Hoofdrolspelers in WorldSBK blikken vooruit naar raceweekend op Phillip Island

1835
Focus bij de coureurs voorafgaand aan het nieuwe WorldSBK seizoen | © Dorna

Het nieuwe World Superbike seizoen staat op het punt van beginnen. Komend weekend zullen de WorldSBK en WorldSSP coureurs voor het eerst in 2023 de strijd aan gaan op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. Na het maken van de klassieke groepsfoto’s blikten de coureurs vooruit naar het komende weekend.

Het Motul FIM Superbike World Championship 2023 begint op stoom te komen en met minder dan 24 uur te gaan tot het eerste groene licht van het jaar is het gevoel in de paddock bijzonder. Alles wijst erop dat dit één van de meest actievolle seizoenen ooit gaat worden, maar wat vonden de belangrijkste namen in de aanloop naar het seizoen ervan? Hier een greep uit een aantal debriefs van donderdagmiddag.







Allereerst regerend wereldkampioen Álvaro Bautista die dit jaar zijn trouwe nummer 19 heeft ingeruild voor de verdiende nummer 1.

Álvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati): “Ik denk niet dat ik de favoriet ben. Er zijn veel zeer snelle rijders in het kampioenschap. Ik heb het gevoel dat de #1 een persoonlijke motivatie is, een persoonlijke uitdaging, dus ik voel me sterk om de titel te verdedigen met de #1. Het kampioenschap verdedigen is moeilijker. Wanneer je vecht voor het kampioenschap moet je de andere rijders verslaan. Nu ben jij degene die verslagen moet worden.

Ik hield van ‘The Return’ [documentaire over het seizoen van Bautista, GF] omdat het een mooi verhaal is uit mijn 2022, maar ook met herinneringen aan mijn begin, toen het echt moeilijk was voor mij om op gang te komen in het wereldkampioenschap. Ik voelde veel emotie toen ik er elke keer naar keek. Ik keek er niet één keer naar, maar vele keren. Het is heel emotioneel om er elke keer naar te kijken!”

Zesvoudig wereldkampioen Jonathan Rea reed in 2022 beter dan ooit maar leek met zijn Kawasaki net iets tekort te komen. Zijn ZX-10RR is geüpdatet en de inmiddels 36-jarige Noord-Ier heeft meer dan de nodige ervaring met het rijden met nummer 1.

Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK): “De omstandigheden waarmee we in november op Phillip Island werden geconfronteerd en waarin we erg sterk waren, zijn heel anders dan nu. In de winter hebben we niet kunnen testen met meer dan 40 graden op de baan en dat is waar we nu mee te maken hebben, met interne bandentemperaturen die nog hoger zijn dan normaal. Ik heb het gevoel dat ik kan meedoen in de strijd om het podium en als we een goed weekend kunnen neerzetten moeten we daar in ieder geval voor kunnen vechten, maar we hebben nog veel werk te doen en ik kijk ernaar uit om te zien waar we eigenlijk staan.

Álvaro is een professionele kerel en heeft 2022 heel goed beheerd. Ik weet uit ervaring dat de #1 zwaar is; ik had een geweldig seizoen in 2015 en toen was 2016 een ramp. Álvaro is een stuk ouder dan ik was en hij heeft een geweldig pakket, dus hij zou OK moeten zijn. De verwachting is om er vooraan bij te zijn; je bent ‘de man’ en niet de underdog en er is een gevoel dat je daar moet blijven. Je staat aan de top en de enige weg is naar beneden; die druk is zwaar. Het gaat bijna over de angst om weer te verliezen. Soms kan het voor of tegen je werken, maar ik weet zeker dat hij het allemaal op een rijtje heeft.”

Voor 2021 WorldSBK kampioen Toprak Razgatlioglu zijn de laatste weken zwaar geweest. Een groot deel van zijn thuisland is verwoest door de aardbevingen en de Turkse superster is samen met zijn vrienden naar het rampgebied geweest om te helpen. Toch staat ook voor hem dit weekend de eerste ronde van het nieuwe seizoen te wachten en zal hij niets liever winnen van deze beginnen met een overwinning.

Toprak Razgatlioglu (Pata Yamaha Prometeon WorldSBK): “Voor mijn gevoel is de grootste verbetering van de Yamaha gemaakt bij het uitkomen van bochten en de acceleratie, dat hebben we nodig voor 2023. Vorig jaar voelde ik druk met de #1, maar ik ben blij dat ik terug ben met de #54.

De situatie is momenteel erg slecht in Turkije en gisteren was er weer een aardbeving van 6,4 magnitude. Ik begrijp niet waarom het niet stopt. Ik hoop dat we dit weekend kunnen winnen en misschien kan ik mijn bonus in Turkije delen. Ik ging twee dagen om te helpen en ik sliep in de auto omdat alle huizen verwoest waren en er geen hotels zijn. Hoewel ik het eerst op de tv zag, wist ik direct dat het overal verwoest is. Voor mij is het ook niet gemakkelijk; ik ben hier en het is niet mogelijk om te helpen.”

Het eerste seizoen van Scott Redding bij BMW was er, met uitzondering van een aantal goede resultaten, één om gauw te vergeten. De Duitse fabrikant is met een vernieuwde versie van de M 1000 RR gekomen en ook dat is tot dusver nog niet heel soepel verlopen.

Scott Redding (ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team): “De eerste paar tests hier op Phillip Island waren best moeilijk, proberen om het gevoel weer te vinden met de nieuwe motor was lastig. Ik deed het heel rustig aan. Het is maar testen, en de race komt eraan en die is altijd anders. We hebben veel dingen geprobeerd met de motor, op het gebied van elektronica en de afstelling en zo, maar om eerlijk te zijn kwamen we terug naar onze basis van eind vorig jaar. Het is goed en slecht. Het betekent dat de vooruitgang niet zo groot is als we willen, maar we hebben een even goed pakket als vorig jaar. De updates van de kuip, motor en dergelijke zullen ons helpen, vooral in warmere omstandigheden. In het algemeen ben ik blij dat ik aan de slag kan en dat het testen klaar is. Ik leef voor het racen.”

Met de nieuwe ‘superconcessie’ regels waren de verwachtingen voor Honda hooggespannen maar ook zij hebben tot dusver nog geen duidelijke stap kunnen maken. De CBR1000RR-R Fireblade is snel maar dat is niet het enige ingrediënt dat nodig is om vooraan mee te strijden in het WK Superbike.

Iker Lecuona (Team HRC): “Eindelijk hebben we een raceweekend, maar als ik eerlijk ben weet ik niet of we klaar zijn om te racen. We hebben veel moeite gehad in de winter. We hebben ons een beetje verbeterd maar we weten nog niet precies wat het niveau is. We zullen dit weekend zien hoe we het doen, we zijn veel verbeterd over de race afstand.

Vorig jaar worstelden we veel aan het einde van de race met de band. We vernielden steeds de band en deze raakte oververhit. Dit jaar, in de winter, hebben we daar veel aan gewerkt. Al het nieuwe materiaal heeft ons geholpen om dit niveau te halen, vooral aan het einde van de race. Voorlopig kunnen we niet één snelle ronde rijden. Ik had altijd zeven of acht tienden met een nieuwe band als ik als een gek pushte, maar nu heb ik dat gevoel niet; ik heb het gevoel dat ik maar drie of vier tienden kan verbeteren, maar als je over de limiet gaat kun je een fout maken of crashen. We zitten een beetje op de limiet met een nieuwe band, maar we moeten begrijpen waarom.”

Na een dramatisch jaar in de MotoGP klasse is Remy Gardner overgestapt naar het World Superbike kampioenschap en daar lijkt de Australiër een stuk beter op zijn plaats te zijn. De Moto2 wereldkampioen van 2021 kon zich vrij gauw aanpassen aan de YZF-R1 en zal voor eigen publiek voor spektakel willen zorgen.

Remy Gardner (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team): “Het is een goed voorseizoen geweest en ik heb genoten van het rijden op de motor. Er is geen betere plek om te beginnen dan thuis, dus ik kijk er echt naar uit. De sterke punten zijn dat de motor goed draait aan de voorkant en dat hij goed remt. Ik denk dat een beetje tractie en een beetje vermogen mist in vergelijking met de andere fabrikanten. Het is een goede motor en ik ben er echt blij mee: ik kan er nog veel meer potentieel uit halen. Het is nog iets waar ik aan moet wennen en leren. Deze week wordt een grote leerschool voor mij. Drie races zijn zeker iets heel nieuws en ik neem het stap voor stap. Ik denk dat een plaats in de top zes of zeven mogelijk is.”

Publiekslieveling Danilo Petrucci rijdt na een hectisch jaar, met deelname aan de Dakar Rally en het MotoAmerica kampioenschap, weer op WK niveau. De Italiaan is terug bij Ducati en rijdt voor het Barni Spark Racing Team op de vernieuwde Panigale V4 R. Het zal niet makkelijk zijn om aan te haken bij de snelste coureurs in deze klasse maar aan zijn inzet zal het niet liggen.

