Horror scenario in Imatra na fatale crash Joey den Besten

16447
joey-den-besten
Joey den Besten - Hengelo 2023 | foto© Henk Teerink

De gebeurtenissen rond de fatale crash van de Nederlander Joey den Besten, afgelopen zondag tijdens het IRRC evenement in Imatra, roepen vele vragen op en heeft inmiddels gezorgd voor een stroom aan kritiek aan het adres van de Finse organisatie. Den Besten’s Duitse teambaas Max Geenen spreekt zelfs van een horrorscenario welke zijn weerga niet kent en zich afgelopen zondagmiddag na het ongeval heeft afgespeeld op het Finse circuit.

Moeilijke omstandigheden heersten er afgelopen weekend tijdens de derde ronde van het International Road Racing Championship (IRRC) in Imatra, Finland. Gedurende het weekend werd het programma verschillende keren vertraagd vanwege de hevige regenval die het rijden op het bijna vijf kilometer lange stratencircuit onmogelijk maakte.

Dat was zondagmiddag ook het geval even voordat de tweede IRRC Superbike race van het weekend verreden zou gaan worden. Net toen de coureurs aan hun opwarmronde begonnen gingen de hemelsluizen opnieuw open. De start van de race werd uitgesteld en met een half uur vertraging verschenen de coureurs op regenbanden opnieuw op de baan voor hun verkenningsronde. Nog voor de start ging het mis in de sightinglap toen de 30-jarige Joey den Besten met een snelheid van rond de 180 km per uur naast de baan kwam, onderuit schoof – waarschijnlijk als gevolg van aquaplaning – en hard in aanraking kwam met een naast het circuit staande lichtmast.

Het was – zoals nu bekend – het begin van een horrorscenario welke zijn weerga niet kent. De race ging gewoon door, organisatie en officials keken weg ondanks dat men wist dat het serieus was en Den Besten op de plaats van het ongeval al aan zijn verwondingen was overleden.

De officials en de organisatoren toonden geen medeleven, geen empathie en geen enkele steun voor het getroffen team en de andere deelnemers. Wat de organisatoren in Imatra en de functionarissen van het IRRC wel of niet deden, tart elke beschrijving. De coureurs en toeschouwers werden tijdens de race niet eens geïnformeerd over het tragische ongeval; de omroeper zweepte het publiek op en onthaalde de winnaar na de race alsof er niets was gebeurd. De teambaas van Den Besten, de Duitser Max Geenen, moest zelf de politie bellen om erachter zien te komen wat de situatie was en hoe verder te handelen, sterker nog de gehele organisatie negeerde het team en had alleen maar oog voor het doorgaan van de race en het verdere programma, dit terwijl de circuitarts twee minuten na de crash de Nederlander al dood had verklaard.

Max Geenen: “Mijn vader ging na de crash van Joey meteen naar racecontrol. Ze hielden hem tegen en vertelden hem dat de betrokken coureur ter plaatse aan de gevolgen van de crash was overleden. Zo kwamen we er meteen achter. Maar na de race moest ik o.a. zelf naar de baanomroeper lopen en hem zeggen dat hij de coureurs moest vertellen dat Joey was overleden. Anders zouden ze na de laatste race van de dag hebben gejuicht, gefeest hebben en met champagne hebben gespoten. Pas op mijn verzoek zag de organisator af van verdere huldigingen en feestelijkheden. Voor mij als relatief jonge teambaas [Max Geenen runt samen met zijn broer en vader het Geenen Motorradtechnik team en is pas 26] was de tragedie van zondag een grote schok. Niet omdat ik niet wilde toegeven dat zoiets heeft kunnen gebeuren. Zo naïef ben ik niet. Maar het gaat erom hoe en waarom het is gebeurd.”

Een ander saillant detail, een dag eerder kwam Jorn Hamberg al onder dezelfde omstandigheden zwaar ten val tijdens de IRRC Supersport kwalificatie. De Performance Racing Achterhoek coureur had echter een engel op zijn schouder en kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Zijn machine raakte bij de crash daarentegen wel dusdanig beschadigd waardoor hij zaterdag later op de dag de eerste race van het weekend aan zich voorbij moest laten gaan. Het Nederlandse team besloot vervolgens ook Virgil Amber Bloemhard zaterdagmiddag niet te laten starten in de eerste IRRC Superbike wedstrijd van het weekend, dit vanwege het feit dat het team de omstandigheden waaronder deze eerste race van het weekend moest worden verreden te gevaarlijk vond.

Of de wedstrijdleiding de coureurs zondagmiddag überhaupt wel de baan op hadden mogen sturen voor de tweede IRRC Superbike weekend – de omstandigheden waren nagenoeg hetzelfde als een dag eerder tijdens de eerste IRRC Superbike race – daar kunnen we over discussiëren, dat is allemaal achteraf en makkelijk praten. Het leed is geschied en we krijgen er Joey den Besten niet mee terug, maar dat er in Imatra fouten zijn gemaakt, dat men steken heeft laten vallen en dat de Finse organisatie zich diep maar dan ook diep moet schamen hoe men hiermee is omgegaan moge duidelijk zijn.

Aan het einde van de dag werd er zondag door de collega coureurs nog wel een ereronde gereden ter nagedachtenis aan hun eerder op de dag om het leven gekomen collega coureurs, dit na overleg met de lokale –  en de verantwoordelijke mensen van de IRRC organisatie. Ook bezochten de mensen van Performance Racing Achterhoek zondag aan het einde van de dag de plaats van het ongeval om hier een kaars aan te steken alvorens te beginnen aan de lange – en ongetwijfeld zware terugreis van Finland naar Nederland. Een prachtig gebaar, maar daarmee kunnen we bovenstaande horrorscenario en het handelen van de organisatie eerder op de dag niet onder het tafelkleed schuiven.

Dat de motorsport gevaren met zich meebrengt daar is eenieder zich van bewust, elke coureur kent de risico’s van het racen op dergelijke circuits, voor Den Besten was dat niet anders. Maar dat uitgerekend hij – één van de meest ervaren en meest sympathieke roadracing coureurs van het veld – hier de dupe van moest worden en zijn fatale crash heeft gezorgd voor een dergelijk horrorscenario doet pijn en komt hard, heel hard aan binnen de doorgaans zo hechte motorsport familie.

Lees ook: Joey den Besten (30) om het leven gekomen bij crash in Imatra
Lees ook: Finishpraat: Joey den Besten

Met dank aan Günther Wiesinger (speedweek.com)



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.