Honda Racing UK maakt line-up voor Isle of Man TT, British Superbike en Supersport bekend

1929
V.l.n.r. Nathan Harrison, Jack Kennedy, Havier Beltram, John McGuinness, Dean Harrison en Andrew Irwin | © Honda Racing UK

Honda Racing UK heeft de rijdersbezetting voor 2024 in het British Superbike kampioenschap en de internationale road races bekendgemaakt. Andrew Irwin en Dean Harrison vormen het rijdersduo in de BSB waarbij Harrison zich tijdens de North West 200 en Isle of Man TT naast John McGuinness en Nathan Harrison zal voegen. Jack Kennedy keert terug in het British Supersport kampioenschap met de nieuwe Honda CBR600RR.

Na de wereldwijde aankondiging van twee nieuwe modellen, de sterk vernieuwde CBR1000RR Fireblade SP en de gloednieuwe CBR600RR, is Honda Racing UK verheugd haar plannen voor het seizoen 2024 bekend te maken, evenals de rijders die gekozen zijn om voor het Japanse merk uit te komen in het Britse kampioenschap en op de roads.







In het Bennetts British Superbike-kampioenschap gaat meervoudig racewinnaar Andrew Irwin voor het tweede achtereenvolgende jaar verder met het team en krijgt hij gezelschap van vaste waarde in het BSB-kampioenschap, en voornamelijk road race topcoureur Dean Harrison. Beiden kijken ernaar uit om te racen met de nieuwste Fireblade die een aantal flinke updates heeft doorgemaakt.

Dean Harrison en Andrew Irwin | © Honda Racing UK

Irwin keert terug voor nog een jaar bij het Honda-team na een raceseizoen in 2023 dat ernstig werd verstoord door blessureleed. In het begin van het seizoen liet hij zijn snelheid zien totdat dit onderbroken werd door een ernstige bovenarmbreuk die hij opliep bij een crash tijdens een test op Knockhill waardoor hij vier maanden aan de kant stond. Een terugkeer laat in het jaar was meer gericht op vooruitgang op de lange termijn dan op resultaten op de korte termijn. Hoewel het een uitdagend jaar was heeft Andrew een vruchtbare geschiedenis met Honda. Hij heeft meerdere keren gewonnen op verschillende versies van de Fireblade.

Met de terugkeer van de CBR600RR op de Europese markt doet het Honda-fabrieksteam voor het eerst mee aan het British Supersport kampioenschap sinds het titelwinnende jaar in 2009 als HM Plant Honda. Jack Kennedy, de meest succesvolle Supersportcoureur in de geschiedenis van het British Supersport kampioenschap met vier titels en 59 overwinningen, voegt zich daarom bij het team voor het 2024 seizoen.

Jack Kennedy | © Honda Racing UK

In 2024 zal Honda zijn betrokkenheid bij de internationale road races blijven tonen tijdens zowel de North West 200 als de Isle of Man TT Races. Als aanvulling op het BSB-programma op de permanente circuits begint Dean Harrison, winnaar van de Senior TT van 2019 en meervoudig NW200-podiumfinisher, aan een spannend nieuw hoofdstuk. Hij sluit zich voor het eerst aan bij Honda in een carrière die hem tot dusver drie Isle of Man TT-overwinningen, 26 podiumfinishes en een reputatie als één van de snelste road racers ooit heeft opgeleverd.

Samen met hem gaat niemand minder dan John McGuinness MBE verder met Honda, de fabrikant waarmee zijn geschiedenis is verweven. Op weg naar wat John’s 34e seizoen als motorracer heeft hij inmiddels 108 Isle of Man TT starts achter zijn naam staan, waarvan 80 op een Honda. Hij rijdt nog steeds ronden van meer dan 130 mph gemiddeld en is nog altijd één van de favorieten bij de fans. Honda en McGuinness zullen samen nieuwe herinneringen blijven schrijven.

Tot slot keert Nathan Harrison voor een tweede jaar terug bij het team uit Louth, dit keer om alleen op de roads te racen. Zijn debuutjaar 2023 verliep niet helemaal volgens plan want door een blessure, die hij opliep bij een crash tijdens de North West 200, kon hij aan veel races niet meedoen (waaronder de TT). 2024 wordt dus zijn eerste volledige jaar voor het Honda-fabrieksteam op de roads van het Isle of Man waar hij is opgegroeid en woonachtig is.

V.l.n.r. Nathan Harrison, Havier Beltram, John McGuinness en Dean Harrison | © Honda Racing UK

In deze indrukwekkende Honda Road line-up zullen Dean Harrison en Nathan Harrison deelnemen aan Superbike, Superstock en Supersport klassen tijdens zowel de North West 200 als de Isle of Man TT. John McGuinness zal zich richten op enkel de 1000cc klassen met de Superbike en Superstock.

Het Bennetts British Superbike Championship begint in Spanje op het Circuito de Navarra voor de eerste ronde van 19 t/m 21 april na een uitgebreid testprogramma voorafgaand aan het seizoen. De North West vindt plaats van 8 t/m 11 mei met drie weken later de start van de Isle of Man TT.

Andrew Irwin: “Ik kijk uit naar 2024 met de nieuwe Fireblade, ik denk dat deze fiets ons een stap voorwaarts gaat geven en ik kan niet wachten om ermee te racen. De motorfiets is al ruimschoots in staat om zijn werk te doen dus het is enorm motiverend om verbeteringen te zien. Nog een jaar doorgaan bij Honda is altijd mijn prioriteit geweest en ik wil 2023 achter me laten en al mijn aandacht en energie richten op 2024. Ik heb geen illusies dat ik een goed seizoen moet hebben, ik ga 2024 in om mijn carrière opnieuw opbouwen na een heel moeilijk 2023. Ik wil terugkomen, snel zijn en er altijd vooraan bij zijn om te vechten. Consistentie is wat werkt en het volhouden daarvan voor nog een jaar bij Honda is cruciaal om wat momentum op te bouwen. Soms is een pauze net zo goed als wat dan ook, en ik heb een lange pauze achter de rug. Ik ben hongerig, ik ben gemotiveerd en ik sta te popelen om weer aan de slag te gaan.”

Dean Harrison: “Ik kan niet wachten om een ​​nieuw hoofdstuk te beginnen bij Honda Racing UK en ik heb de kans gegrepen toen deze kans zich voordeed. Als ik eerlijk ben is het nog niet tot me doorgedrongen en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren totdat ik voor het eerst in Honda-kleuren mag rijden. Het voelt als een heel goed moment om een nieuwe uitdaging aan te gaan en nu is het een goed moment voor verandering. Ik ben altijd een Honda-fan geweest en Honda is de weg die ik wil inslaan. Ik kijk er ook erg naar uit om deel uit te maken van een team met meerdere rijders nadat ik zo lang in een soloteam heb gereden. Het is voor mij van grote waarde om elkaars data te kunnen zien en samen aan ideeën te kunnen werken. De permanente circuits vormen een groot deel van mijn seizoen en ik denk dat de samenwerking met Andrew en het team mij zal helpen om verder te komen en mij naar het volgende niveau te tillen. Op de roads is het echt mooi om samen te werken met John en Nathan, met wie ik allebei een geweldige werkrelatie heb. Ik denk dat het Honda-pakket met de nieuwe motor de ontbrekende schakel zou kunnen zijn die ik nodig heb.”

John McGuinness MBE: “Ik kan niet wachten om er weer een jaar tegenaan te gaan! Honda, Harv en het team hebben zoveel vertrouwen en loyaliteit getoond en het voelt alleen maar goed om nog een jaar door te gaan. Ik vind het nog steeds geweldig om een helm op te zetten en over het circuit te racen. Iedereen om me heen, bij Honda, mijn sponsors en mijn familie zijn allemaal heel blij dat ik hier ben, dat ik daar de vlag mag uithangen en ik ben er trots op dat ik door mag gaan. Ik rijd nog steeds ronden van 131 mph gemiddeld en ik ga door zolang ik goede mensen, goede producten en een goed team heb. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met mijn nieuwe teamgenoten en om aan een testprogramma te beginnen met een nieuwe Fireblade. Het is altijd leuk om je tanden in iets nieuws te zetten, dus ik heb er zin in. Honda gaat vaak niet achteruit!”