Danilo Petrucci (Barni Spark Racing Team): “Ik wilde altijd al een keer komen racen in World Superbike! Het kampioenschap wordt steeds sterker en de strijd om de titel was vorig jaar enorm. Ik zei tegen mezelf, ‘waarom zou ik de races niet van dichterbij bekijken’, dus besloot ik mee te doen aan dit kampioenschap en ik ben echt blij. Ik maak me nog steeds zorgen over de snelle ronde met de nieuwe band. De racesimulatie was OK; het beheren van de band was een grote uitdaging, maar ik voelde me goed. Ik was gewend om in de MotoGP alles te geven wat ik had in één race, zodat ik op één avond kon genieten van mijn team en vrienden en twee of drie biertjes kon drinken! Toen ik vorig jaar naar MotoAmerica ging, zei ik ‘oh nee, ik heb nog één race!’ en nu hebben we er drie!”

Er is dit weekend nog een thuisrijder actief, namelijk Oli Bayliss in het World Supersport kampioenschap. Hij rijdt nog steeds op de Panigale V2 maar nu bij het D34G Racing team van voormalig World Superbike coureur Davide Giugliano. Met zijn achternaam wordt er natuurlijk veel verwacht van de Australiër, maar na een lastig debuutseizoen zal het vooral zaak zijn om gestaag stappen voorwaarts te maken.

Oli Bayliss (D34G Racing): “Ik ben echt blij met het team. Ik voel me op mijn gemak en ze zijn erg vriendelijk. We zijn op mijn thuiscircuit; ik heb hier veel rondjes gereden maar we racen tegen zeer ervaren jongens. Ik denk dat het doel voor mij en het team is, dat als we een top vijf kunnen halen, het een goed weekend voor ons wordt. Natuurlijk wil ik meer, maar ik moet realistisch zijn. Werken met Davide [Giugliano], hij heeft altijd wat kleine tips en trucs – het is net als werken met mijn vader! Giovanni Crupi heeft veel ervaring aan de technische kant dus het is goed om de gegevens met hem door te nemen. Het doel voor dit jaar is hoog. Ik wil in elke race in de top zes of de top acht strijden.”

Bekijk hieronder het volledige tijdschema van het eerste World Superbike raceweekend van 2023.

Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • WorldSBK_Race 2 podium
  • World Supersport race two start
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Remy Gardner_pit walk
  • Safety Car
  • Phillip Island Circuit
  • Michael van der Mark_Superpole race
  • Michael van der Mark_race 2
  • Loris Baz_race 2
  • Jonathan Rea_Race 2
  • Jorge Navarro_race 2
  • Dominique Aegerter_race 2
  • Glenn van Straalen_race 2
  • Danilo Petrucci
  • Álvaro Bautista_race two podium
  • Álvaro Bautista_race 2 parc feme
  • Álvaro Bautista_race 2
  • Superpole Race
  • WorldSSP podium race2
  • Superpole Race
  • WorldSSP race2
  • Nicolo Bulega
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race 1
  • Michael Hill - Paddock show
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • Domninique Aegerter
  • WorldSBK race 1
  • Eab Racing Team
  • Alvaro Bautista
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • Stefano Manzi
  • Eric Granado
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Ten Kate Racing Yamaha
  • DSC_3713 copy
  • Iker Lecuona
  • Stunt show
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Philipp Öttl
  • Dominique Aegerter
  • Glenn van Straalen
  • Arne Mussche & Kervin Bos
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • WorldSBK Photo shoot
  • Yamaha WorldSBK Team
  • WorldSBK flags
  • World Supersport class of 2023
  • Troy & Kim Bayliss
  • Tom Sykes & Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Stefano Manzi & Nicolò Bulega
  • Swingarm
  • Tom Bramich & Eric Granado
  • D4S_5958 copy
  • Oli Bayliss
  • Alex Lowes
  • Michael Morel
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Jonathan Rea & Wayne Maxwell
  • Jonathan Rea
  • Glenn van Straalen
  • Garreett Gerloff
  • Garrett Gerloff & Loris Baz
  • Axel Bassani's #47 Motocorsa Racing
  • EAB Racing
  • Fork leg
  • Axel Bassani
  • Álvaro Bautista #1
  • 2023 WorldSSP coureurs
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 2023 WorldSBK coureurs