Jack Miller: “Alle machines in de MotoGP klasse zijn nu raketten”

3600
Jack Miller | © KTM Images / Polarity Photo

Jack Miller maakt een indrukwekkend debuutjaar door bij KTM. Dit weekend is het de thuisrace van zijn Oostenrijkse werkgever en zou het dus een ideaal moment zijn voor de Australiër om zijn eerste overwinning met de RC16 te behalen. Op donderdag voorafgaand aan het raceweekend op de Red Bull Ring deed Miller een aantal interessante uitspraken.

Zodra bekend werd dat de diensten van Jack Miller niet meer nodig waren bij Ducati was het de vraag waar de Australiër terecht zou komen. ‘Gelukkig’ voor hem was de Italiaanse fabrikant al vroeg duidelijk zodat Miller tijd had om te onderhandelen en te kijken welke opties er mogelijk waren. Dat werd uiteindelijk KTM waarmee hij een tweejarige overeenkomst tekende.







Aanvankelijk leek het een flinke stap achteruit maar toen eenmaal duidelijk werd dat KTM in de afgelopen winter grote verbeteringen doorvoerde leek het nog helemaal niet zo’n gekke transfer. Zijn eerste podiumfinishes werden behaald in Jerez met derde plaatsen in zowel de Sprint race als de Grand Prix, vervolgens stond hij ook in de Sprint race tijdens de Duitse Grand Prix op het podium.

Tijdens de vorige Grand Prix op Silverstone kwalificeerde Miller zich als tweede en nam hij zowel in de Sprint race als de GP op zondag de leiding in handen, toch viel hij later ver terug. In zijn media debrief op donderdag voorafgaand aan de Oostenrijkse Grand Prix vertelde de Australiër erover.

Jack Miller: “De verwachting is zoals ieder weekend, we willen de baan op gaan en winnen. Het is natuurlijk zo dat we nog iets extra’s moeten vinden. We zijn snel in de trainingen en de kwalificatie en vervolgens starten we meestal ook goed, maar na een paar ronden zakken we toch vaak in. Het is alsof we het anker uitgooien en dat moet ik zien op te lossen. Dat komt niet door een gebrek aan inzet maar tijdens de race in Silverstone was ik gewoon een beetje de weg kwijt.

Ik kon geen comfortabel gevoel krijgen en we hebben vandaag een aantal meetings gehad om te kijken hoe we dat kunnen verbeteren. We hebben een stapje teruggenomen en geanalyseerd hoe het eerste gedeelte van het jaar gegaan is en wat we kunnen verbeteren. We zitten denk ik toch op een goede plaats, er zijn veel positieve dingen maar we moeten werken aan de race en proberen er ook aan het einde te staan.”

Aangezien dit weekend de thuisrace van werkgever KTM is, de machine voor een groot gedeelte ontwikkeld is op de Red Bull Ring en de kwaliteiten van de huidige RC16 bij dit circuit passen zou dit in principe een goed weekend voor Miller moeten worden.

Jack Miller: “Ik kijk er heel erg naar uit om de KTM hier te proberen. Hij remt goed, de acceleratie is goed en hij stuurt goed. Alles wat de KTM goed kan zou goed moeten uitpakken op dit circuit, dus hopelijk kunnen we dit weekend meedingen voor de overwinning. Ik rijd hier graag en een paar jaar geleden had ik hier een goed duel met Pol Espargaró. Dat is best ironisch want toen waren het twee KTM’s tegen een Ducati en nu is het meestal andersom. We moeten ons best doen om het tegen ze [Ducati] op te nemen maar ik geloof dat Brad [Binder] en ik hier wat moois kunnen laten zien.”

Terugkomend op de problemen van Silverstone gaf Miller uitgebreide toelichting.

Jack Miller: “We moeten begrijpen hoe we de machine beter kunnen laten werken wanneer de omstandigheden veranderen. In Silverstone was het gripniveau van het asfalt in iedere sessie anders. De motor voelde op vrijdag heel goed aan en op zaterdag hadden we moeite in de half natte / half droge omstandigheden. Zondag was er veel minder grip en kon ik de machine niet gebruiken zoals ik dat wilde, we moeten zien dat we de motor minder gevoelig maken voor zulke veranderingen.

