Fabio Quartararó (P1): “Ik zal niet liegen, de pijn aan mijn kruis heb ik zelf veroorzaakt”

7095
Fabio Quartararó met behulp van de marshals terug naar de pitbox - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Dorna

Fabio Quartararó was op vrijdag de snelste MotoGP coureur op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De Fransman kwam echter al vroeg op de dag hard ten val had zichzelf daarbij op een nare manier bezeerd. Later bleek dat niet de crash de oorzaak van de pijn was, maar een actie van de wereldkampioen zelf. 

De eerste dag van de Spaanse Grand Prix op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto is er eentje die Fabio Quartararó waarschijnlijk niet snel zal vergeten. Al vroeg in de eerste vrije training ging de Fransman hard onderuit bij het ingaan van de laatste bocht. De baan was nog niet volledig opgedroogd na hevige regenval van donderdagavond waardoor hij op een natte plek de achterkant van zijn Yamaha YZR-M1 verloor. De achterkant stapte agressief uit maar vanwege een snel reflex werd Fabio Quartararó er niet op de klassieke high-side manier afgeworpen, maar bleef hij dichtbij de grond zitten.







Het leek er aanvankelijk op dat het achterwiel van de machine met flinke kracht in het kruis van de regerend wereldkampioen terechtkwam, en het beeld van Quartararó die enkele ogenblikken daarna in pit lane naar zijn kruis greep leek dat te bevestigen. Toch bleek later dat de vork anders in de steel zat en dat de Fransman deze pijn, die alle mannelijke lezers ongetwijfeld herkennen, zelf had aangericht.

In zijn debrief vertelde Quartararó over zijn dag en deed hij een boekje open over wat er daadwerkelijk gebeurde voorafgaand aan de crash, tijdens de crash en na afloop van de crash.

Fabio Quartararó: “De pijn wordt steeds minder, maar het moment van de crash was even heftig. Ik kon even geen ademhalen. Gelukkig is nu alles weer oké en kan ik nog wel gewoon kinderen krijgen.

Ook al leek het vandaag af een toe een beetje onstuimig van mijn kant, het was niets buiten het normale voor mij. Ik was gewoon aan het pushen en vanwege de natte plek ging ik onderuit. De keer dat ik rechtdoor ging was vanwege de medium-compound voorband. Deze voelt te zacht aan en bij het remmen had ik gewoon geen stabiliteit. Er zit teveel beweging in deze band en op dat moment wilde ik gewoon geen risico nemen om de machine op de baan te houden en dan misschien opnieuw te crashen. Een ander momentje dat het even misging was vanwege een schakelfoutje.

Normaalgesproken is het hier in Jerez op vrijdag altijd heel lastig. Ik was daarom verrast met het gripniveau vandaag want meestal zijn we op vrijdag niet zo snel, vandaag hebben we een goede stap gemaakt. In FP2 waren er nog steeds een aantal natte plekken, onder andere in bocht 8 en dat is een plek waar je ze echt niet wil hebben. Ik hoop daarom dat ze ervoor zorgen dat deze morgen weg zijn. In de laatste bocht is het niet zo erg want daar is de snelheid niet zo hoog, maar in bocht 8 is het echt gevaarlijk.

De reden dat mijn crash er zo vreemd uitzag was omdat de machine zo’n abrupte beweging maakte. Dit is de tweede keer dat ik op deze manier gecrasht ben, vorig jaar in Silverstone was dat ook al zo. Normaalgesproken kun je een glijdende machine opvangen maar zodra je een natte plek raakt is dat onmogelijk.

Wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik zoveel pijn had was niet eens de machine die mij raakte, ik was het zelf. We hebben dit weekend een nieuw onderdeel op de tank zodat ik meer steun heb met mijn benen, daar sprong ik op en daarom had ik zoveel pijn aan mijn … Dat is waarom ik me een beetje dom voel want ik crashte en ik had eigenlijk nergens last van, maar toen ik de machine had opgepakt en er weer op wilde springen ging het mis. Misschien was het beter geweest om gewoon te liegen en te zeggen dat het de achterband van de motor was die mij zoveel pijn had gedaan.

Ik denk dat de baan wel snel opdroogt maar het lijkt erop dat er op een paar plekken gewoon water omhoog komt. Dat is een beetje vreemd maar ik hoop dat ze het morgen droog kunnen maken als het nog niet vanzelf opgedroogd is.

Ik rijd momenteel nog een beetje agressief, maar ik zal morgen wat soepeler proberen te rijden. Ik denk dat het gripniveau beter zal zijn en dan wordt dat ook mogelijk.”

Ondanks deze minder gunstige start van de dag was Fabio Quartararó uiteindelijk dus wel de snelste MotoGP coureur van de dag, met een 1’37.071 voerde hij de tijdlijst aan voor Enea Bastianini en Pecco Bagnaia. De Fransman is altijd sterk in Jerez: in zijn debuutjaar in 2019 was hij op weg naar een podium maar zorgde een afgebroken schakelpook voor een uiterst teleurstellende uitvalbeurt. In 2020 won Quartararó beide races op het Spaanse circuit waar toen het seizoen begon, vorig jaar was de Monster Energy Yamaha coureur op weg naar de sessie maar kreeg hij ineens last van opgepompte armen. Hij zal er dit weekend ongetwijfeld alles aan willen doen om die teleurstelling van vorig jaar recht te zetten.




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


  • MotoGP podium
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Ai Ogura
  • 64 Bo Bendsneyde
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • Volle tribunes
  • Izan Guevara
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Miguel Oliveira #88
  • Alex Rins #42
  • Motogp Racesport Zaterdag-20
  • Jorge Martin #89
  • Darin Binder #40
  • Luca Marini #10
  • Andrea Dovizioso #04
  • Brad Binder #33
  • Remy Gardner #87
  • Lorenzo Salvadori #32
  • Marco Bezzecchi #72
  • Marc Marquez #93
  • Motogp Racesport Zaterdag-15
  • Enea Bastianini #23
  • Maverick Viñales #12
  • Jack Miller #43
  • Fabio Quartararo #20
  • Aleix Espargaro #41
  • Joan Mir #36
  • Pol Espargaro #44
  • Andrea Dovizioso #4
  • Remy Gardner #87
  • Jorge Martin #89
  • Jack Miller #43
  • Alex Marquez #73
  • Fabio Quartararo #20
  • Enea Bastiannin
  • Franco Morbidelli #21
  • Marco Bezzecchi #72
  • Joan Mir #36
  • Marc Marquez #93
  • Brad Binder #33
  • Miguel Oliveira #88
  • Pol Espargaro #44
  • Luca Marini #10
  • Stefan Bradle #6
  • Alex Rins #42
  • Fabio Digiannantonia #49
  • Francesco Bagnaia #63
  • Maverick Vinales #12
  • Johan Zarco #5
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • RacesBarry Baltus - RW Racing #7port-7
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • 93 Marc Marquez
  • Dani Pedrosa
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 41 Aleix Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 40 Darryn Binder
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 10 Luca Marini
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Aleix Espargaró
  • Alex Rins
  • FIM MotoE World Cup startveld 2022
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Circuito de Jerez Angel Nieto


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter