Finishpraat: Op bezoek bij het WorldSBK in Most

1244
Start World Superbike Race 2 in Most | Foto credit: WorldSBK

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie schrijft Asse Klein over zijn bezoek aan de World Superbike races in Most.  

Afgelopen weekend was ik bij de World Superbike ronde in het Tsjechische Most. Het was voor mij een combinatie van werk en ontspanning. Het was mijn jaarlijkse (motorsport)weekendje weg met mijn broertje en tussendoor kon ik nog wat werkzaamheden verrichten voor mijn rol in de media. Ik was vooral erg benieuwd hoe het circuit van Most erbij zou liggen. Ik ben er twee jaar terug (2021) geweest en toen vond ik dat het circuit hier en daar qua faciliteiten verouderd was. Het was op dat moment de eerste keer dat het World Superbike kampioenschap daar reed en was er een contract voor meerdere jaren gesloten. Ik was positief verrast bij aankomst. Ik wist er sinds vorig jaar al een nieuwe asfaltlaag is gekomen, maar ik zag ook meteen dat de organisatie rondom het circuit ook niet stil heeft gezeten. Het zag er allemaal wat verzorgder en netter uit. Al is het zeker nog niet te vergelijken met bijvoorbeeld het TT Circuit Assen. Kijk bijvoorbeeld naar de krappe – en lage – pitboxen van Most, maar ook bijvoorbeeld dat de media daar nog vanuit een tent moet werken. Alles was in die tent van internet tot catering wel uitstekend geregeld!







Het circuit van Most ligt tussen de heuvels in een bosrijke omgeving. Ook de layout van het circuit is uniek te noemen. Het is in mijn ogen qua type baan en faciliteiten zeker niet geschikt voor de MotoGP, maar de baan heeft wel kenmerken die je op weinig andere circuits ziet. Denk aan de krappe chicane na het rechte stuk bij start-finish, een aparte slinger in de eerste helft van het circuit, maar ook vloeiende stukken met hoogteverschillen. De meeste races hebben we gekeken vanaf de tribune bij start-finish of bij het aanremmen van de spectaculaire eerste bocht. Er waren – ondanks de wisselende weersomstandigheden – veel fans. Most ligt dicht bij de Duitse grens, waardoor er naast veel Tsjechen ook veel Duitse bezoekers waren. Ook voor Nederlanders is een bezoek aan Most goed te doen. Met zo’n 7 uur rijden kan je vanuit het oosten van Nederland bij het circuit. De sfeer rondom de baan was goed en er werd enthousiast meegeleefd zoals met de World Supersport 300 zege van de Duitser Lennox Lehmann. Ook de sfeer in de paddock was erg goed, want ook daar kan je als fan bij een WorldSBK evenement nog binnenkomen. Er zijn rijdersshow, en parc fermé en de podiumceremonie zijn toegankelijk voor bezoekers, waarmee de WorldSBK zich onderscheid van de MotoGP.

Maar de sfeer zat er het meest in tijdens Race 2 van de World Superbike op zondagmiddag. Net als ik genoot iedereen van duel tussen Toprak Razgatlioglu en Alvaro Bautista. Het was geniaal! Ik had perfect zicht op de eerste bocht. Op tv-beelden leek het soms dat Razgatlioglu met aanremmen nog vrij kort achter Bautista reed, maar met eigen ogen kon je pas echt goed zien van hoe ver hij soms kwam! Iedere keer slaagde Toprak erin om mega laat te remmen en zo voor de Ducati van Bautista de eerste bocht in te steken. Vooral die keer dat Bautista al aan de binnenkant zat en Toprak met een buitenlijn alsnog als de eerste de chicane inging zorgde voor enorm veel gejuich. Het was dan ook enorm zuur voor alle toeschouwers – en natuurlijk helemaal voor Toprak en Yamaha – dat het geweldige duel ten einde kwam door een kapotte achterband. Toen Toprak onderuit was gegaan zag je het publiek om mij heen weer wat rustiger op de stoel te gaan zitten, want de strijd was gestreden. Ook petje af voor Bautista, want het hele weekend had hij het zo moeilijk. Vrijdag en zaterdag heerste er het gevoel; dit is de ommekeer van het kampioenschap waarbij Toprak dichterbij komt. Maar het ging anders. Bautista herstelde zich en won Race 2. Door de crash van Toprak vergrootte Bautista zelfs zijn voorsprong in Most met 4 punten. En dat had de Ducati-coureur na veertiende plek in de Superpole nooit gedacht. Het moet voor Bautista een heerlijk gevoel zijn om met 74 punten voorsprong de zomerstop in te gaan.

En voor Michael van der Mark moet het fijn voelen dat hij voor de zomerstop weer wat ritme heeft kunnen opdoen. Al leek dat er vrijdag niet op toen hij slechts een paar ronden kon rijden. “De gifbeker was nog niet leeg”, vertelde hij zaterdagmiddag. Gelukkig kon hij zaterdag en zondag wel volledig rijden en drie races uitrijden. In het begin van de races kon hij goed mee met de grote groep met subtoppers waar we een Michael in vorm meestal ergens vooraan in zien strijden. Na een aantal ronden werd het lastiger en werd het gebrek aan ritme zichtbaar. Absoluut niet gek na er ruim drie maanden uit geweest te zijn met een zware beenblessure. Hopelijk gaat het na de zomerstop stap voor stap vooruit, zodat we snel weer kunnen genieten van de Michael zoals we hem kennen: spectaculair rijdend en ijzersterk in de duels.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’