We hebben wat ideeën wat betreft de setup, daarmee proberen we deze problemen te verhelpen zoals we dat ook gedaan hebben met vorige motoren waarmee ik heb gereden. Mijn crew chief [Cristhian Pupulin, dezelfde crew chief als bij Ducati] wilde dit al in Silverstone proberen. Maar met die setting zouden wij heel ver van de andere KTM rijders raken, we zaten al dicht bij het gebied van high-siders. Onze machine was al ‘hoger’ afgeteld dan die van de anderen terwijl wij nog hoger wilden.

Ik heb het nodig dat een machine meer ‘duikt’ bij het aanremmen maar zoals gezegd waren we al ver van de andere KTM rijders wat betreft setup. Dat is het probleem als je slechts vier rijders hebt binnen één fabrikant en als de machine nog relatief nieuw is. Dat soort aanpassingen zijn we aan het proberen om uiteindelijk beter te worden.”

Doordat Ducati vanaf de eerste race op de Red Bull Ring in 2016 t/m de Oostenrijkse Grand Prix van 2021 ongeslagen was werd het circuit niet geheel onterecht bestempeld als ‘Ducati circuit’. Volgens Miller is daar momenteel geen sprake meer van.

Jack Miller: “Ja, de Ducati hegemonie is hier volledig doorbroken. Alle machines zijn nu raketten. Vorig weekend zagen we hoe sterk de Aprilia’s waren, vooral aan het einde van de race. Dat is hoe dit kampioenschap nu is. Alle machines zijn zeer sterk en ook alle rijders zijn heel sterk, iedereen zou in principe kunnen winnen. We moeten onszelf gewoon in de juiste positie stellen voor hetgeen dat moeder natuur of een bepaald circuit ons voorschotelt.”

Vanaf de Britse Grand Prix wordt de minimale bandenspanning gehandhaafd en staan er straffen op wanneer een coureur voor een bepaald gedeelte van de race onder dit minimum zit. Vanwege de koele en regenachtige weersomstandigheden in Silverstone ondervond niemand daardoor problemen maar op een zonnige en warme Red Bull Ring lijken die problemen er wel te gaan komen.

Jack Miller: “In Silverstone hebben we niet echt het fijne kunnen zien wat betreft de nieuwe reglementen aangaande bandenspanning. Vanwege het verloop van de race en de weersomstandigheden, met regen en koude wind aan het einde van de race, hebben we niet echt iets gezien dat buiten de perken was. Als het hier droog blijft en zo warm wordt als voorspeld is dan is dit de eerste echte test. Hier is bandenspanning van cruciaal belang vanwege het harde remmen. Als je bandenspanning eenmaal te hoog is dan houd je dat ook niet meer tegen, en als je te laag gaat dan krijg je een penalty. We zullen zien.”

In de afgelopen weken werd er veel gesproken over twee extra KTM’s op de MotoGP grid in 2024. Met Brad Binder, Jack Miller, Pol Espargaró, Augusto Fernández en Pedro Acosta die allemaal een MotoGP contract op zak hebben is er momenteel één zitje te weinig voor de Oostenrijkse fabrikant. Na gepoogd te hebben om LCR Honda en Gresini Racing te voorzien – die beide overigens hun respectievelijke fabrikanten trouw zullen blijven – lijkt het een moeilijke puzzel te worden voor KTM. Miller ziet twee extra machines op de grid in ieder geval graag gebeuren.

Jack Miller: “Hoe meer hoe beter. Als je meer motoren op de baan hebt, heb je ook meer data om naar te kijken en meer rijders om naar te luisteren. Meer motoren maakt het altijd makkelijker. Bij Ducati rijden er acht coureurs dus krijg je acht verschillende stromen aan informatie, zij rijden dus het dubbele aantal ronden vergeleken met ons. Natuurlijk zijn sommigen van hun machines van een ander jaartal maar ik kan je vertellen dat ze zeer dicht bij elkaar liggen.”

De MotoGP coureurs komen vrijdagochtend om 10:45 uur voor het eerst in actie op de Red Bull Ring voor de eerste vrije training.







Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’