De IDM 2019 seizoensfinale op het circuit van Hockenheim is opnieuw uitgedraaid op een teleurstelling voor Bobby Bos. De HPC Suzuki rijder kon net als in Most en Assen zijn draai niet vinden en moest uiteindelijk genoegen nemen met een 17e en een 12e plaats in de beide races.

Bos reed een weekend eerder nog de eerste race in het World Endurance Championship, de zogenaamde Bol d’Or, in het zuiden van Frankrijk. Bos kwam in die race uit voor zijn eigen Hertrampf Racing Team maar de motor waarop gereden werd was een Ducati. Bos kreeg in Hockenheim dus te maken met de overgang van de Ducati naar de Suzuki. Beide motoren zijn compleet verschillend en het vergt dan ook wat tijd om weer terug te schakelen naar een goed ritme op de Suzuki.

Die tijd kreeg Bos dit keer niet. Normaal zijn de drie vrije trainingen op de vrijdag voldoende om de overgang van de Ducati naar de Suzuki te verwerken maar helaas viel de vrijdag letterlijk compleet in het water waardoor er nauwelijks fatsoenlijk gereden kon worden.

“De Ducati en de Suzuki zijn totaal verschillende motoren. Het kost dan wat rijtijd om weer om te schakelen en die rijtijd konden we op vrijdag helaas niet benutten door het slechte weer. Dat maakte het lastig om tijdens de kwalificatietrainingen op zaterdag direct een goed ritme te vinden.”

Daarnaast werd de eerste kwalificatietraining weliswaar gereden op een net opgedroogde baan maar was de grip op het circuit nog ver te zoeken door de overvloedige regenval van de vrijdag. Bos wist in die eerste kwalificatietraining dan ook niet verder te komen dan een 18e plaats. In de tweede kwalificatietraining verbeterde Bos zich in tijd het meest van alle rijders maar meer dan een 13e startpositie zat er niet in.

In de eerste race kwam Bos nog behoorlijk weg maar al snel moest hij het tempo laten zakken. De achterband verloor veel te snel grip waardoor Bos gedurende de race terugzakte naar de 17e plaats. In de tweede race ging het weliswaar wat beter maar ook nu bleef de top tien ver uit het zicht. Bos kwam als 13e over de meet maar werd later alsnog gepromoveerd naar de 12e plaats door een tijdstraf voor één van de rijders voor hem.

In de IDM 2019 eindstand vinden we Bos terug op de 16e plaats en dat is na het hoopgevende begin van het seizoen een fikse teleurstelling voor de coureur zelf.

“Natuurlijk ben ik totaal ontevreden over de afloop van het seizoen. De eerste twee weekenden zaten we er gewoon goed bij en stond ik dik in de top tien. Na die totaal onnodige crash op Most, waar ik helemaal niets aan kon doen, is het eigenlijk niet meer goed gekomen. Iedereen riep dat ik na die zware blessure te vroeg weer begonnen ben maar de tegenvallende resultaten in de laatste races hebben niets met die blessure te maken. Ik heb de laatste drie weekenden simpelweg niet het gevoel met de motor kunnen vinden dat ik in de eerste twee weekenden wel had. We gaan nu eens goed analyseren. Ondertussen werken we er ook hard aan om voor volgend seizoen te zorgen dat we de draad weer oppakken op het niveau waar we dit seizoen mee begonnen zijn. Ik weet voor mezelf dat meevechten in de top tien van het IDM een realistisch doel is en daar houd ik me gewoon aan vast,” aldus Bos.

“Ik wil tot slot iedereen bedanken die me op welke wijze dan ook ondersteund en geholpen heeft en ik wil uiteraard ook mijn HPC Power Suzuki team bedanken voor hun harde en vele werk. Ondanks dat de resultaten de laatste races onder de verwachting bleven is de samenwerking binnen het team steeds goed geweest en is er ook nog steeds veel vertrouwen in elkaar,” besluit Bos het IDM 2019 seizoen.

 

Handige links IDM Hockenheim 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App