Nathan Harrison: “Ik zou niet blijer kunnen zijn om nog een jaar bij Honda te blijven. Ik was in de wolken toen ik vorig jaar voor het team tekende en het was een droom die uitkwam, maar helaas ging het vorig jaar niet zoals het zou moeten. We hadden een goede start en ik was snel tijdens de NW200 voordat ik onderuitging. Maar ik kijk altijd naar het positieve en probeer ervan te leren, nu heb ik nog een jaar om te laten zien waartoe ik in staat ben. Ik heb gezien hoe het team werkt en ik heb met iedereen een goede werkrelatie opgebouwd. Ik weet wat ik moet doen en hoe ik het beste uit alles kan halen. Ik kan Havier en het team niet genoeg bedanken dat ze me nog een kans hebben gegeven en ik kan niet wachten om weer aan de slag te gaan.”

Jack Kennedy: “Ik ben super enthousiast om deel te nemen aan dit Honda-project en terug te keren naar Supersport. Ik heb er het volste vertrouwen in dat het fabrieks Honda team het team is dat mij van de beste Honda CBR600RR zal voorzien. Ik heb nog nooit eerder met een fabrieksteam gereden dus deze kans is fantastisch, het is een superprofessionele outfit en ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan en dit project te gaan ontwikkelen. Om voor het fabrieks Honda team te rijden met de kans om vooruitgang te boeken als ik het werk doe waarvan ik denk dat ik het kan, is het super motiverend. Er heerst veel opwinding rond dit nieuwe CBR en dat is geweldig om te zien. De doelstellingen zijn duidelijk, we zijn er om te winnen. Het is moeilijk om de druk hiervan niet te negeren, het is een fabrieksteam en ik heb eerder in deze klasse gepresteerd, maar ik zal het allemaal meenemen en ermee omgaan zoals ik altijd heb gedaan. Ik ga eropuit en doe mijn best om resultaten te boeken voor mezelf en het team.”

Havier Beltram – Honda Racing UK teammanager: “Ik ben verheugd al onze rijders te mogen verwelkomen, degenen die terugkeren en zich bij ons voegen voor het seizoen 2024. Het wordt zeker een extreem spannend jaar voor Honda met onze uitgebreide line-up en de groei naar meerdere raceklassen, zowel op de roads als op de permanente circuits in BSB. Het behouden van de diensten van Andrew was een prioriteit omdat we dit jaar nooit echt de kans hebben gekregen om te laten zien waartoe hij in staat is. Hij is een Honda-winnaar en hij heeft alle potentie om opnieuw een winnaar te worden met deze nieuwe Fireblade. Dean is ook meer dan in staat om sterke resultaten te behalen in deze serie en we heten hem van harte welkom in het team. Terugkeren naar de Britse Supersport met de Honda CBR600RR en een rijder van Jack Kennedy’s kaliber is ook enorm spannend, we keren terug naar deze serie met de ambitie om kampioenschappen te winnen. Jack is een coureur met uitzonderlijk talent en ik zie dat hij een waardevol teamlid zal worden.

Wat de roads betreft geloof ik echt dat onze line-up voor road races een perfect evenwicht biedt tussen jeugdig enthousiasme, ervaring, talent en ambitie. Ik kijk er reikhalzend naar uit om Dean, John en Nathan te zien concurreren met deze nieuwe modellen. Dean is een van de meest meeslepende rijders om in actie te zien op de roads en ik ben ervan overtuigd dat we hem de machines kunnen bieden om zijn opmerkelijke talenten te laten zien. John nog een jaar behouden is simpelweg briljant. Hij en Honda delen zoveel geschiedenis en hij brengt zoveel voor dit team dat doorgaan voor nog een jaar een heel gemakkelijke beslissing was om te nemen. 2023 was een moeilijk jaar voor Nathan maar hij verloor nooit zijn vastberadenheid of de glimlach op zijn gezicht. Dit ging altijd over vooruitgang, dingen opbouwen en de tijd nemen om samen te groeien. Die reis met hem voortzetten zal fantastisch zijn.”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’