niet uitgesloten worden.

Enea Bastianini: “Het was erg fijn om weer op de motor te stappen. We waren zowel gisteren als vandaag erg snel. Gisteren was het nog even wennen en moest ik op gang komen, vandaag konden we echt aan het werk gaan. Door de regen hebben we maar één snelle ronde kunnen rijden, maar die ging best goed. We hebben deze twee dagen ook naar ons racetempo gekeken. We hebben een paar set-upwijzigingen doorgevoerd en we zijn er flink op vooruitgegaan, alhoewel we al vanaf een uitstekende startpositie vertrokken. Nu moeten we een nieuw circuit testen. We beginnen allemaal vanaf nul en we gaan werken voor de race: ook daar willen we snel zijn.”

Ik ben heel blij met deze twee testdagen. Gisteren ben ik vooral bezig geweest met mijn rijstijl aanpassen aan de 2021 machine. Vergeleken met vorig jaar heb ik mijn snelheid over één ronde nu al flink verbeterd, vorig jaar was dat in de kwalificaties echt een drama. Met deze machine gaat dat beter. Het staat allemaal heel dicht bij elkaar, de eerste tien coureurs staan binnen 0,2 seconde van elkaar. Nu gaan we naar Mandalika, een circuit dat voor iedereen nieuw is. Hopelijk zijn we daar ook snel.

Toen ik in Jerez voor het eerst op deze machine stapte verscheen er meteen een glimlach op mijn gezicht. Het gevoel is fantastisch, met deze machine kun je alles doen. Ook na meerdere ronden is het gevoel nog steeds heel goed vergeleken met de 2019 machine. Ik was gisteren meteen snel en vandaag hebben we dat ook laten zien met de soft-compound banden. Normaal is dat voor mij heel lastig maar hier ging dat goed.

De 2022 machine lijkt best wel op die van mij. Gisteren liep het bij hen nog niet zo best maar vandaag kwam ik ze een paar keer tegen en het ziet er goed uit. In de eerste vijf races verwacht ik dat we net zo sterk kunnen zijn als de 2022 machines, daarna moeten we zien hoe sterk ze zich ontwikkelen.”

De pitboxen op het Sepang International Circuit zijn weer leeg en de vliegkisten zijn ingepakt. Maandag vliegt de hele paddock naar Indonesïe om daar kennis te maken met het gloednieuwe Pertamina Mandalika International Street Circuit. Komende vrijdag tot en met zondag zullen de MotoGP coureurs en teams drie dagen testen op het nieuwe circuit, gelegen op Lombok.




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter