Fabio Quartararo (P11):”Weet waar we ons moeten verbeteren, alleen niet hoe”

3578
fabio-quartararo
Fabio Quartararo - Sepang Test | foto© Yamaha Racing

De elfde rondetijd werd zijn deel tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2024 in Sepang, een klassering die Fabio Quartararo nog de nodige zorgen baart in aanloop naar het 2024 MotoGP seizoen: “Ik weet waar we ons moeten verbeteren, het probleem is alleen ik weet niet hoe”. De Fransman maakt zich met name zorgen over het rijden van die ene snelle ronde, met zijn racesnelheid zit het wel goed.

Fabio Quartararo verraste tijdens de 2024 MotoGP Sepang Official Test menigeen toen hij op een gegeven moment de lijst aanvoerde met de hoogste topsnelheid. Een zo op het eerste gezicht een flinke doorbraak voor Yamaha, de machine die de afgelopen jaren bekend stond om zo’n beetje de laagste topsnelheid van het veld.







Maar ondanks deze verbetering kende Quartararo de afgelopen drie dagen veel problemen tijdens de zogeheten timeattacks. Ondanks een zeer goed racetempo lukte het de Fransman niet om de eindjes aan elkaar te knopen en in die ene ronde een toptijd op de klok te zetten. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat hij met een snelste ronde van 1’57.525 ruim 0,8 seconde kwam op de snelste man van het veld Francesco Bagnaia en na afloop genoegen moest nemen met de elfde plaats op de samengestelde tijdlijst na drie testdagen.

Reden genoeg voor Quartararo om zich zorgen te maken over zijn kansen tijdens het 2024 MotoGP seizoen.

Fabio Quartararo: “We kunnen er lang en breed over praten, maar als we in de race vanaf P11 moeten starten, dan blijf je daar, ongeacht je racetempo. Daarom zijn we hard op zoek naar een oplossing waarbij de grip verbeterd kan worden. We vinden de limiet vrij gemakkelijk, ik wist hier vier keer een rondetijd van 57,5, 57,6 op de klok te zetten, maar het rijden van net die ene snelle ronde zit er gewoon niet in, en dat is een beetje moeilijk te begrijpen. Ik weet waar we ons moeten verbeteren, maar hoe weet ik niet. Ik was blij toen ik de 57,5 seconden reed, maar dit is op dit moment gewoon de limiet. We staan er simpelweg te ver vanaf.”

Quartararo kijkt uit naar de laatste pre-season test in Qatar maar weet niet zeker of Yamaha er nieuwe onderdelen beschikbaar heeft om te kunnen testen. Wel verwacht hij dat er door de Yamaha engineers een flink aantal ideeën zullen worden uitgewerkt om het verschil met de snelste mannen te kunnen verkleinen.

Fabio Quartararo: “Sommige nieuwe onderdelen ken ik niet, maar we zullen in Qatar wel een aantal nieuwe ideeën hebben. Vandaag zijn we om 10:00 uur de baan op gegaan en hebben we tot 14:30 uur aan één stuk doorgewerkt, zonder onderbrekingen. De ideeën volgden elkaar in een rap tempo op, we gingen van links naar rechts, van de ene motor naar de andere maar uiteindelijk ontdekten we een aantal negatieve maar ook zeker een aantal positieve punten en vonden we een bepaalde richting die leek te werken. Voor de Yamaha ingenieurs is het goed om te zien welke motor wat doet en wat we nodig hebben voor Qatar. Maar goed, ik ben van mening dat we meer nodig hebben dan alleen een paar veranderingen.”

Volgens Quartararo liggen de huidige problemen tijdens het rijden van die ene snelle ronde op het gebied van en een grb de elektronische maar ook de mechanische grip.

Fabio Quartararo: “Ik denk dat het een beetje van beide is. Beide zijn in mijn ogen het probleem. Hier ligt zeker niet de totaaloplossing, maar wel een oplossing om ons tussen de vierde en achtste plaats te kunnen kwalificeren. Laten we er eerst maar voor zorgen dat we daarvoor kunnen gaan, ik denk namelijk dat dit heel erg belangrijk is. Wat mijn racetempo betreft, die is net als vorig jaar wel goed. We zijn dan misschien op dit moment nog niet de allersnelste, maar we hebben wel een goede kans. Maar nogmaals, als we vanaf P11 moeten starten, blijf je daar, ongeacht je racesnelheid. Daarom zijn we hard op zoek naar een oplossing waarbij de grip verbeterd kan worden.”

Quartararo was donderdag in Sepang met de elfde rondetijd wel de hoogst geklasseerde Yamaha coureur, zijn nieuwe Monster Energy Yamaha MotoGP teamgenoot Alex Rins eindigde namelijk als zestiende op de tijdlijst.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.